AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
783

Läckande soltaklucka

bm
19
bmwnybörjare
735i E38 1996
Hej.
Jag har en 375i E38 1996. Köpte nyligen bilen som luktade lite unket i kupén. När det regnade märkte senare att det läckte ordentligt på passagerarplatsen från beklädnaden på stolpen till höger om vindrutan.
Detta ska jag ordna själv bestämde jag mig för och gick till handling
Jag diagnostiserade med hjälp av en vattenslang att det var soltaket som läckte.
Sedan studerade jag ritningar och kunde se att det fanns sammanlagt fyra stycken dränerings kanaler, en i varje hörn av ramen till soltaket.
Jag testade kanalerna och fann att de bakre två dränerade framgångsrikt bort vattnet som leddes bort för att mynna ut bakom bakre hjulhusen.
När jag testade vänstra främre avrinningskanalen så kom vattnet på utsidan i springan vid vindrutans övre gummilist. Inget läckage in i kupén.
När jag testade högra främre avrinnings kanalen så kom det inte ut något vatten vid gummilisten utan istället rann det in i kupén.
När jag täppte till den högra främre kanalen så slutade läckaget.. Jag tror nu att de främre två kanalernas uppgift är inte så mycket som att dränera vatten utan snarare har den att göra med vinden. Om det dock kommer in något vatten så ska det rimligtvis inte gå in i kupén.
Nu vill jag gärna åtgärda detta så att kanalen kan förbli öppen utan att det läcker in och undrar om någon kan ge mig tipps eller kloka tankar om vad som kan vara fel. Jag antar att det är mycket krångligt att plocka bort inre beklädnaden så jag vill gärna veta innan så mycket som möjligt om var främre dräneringskanalen mynnar och vad har den för funktion.

Med tack på förhand

Du gör skäl för ditt namn. Du har en 735i, inte 375i ;)

Kanske går det att blåsa rent kanalerna med tryckluft på burk?

/Astroboy
bm
19
bmwnybörjare
735i E38 1996
Hahaha... det är verkligen skillnad på en tresjuttiofemma och sjutrettiofemma.. håller med om.... Men det är inga problem avflödet i kanalen, snarare är som om vattnet tar fel väg. Kanske har slangen hoppat ur?

Rätta mig om jag har fel men jag tror att det sitter plastkopplingar mellan ramen och slangen på E38:an, dessa brukar kunna gå av, eller slangen hoppar av och då får du in vattnet i kupe'n.
Var det kommer beror på hur bilen lutar osv.
Vattnet ska dränera ner i slangarna och komma ut via trösklarna/framskärmarna nånstans.
I vilket fall som helst om du häller vatten i dränkanalen runt luckan så ska vattnet komma ut under bilen från alla fyra kanalerna, gör det inte det så är det bara att börja riva.
Du behöver även dom främre dränkanalerna för lutar bilen det minsta framåt så svämmar vattnet över i kanalen runt luckan rinner in och dränker innertaket.
bm
19
bmwnybörjare
735i E38 1996
Tack Harley, äntligen ett seriört svar.
Ja, jag skulle tro att där sitter en plastkoppling där. Är beredd att riva innertaket men i Haynes för 5 serien avråder man från det eftersom det ska tydligen vara komplicerat och det krävs viss erfarenhet för det. Vet du möjligen hur svårt det är? Har du gjort det själv? Har du några tipps? Går det att lossa bara hörnen av taket för att komma åt rören?

MVH

Har tyvärr inga tips, för min lucka började läcka mitt i vintern och jag gjorde bara dom första momenten typ : blåste tryckluft i dränhålen, hällde vatten i dränhålen och kollade att det kom ut där det skulle, misstänkte att det kanske frusit i slangarna, men sen hade jag inte tid mer utan var tvungen att lämna in det eftersom jag tyckte det var lite akut.
BMW hittade först inget fel, dom försökte få den att läcka med vattenslang, högtryckstvätt, tryckluft, ställde den i olika lutningsvinklar mm, men den var bomtät.
Dom rev innertaket och kollade kopplingarna som var hela och att takluckeramen var hel och tät mot karossen, satte ihop alltihop igen och sa att det inte fanns nåt fel.
Efter ett par dagar konstaterade jag att felet kvarstod, åkte in igen och dom ville inte ta i det först, men efter att ha varit ute i bilen och kännt på fukten i innertaket så var dom ju så illa tvungna att erkänna att det nog läckte nånstans iallafall.
Dom tog in bilen och rev ner takluckeramen igen och tätade av en del skruvhål mm och sen dess har den faktiskt varit tät.
Hela proceduren gick på drygt tre tusen.
Demonteringen av innertaket ska tydligen vara lite halvknöligt, men borde vara lösbart, jag såg att BMW demonterat hela innertaket på min.
Det finns beskrivet ganska bra i TIS:en hur man gör.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.