AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
4.733

Brev från Skatteverket!

Sida 1 av 3
ci
63
city69
Audi A6
Harley V-Rod
Idag fick jag ett brev från Skatteverket med "frågor med anledning av utredning av annan än er"

Det gäller en 330 som jag köpte i september 2005 och har nu sålt (har bytt till x5).

Frågorna är tex:

Från vem köpte du bilen?
Hur kom du i kontakt med honom?
Hur mycker betalade du?
Osv.....

Antar att det är så att det är en utredning av den kille som jag köpte bilen från. Han har väl importerat ett antal utan att betala skatt.

Nån som vet?

Ringer skatteverket imorgon för att höra vad det gäller.
A_
639
A_Persson
Tesla M3
Skoda Superb
Du har säkert rätt i ditt antagande. Hoppas att det inte blir något som drabbar dig på något sätt.
WA
2.343
WAN
BMW F01 760i-10 Individual Alpina 21,Dodge Viper 06
svara ej!
se
661
seb_540
328i M F30
Håller med, svara ej - visst är det väl så att man kan ärva momsskulder?
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Fick ett liknande brev för något år sedan med frågor angående en lägenhetsförsäljning. Anlitade ni mäklare? Vem i så fall? Vad var mäklararvodet? etc...

Pga tidsbrist blev det aldrig att jag svarade och har inte hört något från Skattemyndigheten.

___
//Ulf
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
kan man hjälpa till att sätta dit importskojare så borde man ta sitt ansvar, men frågan är om det på något sett kan drabba en själv i slutändan? En sak har jag lärt mig, lita ej på myndigheterna.

___
Bilbloggen: Länk
Danne L
Mugge så ditt svar är alltså hjälp till att stoppa brott....bara det inte drabbar dig själv
Danne L
om nu dom inte vill säga varför dom frågar dig så hade jag nog inte alls svarat på deras frågor
Skatteverket utreder förmodligen den du köpt bilen av. Eftersom det inte är ovanligt att dessa personer saknar bokföring behöver Skatteverket dina uppgifter om pris m m för att fastställa hans inkomst.

Det finns ingen som helst anledning att skydda dessa bilskojare. Skatteverket har sedan flera år ett projekt som utreder skattefusk i samband med införsel av begagnade bilar. Förutom skattefusk förekommer ofta skruvade mätare.

Risken att du skulle drabbas av någon momsskuld är obefintlig. Visst ska du svara.
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Som sagt, det lönar sig sällan att vara "ärlig" i detta land så låt bli att svara så slipper du problem !
ci
63
city69
Audi A6
Harley V-Rod
Kan inte tänka mig att detta drabbar mig på något sätt. Bilen var ju regbesiktigad innan jag köpte den, så någon momsskulld kan jag inte "ärva".

Det jag inte tänkte på, och inte blev informerad om, var att bilen inte var påställd när jag köpte den så således fick jag betala skrotningsavgiften.

Fortsättning följer............................
e3
2.887
e34briliant
540iA -94
530D -02
Fint svar av Mugge....försök stoppa brottsligheten så länge inte du själv drabbas ;) Riktig frihetskämpe där! .:)

Skämt åsido, besvara inte brevet...!
Pl
91
Platypus
328Ci -99
Varför inte fråga skatteverket som skickat brevet vad de ska ha uppgifterna till?

Kan man genom att svara på några enkla frågor sätta dit skojare så ska man självklart göra det!

Det är ofta ganska hätska inlägg på forumet om mätarskojare och vad man ska göra för att sätta dit dem. Nu finns kanske chansen att göra det på rätt sätt.
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Jag skulle inte svara.

Inte förrän jag visste varför eller vilka skyldigheter jag har. Känns som en "angiveriuppmaning"...

Inte för att jag gillar att folk lurar åt sig pengar men det är inte min sak att stävja sånt i första hand.
Anders S:
Vem tror du att det är som får stå för dessa kostnader i slutändan?
Börjar bli trött på folk som fuskar så vi andra får betala deras kostnader...
Visa användare
576
ErikBerg
2002tii -75
1802 -73
Mina föräldrar köpte en Saab av en privatperson. Jag skötte affären åt dem.
Efter något år ringde Polisen. Då hade säljaren åkt dit. Han hade handlat svart med bilar.
Polisen ställde samma frågor som sign city69 fick (se ovan). Jag svarade på alla frågor. Tack sa Polisen. Och inget mer hände mig.
Jag kan inte se hur du skulle kunna drabbas. Om en krog säljer en öl svart, kräver skatteverket dig som kund på momsen då? Nej.
300
höfläkt
535daT -05
Om bilen i fråga registeras på dig som köpare som förste ägare i sverige, kan du då åka på momsskulden för att "förmedlaren/säljaren" köpt bilen netto utan moms i tyskland?
Jag skulle svara, nästa gång kanske det är nån av er andra som blir riktigt blåsta:)
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Bunf,
"Vem tror du att det är som får stå för dessa kostnader i slutändan?
Börjar bli trött på folk som fuskar så vi andra får betala deras kostnader.."

Menar du den uteblivna momsen?

Jag ser det inte som min plikt att göra ärenden åt polis eller myndigheter. Likadant med folk som parkerar åt helvete på gatorna, trots att det drabbar mig ringer jag inte för att sätta dit folk. Och jag hör definitivt inte av mig till skattemyndigheten för att sätta dit grannar som anlitar svart arbetskraft eller fuskar med skatten.
Detta är min åsikt.

P.s
Som jag sa, innan jag vet vad och varför dom vill ha uppgifterna skulle jag ALDRIG svara på såna frågor.
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Givetvis ska man sätta dit importfifflare, men vem vill fylla i en blankett om det innebär att man själv får betala moms på någon annans skumma affärer, utom E34brilliant och Danne L förstås. :-)

___
Bilbloggen: Länk
ci
63
city69
Audi A6
Harley V-Rod
Höfläkt: Som jag skrev tidigare så regbesiktigades bilen av en annan person och bilen reggades på honom. Jag köpte bilen utan bilen var påställd.

Har talat med skatteverket nu och de säger att de utreder om det handlar om svarta pengar. Det är alltså inget fiffel med bilen i sig.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.