|
|
|
|---|---|
|
Jag har gjort en märklig iakttagelse när jag kör på landsväg. Om jag motorbromsar lätt (mycket lätt) på femman i cirka 120 km/h hörs ett svagt vinande ljud som inte hörs i andra farter eller på andra växlar. Har någon en aning vad det kan vara och om det är något att bry sig om? Bilen är en 330i -02 som gått drygt 8000 mil. | |
|
Har samma fenomen på min z3, låter som om det kommer bakifrån. Kan vara lite missljud i bakaxeln kanske, har kollat olja osv.. Hjullager låter väl knappast så? Har haft mitt i 4 år snart och det har varken ökat eller minskat.. /Henrik |
|
| Det där vinandet var nog jag som körde om... | |
|
Bucket, Tack för svaret. Jag har inte kollat bakaxeln, men eftersom ljudet bara framträder på just femman, i en viss fart och vid en viss mängd gas, verkar det väl inte troligt att det har med bakaxeln att göra. Då skulle det väl låta även när man frikopplat i samma fart? Eller tänker jag fel? Jag är rädd att det har med växellådan att göra. Tacksam för mer input i frågan från alla håll och kanter! |
|
| Fler idéer? | |
| Förlåt, nu är jag tjatig. Jag skulle verkligen uppskatta fler råd i den här frågan. | |
|
Har också en vinande ljud, väldigt irriterande må jag säga, uppkommer vid precis jämn gas ikring 100-110 på 5ans växel, släpper jag gasen slocknar ljudet, gasar jag mer ökar det en aning. Har haft ljudet nu i ca 3000mil ingen skillnad... Vettifasen vad det kan vara... Irriterande... bilen i fråga är en 330d -02. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.