|
|
|
|---|---|
|
Hej allihop! Är ny här på forumet och måste säga att man lär sig väldigt snabbt här :-) Nu till min fråga! Min nyköpta bmw318is fungerar fint i övrigt, förutom att motorn dör när den blivit varm och jag måste stanna eller sakta ner efter att kört ett tag, sällan i stadskörning men oftast efter landsvägskörning m.m. Har sprayat de flesta slangar och skyddsbälgar med startgas men hittar inga sprickor för luftintag. vad jag märkt dock är att ett av tändstiften badar i olja. även mitt hc värde ligger på ca900 nu på ombes, de andra värdena ligger perfekt. har bytt olja, stift, luftfilter men det hjälpte inte. räcker det med en ny packning för tändstiften tror ni eller vad göra? | |
|
Att det finns olja i stiftbrunnarna beror med största sannolikhet på läckande ventilkåpspackning. Det är rätt enkelt att byta och själva packningen kostar inte så många kronor. ___ Bilbloggen: Länk |
|
| ok, tack för snabbt svar. tror du det kan vara lösningen på döende motor och för högt hc-värde? | |
|
Kan kanske vara orsaken, men jag ska inte säga säkert. Jag skulle tippa på att någon av tempgivarna som sitter i insuget är dålig. Minns inte om det är den bruna eller den blå som eventuellt bör bytas i ditt fall. Ett tillägg är nog på sin plats angående enkelheten att byta ventilkåpspackningen på M42-motorn i E36.. Det är trångt, oerhört trångt att byta på plats. Men det går med lite vilja och en hink svordomar... /Anton |
|
|
En orsak till att motorn nästan dör kan vara tomgångsregulatorn (eller heter det så? iaf "idle control valve" på engelska). När den är smutsig kan tomgången tex. börja pendla. Här finns en länk till bra instrukstion hur man rengör den. Länk Det är alltså fråga om den här grejen: Länk Jag skulle göra samma sak själv. Har inte haft tid eller ork ännu... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.