AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
2.389

Bensinförbrukning 2.8 vs M

Sida 2 av 2
Visa användare
847
pgr69
Z3 M Roadster -98
Audi A3 e-tron -15
Ford Focus 1.6 TDI -12
VW ID3 Max 1st
Kubota K008-3 0.7D -03
Kubota K7100 0.7D -88
Läs : Länk
:-))
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
z3mpower:
Enda gångerna jag använder farthållaren är när jag åker längs E4. Absolut inget nödvändigt tillbehör i en sånn här bil men det är ju kul med lite extrautrustning i bilen :).
Är det bara jag som tycker farthållaren är ett nyttigt tillbehör?

Enda saken som har räddat mitt körkort :)
Det är tramsigt lätt att drömma sig upp 30-50 km i fart, om det inte är för mycket trafik.

Hursomhelst, det går att eftermontera, åtminstonde på en -00a. Kostar ca 10'

/ Fredrik
An
779
Anders Olsson
M Coupe 99:a
Zedrik: Tycker oxå att det är bra med autopiloten, skönt att slippa gasa när man åker motorväg..

Z MMM Coupe
Hm, har inte denna diskussion urartat?
Snacka om att vara off topic :)

Skall man ge sig in i farthållare diskussionen så måste jag medge att jag tycker att en bil i denna klass skall ha farthållare punkt slut. Det skall inte ens finnas på tillbehörslistan, det skall sitta som en smäck från början, precis som en vettig stereo.
Till och med Saab, Volvo, m.fl har det som mer eller mindre standard.
Visa användare
933
Z3 Magnus
Tesla model S -17
Du har inte kollat på 3.0'an?
Jag köpte en 3.0 förra veckan och jädrar vilket ös... en perfekt kombination av 2.8 och M tycker jag.
Jag kör den varje dag till jobbet och som allmän bruksbil så då tycker jag M'en är lite för extrem... har haft 3st 2.8'or och lånat brorsans M en del när han hade den och 2.8'an trodde jag var den ultimata bruksbilen... tills jag köpte 3.0'an.

Jag tycker du ska testa 3.0'an och se om inte den räcker.

/Magnus
Bra tanke, jag har faktiskt inte kolla på den alls

/Carsten
z3
1.388
z3mpower
123d coupe -09
X3 2,5i -07
Det är väl ändå fel att jämföra en SAAB och Volvo med en BMW Z3 M coupe. Visst många av deras modeller må ha det som standard, men vart hittar du likheterna! De är knappast sportbilar utan mer transportmedel och i vissa Aero/Griffin och R varianter så må de liknas vid motorvägs lok, men knappast sportbilar.
Nu säger jag inte att en sportbil inte ska ha en crousecontroll, men jag har aldrig känt att jag behövt en på den bilen, det är allt för kul att trycka på gasen även på långa landsvägs resor. Man håller sig även mer allert och pigg om man kör bilen i stället för att åker den.
Jag hade aldrig betalat extra för att få cruise controll i en Porsche, Ferrari, Lamborghini eller Viper, men det kanske ingår på dessa?

För att återgå till Topic, så är 3.0 ett superalternativ, problemet är bara att den kom så sent att det bara finns "nya" och dyra ex till salu, och skulle jag välja på en M eller en 3.0 för samma pengar så hade valet enkelt gått till en M. Men än en gång, ska man köra året om, så har 3.0 antispinn och anti sladd medan M bara har diffad bakaxel.

Z3MPOWER
Nån här som vet hur mycket det skiljer i bensinförbrukning mellan en 2.8 manuell och en automat?

Har fått nyss på enn trivsam kärra men tyvärr har den automatlåda.

/Carsten
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.