AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.025

ASC lampan lyser

Ba
55
Baron
523 -96 (E39)
ASC lampan i instrumentpanelen (ring/triangel/utropstecken, som blinkar då antispinn aktiveras) går inte att släcka.Har kollat den wire som är vid spjället.Har bytt kontakt inne i kupe´n.Har kopplat från batteriet ca 30 min. och kört ihop +/- med varandra. Har mätt alla abs-givare ute vid hjulen. Hittar inga fel!Lampan lyser fortfarande.
Någon som har några andra tips?
Me
15
Medpower
335d GT xDrive -15
Jag har samma problem. Har kört en bildiagnostik (med god hjälp av bmwtouring) och fått följande felmeddelande (carsoft):

"version Bosch ABS 3 signal
2. Throttle valve signal"

En tidigare bildiagnostik gav felmeddelandet:
"ADS Ställmotor"

ABS-givarna är OK. Det sitter ett par potentiometrar i anslutning till gasspjällen men enligt våra mätningar så är dessa förmodligen ok. Jag misstänker att felet är detsamma som diskuteras i följande inlägg:
Länk

Sitter något svåråtkomligt varför jag inväntar varmare väder innan åtgärd vidtages. Den wire du nämner ser fin ut men ska även kolla den framöver.

Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Jag vet inte om ASC-lampan kan lysa utan att ABS-lampan lyser om det beror på en hjulsensor som är dålig. Huh..., det blev en konstig mening...
Jag provar igen: Om en hjulsensor är dålig och allt annat är OK, kan då ASC:n lysa utan att ABS:n lyser? Vet inte. :)

Men däremot vet jag att det inte alltid är tillräckligt att mäta resistansen för att säga att sensorerna är OK eller ej. Men du kanske har mätt på något annat sätt?
bm
304
bmwtouring
523i touring -00
vi mätte inström och motstånd/klättring av detta. Känns som en bra start efter detta att kolla att "bromsspjällets" wire löper fritt eftersom många har haft problem med detta. Till saken hör också att felet uppstod efter att en mekaniker hade fixat och trixat med vänster framlampa.

mvh

Martin
Ba
55
Baron
523 -96 (E39)
Har mätt resistans på abs.0,73 eller något sådant. Låg jämnt vid alla hjul.
Nå finns det några tips på vad jag skall göra? Eller ska jag behöva åka till bmw-verksta´n. Vore kul om man kunde fixa det själv.
Detta verkar ju trots allt vara ett relativt vanligt fel hos bmw.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.