AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
2.387

Bensinförbrukning 2.8 vs M

Sida 1 av 2
Funderar på att köpa en Z3 2.8 eller en M.
Vad är det för skillnad på det två bilar bensinförbrukning?
Jag har kollat upp försäkringen och den skiljer endast något tusenlapp på de två modellerna.

En annan fråga i samma kategori
Reservdels och servicekostnader, hur skiljer det sig de två bilarna emellan?

/Carsten
He
97
HerrRennen
BMW M Coupe
jag har M som i mumms, och den drar soppa så in i hlvte när du gasar, jag har kört slut på 100l V-power sedan i fredags, ej rest nånstans...

Men kör du lugnt så kan du hamna runt litern, men vem kan köra lugnt med en M bil???????????????
He he
Jag är medveten om att det inte är bränsleförbrukning som är det viktigaste i detta fallet, men jag behöver bilen i jobbet, jag ligger och kör ganska mycket fram och tillbaka i landet. Skulle tro att jag kör 3000 mil under den perioden man kan köra en sån här bil.
Vid så kallad inspirerad körning spelar det ingen roll vad den drar för det blir ju för min del aldrig frågan om så många mil.
Jag byter från en Porsche 928 och är således van vid att besöka Statoil macken :)
Visa användare
798
ViccoA
Z3M-coupé -99
BMW E36 325 race/cup
M:en är snål om man kör vackert som sagt. Jag har kört strax under litern flera tankar men om man har tung högerfot så dricker den mycket OCH det gör alla bilar med rejält med pulver under huven.

Reservdels och servicekostnader?
Lite bredare däck på M:en.
Något dyrare insp II.
Man häller dyrare olja i en M-modell.

/// Viktor
Kärran Länk
Mer mos till folket!
RH
12
RH
Z3M coupe -99
Jag kan jämföra min 993 och Z M'n och då porschen låg på 1.2 vid landsväg och kostade 6800 -12000 i service ligger BMW på 0,9-1 och 3000-6000 beroende på service
lite billigare att köra BMW alltså
Det låter som om att det rent faktiskt går att köra bilen under liten om man kör försiktigt!
Min 928 har en V8 på 5,4 liter har jag vid flera tillfällen kört på 0,95. Naturligtvis endast vid långkörning men ändå.
Jag kör bilen varsamt för det mesta men ibland vill man ju nyttja kraften.
RH
12
RH
Z3M coupe -99
Det lilla som jag har kört 928 så skulle jag tro att Z3 säkert skulle kunna komma ner till 0,85-0,9 (kanske mindre)i rätta händer = mjuk förare
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Min går på 0.9 landsväg.
Låter troligt!
Jag är otroligt sugen på en M-modell eftersom det inte skiljer nämvärt mycket i varken inköp eller försäkring.
Vad jag kan se så får man en M från 98-99 för runt 190.000 eller däromkring. En 2,8 kostar runt 160.000. Således skiljer det endast ca 30 papp på en fete-modell och en normal modell.
Visa användare
798
ViccoA
Z3M-coupé -99
BMW E36 325 race/cup
macaholic -> Håller med dig! Det skiljer väldigt lite mellan modellerna numera. M:en är mycket glädje för pengarna.

/// Viktor
Kärran Länk
Mer mos till folket!
z3
1.388
z3mpower
123d coupe -09
X3 2,5i -07
Klart du ska köpa en M!
Om du inte tycker skilnaden i kostnader så som försäkring och servicar är något att haka upp dig på, då kommer du inte heller att bry dig om skillnaden i bränsleförbrukning. Du kommer dock att ångra att du inte köpte en M dendagen du får provköra en eller blir frånåkt av en. Skillnaden i upplevelse är ganska stor, speciellt om man kör lite inspererat.

Jag har kört en M coupe i drygt 3 år nu och jag kan inte riktigt komma mig för att sälja den då det inte finns något att byta till, antingen får man pröjsa flera ggr dubbelt för samma prestanda eller byta ner sig.
tro mig bilen är super skön, kanske lite stötig i långsam fart med flickvännen vid din sida, men det har du igen så fort du ska låta hästarna galoppera fritt.

Men, det finns ju alltid ett men. Ska du använda bilen året runt så kanske det kan vara värt att kika på en 3.0 alt -01/-02:a av M då dessa har antispinn. Jag föredar dock diffad bakaxel och inga anti-antisystem.

Tillbaka till bensinförbrukningen. Jag har aldrig ens brytt mig, min bil är mitt nöje och när jag har kul får det kosta vad det kostar. Skulle tro att min aldrig dragit under litern, eller inte under någon längre sträcka i alla fall. Men så drar ingen bil jag kör undern litern, inte ens vår lilla Skoda Fabia med 1.4 liters 75Hk motor.

Fördelar med en M:
* Snyggare! Framspoiler, bakkofångare, gälar, backspeglar, 4 avgasrör, fälgar, inredning...
* Snabbare (0-100km/h på ca 5.4s)
* Bättre väghållning och bromsar
* Troligen bättre utrustad
* Kommer att ha ett bättre andrahandsvärde den dagen du ska sälja den, om du kommer att sälja den!
* Du kommer att ha ett större smile på läpparna!!!!

Så vad väntar du på?

Ev. släpper jag min om du betalar bra! funderar på att bygga en banbil.
Bilen är i kanonskick, Svart med gråsvart inredning, nyservad Insp II, alla oljor bytta till Agip race olja, ny besiktigad ua, fullt utrustad från fabrik (har allt!), original fälgar med Pirelli P Zero Rosso + 18" 3-delade splitt fälgar (nypris 50' + 15' fägar + däck), ny framspoiler (MH-GTR, ser ut som orignal men lägre/djupare med kolfiber luftkanaler), MrCap behandlad ett par ggr.

Z3MPOWER

--> z3mpower
Jag söker en Cab inte en Coupe!
Bra synpunkter i övrigt!
Jag kommer inte att köra bilen under vintern. Jag har en merca som jag kör med under vintermånaderna eller om familjen skall med. Eventuellt behåller jag min 928 och den har ju baksäte med om än ett litet sådant.

ka
204
kaell
330xi -01
Min drar 0,65 på landsväg med kompressorn. Fast de har varit lite diskussion om de verkligen stämmer när spridarna är utbytta. Räknar jag på hur mkt bensin jag tankar vs. tripmätarn så kör jag 1l/mil blandat, då man inte kan hålla sig från gasen :)
2,
295
2,8 power
Z3 2,8 Coupé AC Schnitzer -99
Min 2,8 kör jag på 0,9-0,95 L/milen blanad körning

/Bo-Erik
Länk
An
779
Anders Olsson
M Coupe 99:a
z3mpower: Farthållare?

Z MMM Coupe
Co
972
CompactK
BMW 118iM (F20 LCI) -17
BMW IX1M -2025
Med 2,8:an ligger jag runt litern på blandad körning. Har inte kört längre sträckor med den än så det återstår att se hur mycket den drar landsväg.

=)

Bilen =)Länk
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Tesla Model Y Performance - 24
Tesla Model 3 Performance - 21
Audi A3 1.8T - 03

Ligger oftast runt 1.2/liter milen med roadstern och som jämförelse så drar min 330 touring strax under litern vid samma körning.
z3
1.388
z3mpower
123d coupe -09
X3 2,5i -07
Anders Olsson: Farthållare fanns inte ens som tillval på 99:orna. Annars har den allt, soltak-glaslucka, elhissar, elspeglar, elstolar, stolsvärme, lastnär, insynsskydd, HK stereo med baslåda RDS bandare och CD-växlare, utökat skinn, tvådelad skinninredning i svart och grått (klart snyggaste kombinationen), AC, ABS osv.

Antispinn kom fört på 01:orna.

Z3MPOWER
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Jag har farthållare på min -98
An
779
Anders Olsson
M Coupe 99:a
På min är det farthållare & grönkant på vindrutan. Samma inredning som dig.. I Stereoväg har jag bytt ut allt.. Det jag saknar (inte personligen) är spolning till strålkastarna..

Z MMM Coupe
z3
1.388
z3mpower
123d coupe -09
X3 2,5i -07
Jag har spolning till strålkastarna och grön kant. Men det där med farthållaren viste jag inte om. Vet inte om jag känner att jag behöver det i denna bil heller, det är ju en sportbil! däremot i en långfärds vagn så vill jag gärna ha en, även om jag sällan använder den. Det blir för mycket åka bil i stället för att köra. Man tappar lite av koncentrationen på vägen tycker jag.

Vad gäller stereon så är det väl bara först nu eller de senaste 2-3 åren som biltillverkarna börjat bygga in OK stereos i bilarna (dock inte alla märken!). Så jag skulle väl egentligen kasta ut det som sitter och byta mot något bättre, men samtidigt så tar det lite emot, det andra är ju original och låter inte så illa även om det ite poppar så mycket.
Kanske en ev. framtida ägare får råda bot på det hela.

Z3MPOWER
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.