|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Är det någon som vet om alla Polislaserpistoler (puh) funkar på natten? Z MMM Coupe | |
Amethyst |
Tror jag läst att dimma,regn,mörker ställer till problem för dem. Dock bara svagt minne av detta. Mvh Kalle BOOM BOOM BASS |
| Varför skulle inte laser fungera i mörker? Regn och dimma kan "splittra" ljuset men mörker borde inte vara något problem. Möjligen svårare att sikta för konstapeln. | |
kilroy |
Lasermätningen fungerar även i mörker men däremot medför de yttre omständigheterna att lasermätningar inte utförs i mörker, dimma eller kraftig nederbörd. Mvh kilroy "En dåre säger vad han vet, en vis vet vad han säger" |
|
Trodde jag oxå.. Men nu för tiden så skjuter de i mörker & regn, här i uppsala.. Personligen trodde jag att strålkastarna skulle "dränka" lasern? Z MMM Coupe |
|
|
På natten? Om vi skall vara korrekta så pratar vi väl om de fungerar i mörker? Och polisen har även hastighetskontroller vintertid. Laserljus har en helt annan våglängd än det ljus som våra bilar sprider, så det störs inte. Prolasern har testats utförligt innan den togs i drift och har en väldigt hög tillförlitlighet under "fältmässiga" förhållanden. Vad man kan märka, åtminstone i mitt län, Västra Götaland, är att trafikpolis och ordningspolis som utför trafikkontroller gärna jobbar dagtid och det är mycket större risk att åka in i en kontroll under normal "kontorstid". Det handlar även om resurser, då OB-tillägg och övertidstimmar är dyrt och man får ut mer kontroller om man förlägger kontrollerna under normal dagtid och under vardagar. --- Magnus Nilsson, BMW CS # 5963 |
|
|
Jag har passerat genom en laserkontroll vid 23:30 tiden en försommarkväll. Då var de i princip helmörkt. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
| Ja, den ska nog funka. Inte slutar jänkarna kriga i mörker heller...:) | |
| Funkar bra i regn oxå, problemet där är att farbror konstapel ogillar busväder. Därför är dom ofta ganska uppfinningsrika. Körde förbi en kontroll i riktigt ösregn. Farbror blå med lasern hade krupit in under en viadukt och satt där och siktade väl skyddad från regnet!! (RV 11 Dalby-Veberöd) | |
|
Jag har åkt fast för fortkörning i mörker :) Däremot finns det tester som visar att lasern visst störs av bilens lampor. Helljus och dimljus samtidigt gjorde att det tog betydligt längre tid för polisen att få ett utslag på lasern. I vissa fall så kom utslaget så sent som 20-30 meter från platsen där mätningen sker. Då har man förhoppningesvis redan hunnit upptäcka dem och sänkt farten. |
|
| I Mythbusters testades radar och laserpistoler. Olika saker som cd skivor hängandes i backspegeln, hehe, men inget utom en stor jäkla grej på taket som snurrade hade nån inverkan alls, och även denna nästan obefintlig effekt. Testen utfördes dock mitt på ljusa dagen. | |
| Såg det avsnittet. De lindade bland annat in en bil i folie för att se om det gav nåt resultat, men icke! :) | |
|
Man ska tydligen kunna lura lasern genom att fästa en extra tändkabel med tändstift framme i grillen.Sen ska man lägga bly runt om utom där gnisstan kommer fram. Det ska störa lasern så att den visar helt åt helvete fel. Om det är Myt eller inte låter jag andra avgöra. =) Jag har personligen sett en laserkamera registrera 4km/h på en helt stilla stående friggebod, men de har väl en viss felmarginal på ett par Km/h som de drar av om man blir träffad får man hoppas. |
|
|
Den lasern var nog inte kalibrerad :) Det är ett automatiskt avdrag på 3 km/h. |
|
|
Dubilidu!: Det var väl radarn man störde ut med tändstift? Z MMM Coupe |
|
| Angående laser och i mörka förhållanden så har jag en bekant som blev stoppad efter att polisen här i Göteborg tog honom med lasern på Söderleden, han var själv helt övertygad om att han inte hade kört för fort, men polisens laser sade att han hade hållt ca 15 km/h för hög hastighet. Eftersom han då vägrade att skriva på på att han hade kört för fort gick ärendet vidare, då han hävdade att polisen hade mätt på fel bil. Han fick i det ärendet rätt med utslaget sannolikheten för att polisen hade träffat fel med lasern och mätt på en bil bredvid/bakom/whatever var stor och brott därför inte kunde styrkas mha. lasern. | |
|
Avdraget beror inte på felvisningen på laserpistolen utan på bilens hastighetsmätares felvisning. Lasern visar inte fel om den är korrekt kalibrerad. Och radarn störs inte av ett tändstift. Det är en myt :) ///Jesper "Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad." |
|
|
Jag har också hört samma sak, Tändstifts-sändaren skall kunna störa ut radar, vilket är en mätmetod som man inte använder så mycket vid vanliga kontroller längre. Denna störmetod är rätt riktningskänslig och säkert inte så sund att ha igång. Den sänder ut ett bredd spektra av olika typer av radiovågor och med tanke på hur mycket elektronik vi har i dagens BMW, så tar jag hellre eventuella böter vartannat år, än en verkstadsräkning på 20.000:- Men fartkamerorna som de ställer ut i massor nu för tiden, vilken mätmetod använder de? Är inte det radar? Jag är faktiskt inte säker på denna fråga. --- Magnus Nilsson, BMW CS # 5963 |
|
|
Micke_gbg: Bra att veta =) Z MMM Coupe |
|
|
Keyman: Radarn arbetar i microvågsområdet. Alltså i GHz. Man ska varva en motor ganska duktigt för att komma upp i det området. Varvar man friskt så kanske man kommer upp i 20Hz med ett tändstift. ///Jesper "Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad." |
|
|
J.Dredd: De flesta tändstift jag har sett har gett ifrån sig bra mycket mer än 20Hz. Det har inte så mycket med motorvarvet att göra. Men som du kanske har sett så är det oftast en synlig gnista på stiftet när det tänder. Ljuset är ganska mycket mer än 20Hz. Sedan finns det nog en hel del frekvenser utanför det synliga området också. Hurvida det stör radar eller ej kan jag inte svara på, men det ter sig orimmligt att ett tändstift skulle sända ut tillräckligt mycket energi för att störa radarns pulser så pass mycket. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.