AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.120

Köpa E46?

Hej på er!
Jag funderar på att köpa tjejens lossasbrors bil. Jag har själv aldrig ägt en bmw och är väldigt dåligt insatt i e46an. därav är jag tacksam för alla tips och komentarer!

Jag har fått denna information om bilen:

> BMW 328i/4 -98 (E46), 15700 mil
> Svensksåld, Jag är enda ägaren
> Titansilver m svart skinnklädsel i utmärkt skick.
> Manuell växellåda, skinnklädsel, sportpaket (sänkt, sportsäten),
> komfortpaket (cruisecontrol, skisack, fällbara säten, regnsensor), BMW
> Business radio m CD-växlare (6CD), 16" alu-fälgar, AC, fabrikslarm,
> Multifunktionsratt, Färddator
> Eftermonterat navigationssystem (VDO-Dayton, nypris 22000, relativt nya CD
> för Skandinavien, Tyskland, Schweiz, Italien, Österrike).
>
> Komplett servicebok. Alltid servad på fabriksverkstäder. Servades senast
> 21/2-06. Alla besiktningar utan anmärkningar.
> Har nyligen bytt fjädring fram (utslitna) och kofångare bak
> (parkeringsskada).

Bilen har gått mesta tiden i Italien därav att han jobbar och bor där men har alltid varit svensk registrerad.

Frågan är vad är ett bra pris på en sådan bil och vad bör man akta sig för när man vill köpa en sådan bil. Finns det mycket barnsjukdomar m.m. ???

Mycket tacksam för alla svar och komentarer!!!!

// förhoppningsvist en ny BMW fantast
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Hej och välkommen. :)

Om du söker Länk <- och skriver E46 och kollar rubrikerna kommer du hitta massor av diskussioner om barnsjukdomar, för o nackdelar osv.

Angående värderingen skulle jag kolla på likvärdiga bilar i annonser, dra av 10% och du är ungefär där bilen bör hamna.

Mvh
Anders
Gr
2.160
Grandy
X1 sDrive18i U11 M-Sport -24
997 GT3
En intressant sak är ju att den antagligen inte är servad i Sverige, inte för att tex italienska verkstäder behöver vara sämre. Men det kommer påverka andrahandsvärdet negativ.

Positivt är att det italienska klimatet som antagligen är snällare än det svenska.

Det är en tidig modell i E46-serien, sök i forumet finns massor om barnsjukdomar och vanliga fel på E46, bla glapp i länkarmar/spindelleder, rost osv...

74 000-84 000 kr enl. bilpriser.se
tack för svaren!

bilpriser.se har jag aldrig varit inne på mycket bra sida!!!
Jag tror bilen är servad i sverige i samband med besikningen som även är gjord i sverige.

Mycket trevligt forum ni har!! Nu har jag suttit här i några timmar och blivit mycket klokare.

Om jag köper bilen tror ni att det går att sälja den hyfsat lätt för 85 000 i slutet på sommaren med ca 500 mil till på nacken?

inga fler åsikter???
Lars Jakobsson
85k hade jag gett för den iallefall :P

Det var vad jag fick för en 325tds-97 som gått 34k...
34000mil då måste du gjort en bra affär?

problemet är tyvärr att jag inte kommer att ha råd att ha bilen över vinter p.g.a att jag behöver pengar till ett annat bilprojekt som ska va klart nästa sommar.
ingen som har nåt at tillägga?
Nilzze
Jag kan säga att jag har en sån bil, 328 ´98 e46.
Ja är så nöjd så det finns inte, har tänkt att sälja den ett par ggr pga att jag behövt pengarna, men jag kan inte sälja den, har ägt en hel del bilar och detta är den bästa bilen jag haft.
Jag har inte råkat ut för några "barnsjukdommar", men jag vet inte om det finns på andra?!?!.
Får du den för det priset som de säger här i forumet så slå till, jag tycker det verkar lite billigt, men men... Tror helt klart att du kan sälja den för 85´.
Lars Jakobsson
Kowalofski>>

Jo..jag hoppas så iallefall :P Blir väl inte mer än kanske 10k i vinst, men bättre än förlust iallefall...

Lycka till med din, som sagt..du lär få den såld!

Lars
Tack Lars.
Jo jag tror jag kommer att slå till. känns som det är en rolig bil.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.