|
|
|
|---|---|
|
Hej hopp, Tänkte få bilen omlackad i sommar. Men bara det yttre så att säga. Inte innandömme eller så. Tänkte göra det nere i Serbien för ca 600€. Vad ska man tänka på att ta bort då innan? Hur gör man tex med listerna vid rutorna, de i crome. räcker det att maskera dem eller måste de bort helt? Listerna längst ner får jag väl ta bort o köpa nya antar jag, för de måste väl bort o tar man dän dem blir dem som bananer... Tips mottages tacksamt. *BAWORAK* | |
|
Man tar bort alla lister om man vill göra det seriöst, dvs lister runt vindrutan,bakrutan,dropplisterna längs taket osv...Det går att maskera men det blir inte lika bra |
|
|
Jisses...Ok. Nästa fråga då: Hur tar man bort dessa lister? *BAWORAK* |
|
|
En duktig lackerare klarar av detta utan problem...Dropplisterna sitter me några slags plast-snäppen som går sönder när man tar bort de, nya kostar typ 2kr/st. Listerna runt rutorna sitter oxå snäppta, åk till en bilglasfirma o har du tur så visar de hur man gör (har för mig det finns ett speciellt verktyg för dessa). Listerna vid sidofönstrena (alltså de undre listerna) dras rakt upp så att säg... Som sagt ingen macth för en lackerare. |
|
|
Eh...tre olika lister? Trodde det var två, dvs de som sitter i nederkant av rutan (de blir iofs två st på varje sida) samt dropplisten som jag trodde var i ett stycke, allt från framrutans vinkling ända bak till bakdörrens avslutning så att säga. Vilken sitter med snäppfästen och hur menar du dras upp? tack so far *BAWORAK* |
|
|
Listerna som sitter vid sidoruterna på min 3-serie var ju lite jobbiga att ta bort, gummilist med stålgrej inuti för att hålla formen gjorde att den behövde bytas efter borttagning. Den trycks alltså fast och tar inte 10 minuter att ta bort. Jag skulle rekommendera att ta bort ALLT som är möjligt, det blir inte bra om man maskar, oavsett om man är duktig eller inte som lackerare. Det syns nästan alltid ändå... Sedan kan man kanske fundera på hur duktiga lackerarna i serbien är, speciellt för 600 Euro? /M |
|
| (alltså, jag menade att listerna är lite svåra att få bort, 10 minuter räcker inte.. Inte såsom jag missuppfattade det när jag läste min post, mindre än 10 minuter) | |
|
Oh, Jag tror inte att en lackerare i Serbien är sämre än en lackerare från Sverige eller ngt annat land för den delen. Priset är vänskapspris om det är just det man hänger upp sig på. I övrigt har ju BMW, Merceds mfl försäljning och verkstäder i Serbien och inte tror jag att de skickar lackjobb til ngt annat land inte... Utöver det kanske den som tvivlar bör bege sig till Serbien och på plats förstå hur mycket 600€ verkligen är där nere. Majoritetens månadslön där nere är kring 100€. Fortfarande finns där ett underbart system med tjänster och gentjänster. Jag verkar inte ha ngra gummilister som ska bort, utan bara chromelister, en i underkant på varje ruta samt den tvådelade långa dropplisten. Det är de jag undrar över. *BAWORAK* |
|
|
Chromlisterna dras rakt upp har ja för mig...Dropplisten sitter med snäppfästen typ samt "pluppar" i C-stolpen... Du bör ju även plocka loss listerna runt vindrutan samt bakrutan, det är dessa som har en slags gummitätning, tar man inte bort dessa blir det inte så snyggt... Ett tips är att kolla på Länk , man kan iaf se var fästen mm sitter, samt ev hur man bör göra föra att demontera.... |
|
|
Ok, då verkar chromet vara avklarat. Listerna runt fram o bakruta blir det nog värre med:-) tack så möe. *BAWORAK* |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.