|
|
|
|---|---|
|
Är det någon som vet vad som skiljer 3.5-litersmotorn (M5 E28) från 3.6-litersmotorn (E34)? Det skiljer 29 hk till 3.6:ans fördel medan det volymmässigt är ytterst liten skillnad. Det jag kan komma på är insuget med plenumkammmare men är det något mer som skiljer såsom kammar, portning, ventiler mm?? | |
|
3,6'an är väl 24ventilers mao en helt annan topp.... MVH David Öfverdahl-Forslöf |
|
| M5(E28) och (även M635csi,samma motor) hade väl också 24V? | |
|
Japp, det stämmer att även M5/M635CSI har 24v. Är det ingen som vet vad som skiljer?? |
|
|
Vassare kammar (dock marginellt). Högre komp. Ram air insug med resonans flap (variabelt). Dubbel kamkedja. Insugstrattarna har större diameter. Ny lättare och stryktåligare vev. Samma stakar. Större ventiler. Hårdare ventilfjädrar. Omarbetad extractor. plus en massa mer............ |
|
|
Ahh fel av mig.... Tänkte på vanliga 3,5'an.... MVH David Öfverdahl-Forslöf |
|
| Va menas med "Ram air insug"? | |
|
Ok, anade väl att det var en del skillnader! Tack för infon Peter! |
|
| Hur många hästar ger dubbla kamkedjor? | |
| ;) ja inte så mycket.....men det är en rätt bra designförbättring gentemot gamla S38an vars enkla hadde en tendens att slitas mkt fort med tråkigheter som följd....VIKTIG sak att kolla i vilket skick kamkedjan är eller allra helst att den är bytt (dom flesta borde vara bytta åtminstone en gång annars är man illa ute) om man nu e spekulant på en sån motor | |
|
///peter: Brukar inte kamkedjan börja "rassla" då den börjar bli sliten? Någon som vet ca. vad ett kamkedje byte går på hos BMW? Support Your Local Big Red Machine! -or else- NOMADS FINLAND |
|
| Jorå, man brukar höra när den är på gång, men ibland är det svårt att höra trots allt. Kedjan blir sakta men säkert längre med tiden till slut kan inte kedjespännaren kompensera. Eller så kan själva sträckaren vara dålig med samma trista resultat som följd. En duktig BMW mek kan höra om den är på gång. S38B36 och S38B38 har inte samma problem som gamla S38B35 men det händer att våra kedjor snappar av oxå, det är oxå många som byter i förebyggande syfte, men enligt BMW så skall ju kedjan hålla bilens livslängd | |
|
Ja, precis. Det sa dom till mig då jag frågade vid vilket miltal den ska bytas. Han sade också att den endast brukar bytas då den börjar rassla. Min har då inget ljud vad jag tycker. Inte har någon mek sagt nåt heller. Support Your Local Big Red Machine! -or else- NOMADS FINLAND |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.