AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
2.023

Glansigt vinylglans vad köpa

`hejsan hade nån vinylglans där hemma den va helt värdelös. såg på en import firma i helgen deras bilar innuti blänkte mer än original såg riktigt fint ut, vad kan det vara för produkter dom andvänder? vill ha riktigt blankt och glansigt. tackar
Visa användare
1.026
Forry
523i -97
Köp nåt med silikon i då glänser det. Själv skulle jag inte smeta sånt i min bil. Men vill du ha blankt så är väl Armor All det du skall köpa

mvh
Göran
Hej, Har testat i stort sett det mesta och det ända som ger glans samt plus gör rent är Ultraglozz Supervinyl.
Riktigt överlägset faktiskt.

ok låter intressant vart köper man det. armor all ha inte funkat så bra för mig
porta
Min favorit är 5-SR, används av bland annat Ditec. Finns väl många ditecfantaster på detta forum?

Säljs på www.lj-trading.se/webshop
porta
Min favorit är 5-SR, används av bland annat Ditec. Finns väl många ditecfantaster på detta forum?

Säljs på www.lj-trading.se/webshop
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Meguiars 40. Det gör både rent och ger ett djup samt med nybilsdoft. Provat det mesta inkl forumrekommendationer och söker du på forumet hittar du många nöjda användare. De 3 Diteccentrum jag använt har den produkten till vardags. Finns på www.meguiars.se
porta: Vilka ditecentrum använder 5-SR?
Mvh
Asken
UltraGlozz brukar vara på bilmässan i Jönköping på påsken. Ring www.UltraGlozz.com och kolla.
Har provat både 5-SR och Meguiars 40, men kör med UltraGlozzen utan att spä den så får du max i glans. Jag gnider in detta på både vinyl och gummi (däck) och får en kanonglans.

porta
Asken: Bland annat Ditec i Umeå, antar att många andra använder det eftersom Ditec använder sig av Concepts medel. Sedan kan jag inte ta gift på att alla stationerna använder sig av det. Tydligen inte eftersom ni använde Meguiars 40. Har ni inga produkter av Concept eller surfACE på hyllan?

5-SR ger inte den tokglansen som efterfrågades, men är väldigt lätt att arbeta med och flammar/kladdar ingenting som vinylmedel kan göra. Däremot har Concept ett medel som heter Fantasy, som man kan använda koncentrerat för mkt hög glans, eller spä ut det för mindre glans.

Z3-glidaren: Vad tycker du om 5-SR och MG 40?
Jag håller med Porta ang 5-SR, men skulle föredra UltraGlozzen speciellt om man är ute efter hög glans. 5-SR är lite av utspädd UltraGlozz.
UltraGlozz påminner mycket om Concepts Fantasy. Detta har jag inte provat, läst en del om, men nästan så man får uppfattningen om de är "samma".
Jag köper min UltraGlozz på Vertygsboden i Borås.
I Umeå finns ett gäng bilfantaster på Industrivägen ute på Västerslätt i en källare kolla med detta gänget om du bor där - de har säkert bra koll på vinylmedel.

porta
Vi har testat koncentrerad Fantasy på en Volvo V70, men inredningen var ljus så då syns det inte så bra. Ett bra test är t.ex. en inredning på en mörk VAG.
Vad är det för gäng? Trivs grymt bra med 5-SR så jag kommer nog inte att köpa ngt annat vinylmedel.
Viktigt är att man använder det vinylmedel man finner bäst. Det är riktigt att det kan vara beroende på kulören, jag har även en med vit vinyl och till denna använder jag en mer matt vinylmedel, 3M har ett som är bra tycker jag.
Gänget i Ume finns i huset intill Securitas på Industrivägen, säkerligen ett 20 tal bilfantaster.

As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Mg 40 med efterpolering medelst mjuk trasa ger glans enl mig. Bäst är om den får torka in medans.
porta: Kollade bara med några bekanta de hade inte eller anv sig inte av 5-SR el Concept. Finns dock 80 Ditecenters i Sv s alla känner jag inte till. Nästa gång jag pratar med Åke på Ditec Sv. i Malmö skall jag höra efter. Säljs Concept till Ditec centralt menar du? Mitt intryck att förutom Ditecs egna medel är att varje lokal Ditecstation till viss del väljer sina egna kemikalier.
Sen skall sägas att det finns lika många mindre professionella utövare av recond oavsett kedjetillhörighet, sett både bra och dåliga Diteccenters. Det är polerarens kärlek till jobbet ssamt erfarenhet som avgör finishen på jobbet.
Är du recondare eller försäljare av kemikalier?
Förväxla inte, jag är inte och har aldrig varit eller drivit Ditec utan slutade att driva egen recond för över 10 år sen är enbart en kräsen kund med branschkännedom.
Mvh
Asken
porta
Asken: Okej så det är så stora variationer,det visste jag inte. Nåväl men stationerna kan köpa Concept via Ditec centralt, de har massor med olika medel både till interiört, exteriört, trissor och polermedel/vaxer. De produkter som jag har testat är jag väldigt nöjd med sedan att de är så pass billiga gör saken inte så mkt sämre. Ja du kan höra efter med din polare så vi får klarhet i det hela.

Jag är hobbyputsare och studerar på universitet.

Länk en katalog med deras produkter, finns även svensk text.
porta
Såg att Ultraglozz kan då ta betalt, 149kr för 25cl. Dyrare än brännvin.
Rekommendation: Tänk mera än ett par dagar framåt...) 95 av 100 vinylglänsare innehåller silikon, vilket är lätt att känna på fingrarna osv. Silikonet gör att ytan gärna drar till sig damm och skit efteråt, prova och dra fingret på en halvmeters sträcka på paneler osv efter ett par dagar....
Ju flottigare och blankare yta destu värre, värst är nog däcken på vagnarna inne i bilhallarna, vi har alla sett dom...)
En annan sak är när man rengör och polerar upp glans på plast och vinyl osv, men då handlar det inte om att det är glansen från det man sprutar på som syns.
Amor All nämndes ovan, tänk på att denna finns med blank eller matt yta, två skilda produkter.

FP
Håller med Folke om detta ju blankare yta så ökar risken att dra till sig damm. Däcken brukar jag ta bilpolish på detta tycker jag de får en bra lyster och som är något bestående.

Visa användare
111
EBS
520i -88
Det finns en anledning till att dom flesta rekondare inte använder sig av nån form av vinylglans. Det dunstar och sätter sig som en hinna på alla rutor med imma som följd. Vatten med lite diskmedel i funkar alldeles utmärkt!
För rengöring osv är vatten/diskmedel bra, helt riktigt. Men om man vill ha extra blank yta osv så behövs ett steg till, nån form av nån polish/kemikalie och så gnida och polera osv. Det är här vinylglansmedel (silikon) kommer in, lite av "latmansvax", väldigt lätt att applicera och ger omedelbart en blank yta, men tyvärr oftast med nackdelarna som beskrivs ovan.
Jag tror imma har lite annan orsak, fukt/temperaturskillnader måste till osv. Man kan t.ex silikona fast glas och speglar utan att det "dunstar" eller blir imma eller hur?

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.