AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.157

520 2,5l känns slö

Visa användare
94
alias_112
520i -88 2,5l
Tjabba

Jag har en 520-88 som jag har satt i en m20b25 (från 525) motor i för att den va jätte slö med b20 motorn.

Nu tycker jag iaf att den känns slö, känns absolut inte att det är ca 40 hästar till i den. Jag har sökt lite grand här och funderar på om det kan vara något med bensinpumpen/filter eller kanske kattalysatorn?

Ett problem som jag hade redan innan jag bytte motorn va att jag ibland får stå och köra den länge på starten innan den startar och den är precis lika dan nu, men den startar alltid.

Vad kan det vara för fel?
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
När e bränslefiltret bytt senast? Kanske har svårt att få i sig soppa.
har du bytt boxen?
Visa användare
94
alias_112
520i -88 2,5l
Den har gått ca 23000 och jag har ingen aning om när filtret är bytt senast.

BMW Berra:Japp jag bytte boxen och lmm till 525:ans.
Ha
110
Habul
530dA -99
det med start problem kan vara backventilen på bränslepumpen

Säkerhet i andra hand
Visa användare
94
alias_112
520i -88 2,5l
Jo jag har funderat på det också, men kan det finnas andra orsaker till att den går så dåligt och inte vill starta direkt?
bm
304
bmwtouring
523i touring -00
pröva att låta den stå med tändningen på en stund innan du startar nästa gång. Då hinner pumpen trycka fram bensin innan du prövar starta. Kan ge en fingervisning om det är backventilen. Annars kan det vara en spridare som läcker när den står eller kallstartsventilen.

/martin
Visa användare
94
alias_112
520i -88 2,5l
Jag har testat att låta den stå ett tag på med tändningen på, men det gör ingen skillnad. Ska man höra soppapumpen på den här bilen när man står med tändningen på?
Visa användare
94
alias_112
520i -88 2,5l
Nu va det länge sen jag skrev det här:) men jag har fortfarande samma problem.. Någom med några förslag?
48
175
480mogge
518 Touring -95
518 Sedan -95
Hej!

Jag skulle testa lite av följande.

Tag av kabeln till LMM, då ska bilen gå märkbart sämre, insprutningen går då in i ett halta hem program.

Mät lamdasonden, med tändning på ska du leta upp (vanligtvis svart) den kabeln som är själva signalen från lamdan. Styrdonet ger ut en referensspäning på 0,5 V med tändning på. Starta bilen, inom 2 min ska späningen hoppa upp och ned hela tiden. (0,1-0,9 V)

Mvh Jonas
Visa användare
94
alias_112
520i -88 2,5l
Okej..tackar för svaret. Jag har skaffat en annan lambda, som jag tänkte testa med, men det kan va skoj att mäta upp den gamla först.
en
922
enor
320i Cabrio -89
520i -94
En dum fråga, men jag måste ändå ställa den:

Du har väl bytt all elektronik också, inte bara motorblocket? För om du kör en 2,5-liters motor med 2,0-ans styrdon och så vidare så blir det ju knappast några 40 extra hästar, om man säger så..

Äsch. Det har du säkert tänkt på och bytt allt, jag var bara tvungen att fråga...
Visa användare
94
alias_112
520i -88 2,5l
Du hade inte behövt fråga om du läst tråden :)
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Ligger kamremmen rätt? Står den en kugg fel så går bilen märkbart mycket sämre.

------
BMW CS #04839
BMW SC #385

en
922
enor
320i Cabrio -89
520i -94
Oops, sorry!

Avgassystemet, är det okej? Jag tänker särskilt på katalysatorn - om den har kollapsat och är för tät så skulle det mycket väl kunna ge dessa problem...
Visa användare
94
alias_112
520i -88 2,5l
Davve:jorå..de borde den göra..ska byta den i vår iaf. men då borde den gå mycket sämre än den gör nu..även om det är en ganska stor bil så skulle jag om jag fick tippa, gissa på att den ligger på kanske 140 hästar nånting, men det är juh bara en kvalificerad gissning..hehe

enor: Jo jag funderade på det förr också, så eftersom jag bara behöver ha den sitta där, men inte fungera, så rensade jag den. Det blev lite skillnad i ljud, sen tyckte jag den gick lite bättre, men det kan vara önsketänkande. Brukar bli så när man skruvat med nått. "men nu går den nog lite bättre":)

När jag rensade katten, så tog jag bort hela avgassystemet från grenröret. Blev lättare än att hålla på med alla rostiga skruvar. Men sen när jag skulle tillbaka med det, så blev det ett ganska kreftigt avgaslekage vid grenröret och då var den jätte lättstartad?? provade flera gånger och den hoppade igång direkt. Sen tog jag lite avgaspasta och tätade ordenteligt och då blev den sådär svårstartad igen? Funderar på om det kan vara något med lamdan då? eller kanske om ljuddämparen i mitten har satt igen på något vis.

en
922
enor
320i Cabrio -89
520i -94
Låter som ett klockrent avgassystemsproblem då! Billiga dämpare finns på tyska ebay!
Visa användare
94
alias_112
520i -88 2,5l
Men vad kan man få för värden på lambdan om den är trasig?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.