|
|
|
|---|---|
|
Jag lämnade in min 740 -92 för kamkedjebyte på en icke auktoriserad verkstad. Det är några bekanta och det blir billigare isf. De hade köpt delar på mekonomen som visade sig hålla dålig kvalite, lämande tillbaka dessa och beställde på BMW. Dessa fick skickas från tyskland, när de väl kom fram så var de till en M56 motor inte M60 som jag har. Så dessa fick beställas igen. Och efter mcyket jobb så var bilen klar efter 4 veckor på verkstad. När jag hämtar ut den så fungerar inte vindrutetorkaran, endas på MAX, ingen intervall enn engångstorkning. När motorn var avstängd så fungerade allt som det ska. När motorn satte igång ås fungerar endast MAX läget. Troligen någon kabel som ligger och jordar mot kaross enligt mekaniker. Jag skulle ändå återkomma tilll honom några dar senare, han skulle titta på det då. När jag kör bilen så hör jag en vinande från motorrummet, vet ej om det fanns där förut, rätt gammal bil och jag har inte haft så länge. Läte osm en gammal och dålig AC. Den varierade tillsammans med motorvarven. Efter 10-15km så rycker bilen till alla lampor på instrumentpanelen tänds och släcks en gång. Sedan ryker det till vit rök ur motorutrymmet. Jag stannar omedelbart. Det luktar elbrand men inget syns. Mekanikern skickar dagen efter en bekant som är en klippa på BMW. Denna lokaliser brända kablar framför motorn, en av dessa går till generatorn. Han säger att det är kortslutning i generatorn och att denna måste bytas eller renoveras, och någon "diodplatta" bakom kylaren som måste bytas. Det jag undrar är: Har jag grym otur, eller kan detta ha att göra med deras jobb? Jag var och hälsade på när de gjorde jobbet och såg att de plockat ur grymt mycket framför motorn för att kunna fixa kamkedjorna. Kan de ha kopplat ut något och gjort något litet fel. Eller påverkat på något sätt?? De skulle bogsera in bilen på verkstad och titta, sedan ska vi prata om vad som har ähnt och varför. Självklart kommer de vilja få så att det inte är deras fel och att jag måste betala allt. | |
|
Camaroc: Verkar vara ena taskiga mekaniker, det där...Ett kamkedjebyte är rätt "straight forward" sas., o det är inte svårare eller konstigare än på någon annan bil med V8/kamkedjor. Man måste ju för sjutton sätta tillbaks allt rätt, o kolla att allt funkar, innan man lämnar ut bilen. Verkstaden får stå för ALLA ev. kostnader samt jobb! Annars anmäler Du dem omedelbart till ARN! Du kan även kontakta en lokal M-station, för en objektiv besiktning av maskinutrymmet/funktionerna! BMW - Du mein einzig Licht. Die Rose hat nicht,was an Farb und Schein wie Sie,mein Bayrische Mädel. |
|
| Jag kan tyvärr inte kommentera deras jobb då jag inte kan särskilt mycket om motorer. MEN jag hoppas att det inte var långt till verkstaden om du har automat, då dessa inte mår bra av att bogseras någon längre sträcka. Du vill väl inte ha ett ras där oxå kan jag tänka... | |
| alla kan göra fel, men få vill stå för det! visst finns det en chans att felet inte har med deras jobb att göra men den är nog liten! har själv renoverat många motorer, och visst gör man fel ibland! men jag hade nog fått nån utomstående till att titta på bilen innan verkstaden gör det!! | |
|
Det är så j...a trångt framör motorn så både Bentley manualen och BMW själva hävdar att motorn måste tas ur vid byte av långa kamkedjan. Att göra det ändå kan ju vara orsaken till att de klämt ihop eller skadat några kablar. Jag bytte min kedja hos BMW och de tog ur motorn och bytte då samtidigt bakre vevaxeltätning och packboxar vid momentomvandlaren. /Lasse |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.