AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Import
4.313

Importera bilar för förtjänst?

Sida 1 av 2
Går det att systematisk göra detta? tex ta hem en bil i månaden för vidareförsäljning? eller är det bätre att sattsa på köp/sälj inom sveriges gränser?

Finns det någon maxgräns för hur många bilar man får importera för försäljning per år?

Hur mycket ligger % vinstmarginalen på i snitt på importer?

Tack på förhand / Fjodor
ja
1.770
jaken
V70 D5 AWD Polestar
Tror inte du kommer bli rik så länge du inte fuskar med mätarställningar..

Förut var det väl 7 bilar per år som är gränsen. Oavsett om du importerar eller handlar med svenskareggade bilar.

Vinstmarginal i snitt varierar nog en hel del men jag du tror kommer ha ett minustecken framför på vissa affärer. Numera är Tyskland ett bra alternativ främst pga utbudet!
Synd. Fuska med mätarstälningar är jag inte intresserad av. Vill tjäna pengar hederligt. Fuska kan vilken idiot som helt göra :/
Visa användare
1.236
Jemej
645 cab 12V
Hej,

Tror inte det är speciellt lätt att kunna leva på att importera bilar..

Kolla upp en bil på ex mobile.de och kolla sedan motsvarande bil på blocket
så kommer du att se att bilen på blocket säkerligen är billigare och att den har gått 5000mil mindre och är precis ny importerad.. En inte helt lätt ekvation att få ihop men tyvärr är det sådana du skulle få konkurera med.

Mvh Jimmy
importera på kunduppdrag är nog enda chansen. Men det tar väl ett tag att bygga upp ett rykte och en kundkrets. Det finns nog en marknad om man är duktig på att få fatt på riktigt fina ärliga bilar till rimliga priser. Men som jag ser det så är nog inte bilhandel i mindre skala något att ge sig på om man vill vara genomhederlig... ;)
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Köpa nyimporterad bil och tro man kan göra ett klipp är generellt sett tokdumt. Är bilen för billig så är den antingen mätarskruvad av bara h_vete eller så är den krockskadad och fusklagad. Fusklagningar är tyvärr alltför vanligt på importbilar.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Den enda möjligheten att tjäna pengar är att ha ett riktigt bra och brett kontaktnät i Tyskland, samt ha tur/skicklighet att importera modeller som är heta hemma i Sverige. Alternativt börja importera bilar som är sjukt exklusiva och svåra att få tag på.
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Du skulle ha varit ute för 5-10år sen. Då hade man kunnat tjäna sig en hacka ärligt. Idag måste det vara omöjligt om det inte rör sig om speciella bilar. Man kan väl snart börja exportera gamla BMW:s till Deutschland. Som jag förstått det så dammsugs tyskland av Östeuropa på gamla Mercedes/BMW.

mvh

Visa användare
ProPro-medlem
2.226
Jörgen
530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :)
325 E30 Cab-93a
750i-96
750i-90 Sv.såld 6200mil.
hej
jag tog hem första bilen för 10 år sedan ,då var det sjuk skilland, idag är det som nämns ovan, fusk som gäller om du ska göra massa vinst.
Dock köpte jag bara åt mig själv då. Även om man har ett bra kontakt när, så är det små marginaler numera. men kunduppdrag funkar, men det tar ju tid att bygga upp det.
så Fjodor, ska du tjäna det hedligt, så tror jag inte import av bilar från tyskland är något. Nog lättare med saker från Asien.

/J
To
82
Tomorrow
M5 3,8 Touring
Jag tycker det är mycket tragiskt det här med importen idag!

Även om alla är överens som att det inte går att ta in tysk bilar i rent vinst-syfte i dagens läge (oavsett kontakter) så finns det fortfarande idag väldigt många som köper importerade bilar!

Jag har full förståelse för att man tar in bilar till sig själv och kanske hjälper en kompis då utbudet i Tyskland är så mycket större.

Men köper man en importbil, så tror jag man ska utgå från att den ÄR skruvad.

Jag skulle kunna räknad upp ett antal "importörer" (firmor och privatpersoner) bara runt om där jag bor som skruvar sina bilar.

Den skruvade import som jag har sett med skruvade mätartavlor är långt utvecklad och ofta mycket svår att se för ett otränat öga, detta mycket på grund av (framförallt) Bmw's kvallitet och tyskarnas sätt att bruka sina ögonstenar.
Dom hoppar inte ut och in ur sina bilar som vi gör i Swe, dom vårdar bilarna ömt, kvaliteten på klädsel och inredning är mycket hög.
Summan av detta är att det kan vara mycket svårt att se om bilen har rullat 10000 mil eller 20000-25000 mil.
Hade det handlat om att säljaren tjänade 5000 spänn per bil så hade ingen sysslat med import.
Det ligger således alldeles för mycket pengar i fifflet med importen!

Tyvär så finns det inte speciellt mycket man kan göra åt denna sak, bilen säljs snabbt till nån annan som sen säljer den och då har personen som har fifflat med mätaren och stämplat en ny service bok kommit undan.
Iallafall generellt sett.

Borde det inte finnas en svartlista på fifflande importörer?

MVH

Alexander
e3
2.887
e34briliant
540iA -94
530D -02
"Men köper man en importbil, så tror jag man ska utgå från att den ÄR skruvad."

Jag har köpt X antal importbilar och ingen av dom har varit skruvad.

Och om du inte vet om det så skruvas det väldigt mycket med sve-sålda också! Finns dom som köper en bil, skruvar den, säljer den. Finns dom som skruvar sina bruksbilar inför varje besiktning. OSV.

..
kilroy
Tror man att importerad bil alltid är liktydigt med skruvad bil så är man fel ute. Däremot tror jag att risken för skruvade bilar är något större vid import jämfört med svenksålda exemplar.

Som vanligt handlar det om en enda sak vid köp av begagnad bil, oavsett ursprunget...att kolla dokumentationen.

Att tjäna pengar på importerade bilar utan väl utvecklade kontaktnät både i Tyskland och Sverige är nog i det närmaste omöjligt. För att förbättra vinstmarginalerna är det nog frestande att tillgripa en del "okonventionella arbetsmetoder" där mätarskruvning är en komponent.

Mvh kilroy

"En dåre säger vad han vet, en vis vet vad han säger"

To
82
Tomorrow
M5 3,8 Touring
Ok, men hur klarar sig då en importör som håller på med detta i vinst-syfte då?

Det här handlar inte om att jag försöker klanka ner på de som importerar bilar, men faktum kvarstår att det inte går att ta in bilar i rent vinstsyfte.

Och vad det gäller skruvade SV-bilar så fattar jag inte vad det har med saken att göra? Jag vet att SV bilar också skruvas men detta handlar om importen till SV från Tyskland.

Vem driver en verksamhet som aldrig tjänar några pengar utan bara omsätter?

Det jag menade var inte att en imporerad bil MÅSTE vara skruvad, men det jag har sett med egna ögon har gjort att jag har denna inställningen.
Nästa bil jag köper blir en importbil som jag själv ska hämta och detta anser jag vara det bästa sättet att bli fullkommligt nöjd med köpet, dessutom finns det mycket mer att välja på i Tyskland.

MVH

Alexander

kilroy
Det är ju ingen hemlighet att det finns en rad privatimportörer som både fifflar med bilarna och dessutom håller sig så långt från skattemyndigheten som möjligt.

Många trådar på forumet har handlat om (och kommer att handla om) riskerna med importerat resp. svenksålt. Att den aspekten kommer upp i denna tråden är kanske inte så konstigt även om det är lite off-topic.

Jag har också sett många skruvade importbilar...men också många ärliga och fina bilar.

Att själv åka ner och hämta sin bil finns ju alltid som alternativ men det innebär inte att köpet blir riskfritt. Kravet på kontroll och uppföljning av dokumentationen kvarstår i alla lägen.

Mvh kilroy

Tomorrow:
Du verkar ha mycket erfarenhet om import, trots endast 2 år med körkort?
Eller sitter du bara o babblar en massa strunt som du "hört" kanske??

///
Min BilBlogg & Slippa-bli-blåst-guiden: Länk
To
82
Tomorrow
M5 3,8 Touring
Ok jag har haft körkort i 2 år vad spelar det för roll?

Betyder det att jag inte kan ha insikt i importvärlden?
Jag anser mig veta en del om just importen då jag ser mycket import och är genuint intresserad av bilar och import.

Men visst, för all del
Jag trodde att detta var ett forum där man öppensinnigt kunde prata om erfarenheter och även spekulera.

För att förtydliga: Jag har inte sagt att all import som rullar in i SV är skruvad, däremot så vågar jag säga att MYCKET import som sker på en ren vinst-basis är skruvad.

Det är möjligt att det bara är importen häromkring som är skruvad och att det inte gäller för resten av landet.

Ang. att jag skulle sitta och spekulera över saker jag har "hört" så skulle jag inte dra upp det här, utan hålla det för mig själv.

Men vad vet jag?
Jag borde kanske komma igen när mitt körtkort har gulnat och jag "förstår" det här med import bättre?

För att stegvis med åldern kommer vetande(rätt) per automatik?

MVH

Alexander

kilroy
Nejdå, Tomorrow (Alexander), ditt körkort behöver inte "gulna" för att du skall få ha synpunkter på importfrågor.

Många här på forumet är väl insatta i frågeställningar som rör import...dessutom så försöker du slå in redan "öppna dörrar" eftersom importfrågor tillhör de mest debatterade här på forumet, vilket du säkert redan vet.

Med stigande ålder följer ofta ökad erfarenhet vilket dock inte per automatik betyder att man blir klokare. Det är det här forumet ett levande bevis för, precis som alla andra forum världen över.

Mvh kilroy

cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Tomorrow:

Sölvesborg (du bor väl där?) verkar vara ett Mecka för fifflade importbilar och skumma handlare. Har själv en gång i tiden åkt 50 mil enkel väg för att kolla på en Audi RS2. Bilen var enligt säljaren på tel. mycket fin. (såklart). När jag väl kom dit så svarade säljaren först inte i tel. När jag väl fick tag på honom så hade han blivit tvungen att åka till veterinären med sin hund som blivit akut sjuk. Han skickade en kompis istället. Bilen var ett riktigt lik...
Annars har jag hört en del historier och läst en del skumma annonser från just Sölvesborg...

MVH Christofer
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Tyvärr är det ju så på ett öppet forum att vissa inte kan hålla god ton om de är av en avvikande åsikt. Vissa trådar här spårar ur något alldeles otroligt. Där är vi inte riktigt än med denna och jag hoppas vi inte når dit.

Dock så håller jag inte med dig i sak att allt som importeras skruvas. Det finns dock en hel del varningssignaler som återkommer gång på gång när det gäller skruvade bilar.

Killen som säljer annonserar på blocket privat, saknar firma.

Inget ordentligt namn, telefonnumret är antingen oregistrerar eller går till någon helt annan än den som står som säljare i annonsen.

Bilen är totalt nyimporterad men annonsen innehåller massa struntprat som "säljes pga tjänstebil", "säljes pga tillökning i familjen". Om man importerade bilen för två veckor sedan, visste man inte att man skulle bli förälder då?

Stavfel tycks ha hög korrelation med mätarjustering. Intressant fenomen.

Att bilen har "mil kontrollerat av BMW" används som mycket starkt argument för att bilen är ärlig. Alla här vet att det går alldeles utmärkt att skruva friskt och BMW ser inte det vid en snabb koll.

Bilen är intagen på uppdrag av herr X, på uppdrag av Y som finansierats av Z.

Mycket av detta återkommer gång, på gång, på gång när det gäller privatimport.

//Lövet

Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es?
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
e34brilliant,

"Jag har köpt X antal importbilar och ingen av dom har varit skruvad."

Hur vet du det?
Visa användare
ProPro-medlem
2.226
Jörgen
530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :)
325 E30 Cab-93a
750i-96
750i-90 Sv.såld 6200mil.
Visst skruvas mycket i tyskland, men även i Sverige på svenska bilar. Bilhandlarei tyskland brukar säger "Denna bil går ej sälja i tyskland, måste exporteras" när de gått lång.
Tyskland har nu en ny lag för att stävja detta. Så från årskiften är det förbjudet justera mätare i tyskland.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.