|
|
|
|---|---|
|
Hej alla BMW gurus Har en knepig fråga ang. min E34 525 -88. För en tid sedan böt jag tomgångsmotor (köpte en beg.) p.g.a att den levde sitt eget lilla liv. Allt var perfekt i ca 2 mån. Nu har jag helt plötsligt fått problem när jag ska starta bilen, varm som kall. Följande händer ibland när jag skall starta: 1. Jag drar runt motor, motor går runt men den tänder aldrig till (inte det minsta, försöker inte tända ens). 2. Jag slår av 3. Jag försöker igen....lika som nr 1. 4. Jag försöker igen....ON - säger det helt plötsligt och den är igång. Ibland startar den på direkten, ibland (blir mer och mer) startar den efter ett par försök. Det är precis som det sitter en liten djävul och trycker på en ON/OFF knapp i motorn. Har konsulterat med en god vän (som säkert kommer att svara på detta inlägg) och det skulle kunna vara den begagnade tomgångsmotorn som har gått sönder. Tilläggas bör att jag hade liknande problem innan jag böt tomgångsmotorn och som nämt fungerade allt efter bytet i ca 2 mån. Har nu bytt en hel del på denna bil.....vad tror ni kan det vara tomgångsmotorn igen eller kan det vara något annat? Ha en bra kväll Wallace | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Tycker det tyder på att din bil inte håller kvar bränsletrycket, dvs backventil eller tryckregulatorn som inte är tät.När du vrider på nyckeln så ger du en dush med bensin varje gång, därför startar bilen på tredje försöket.Men om man läser vad du skrivit så kan det ju var så att du redan kommit på problemet om du hade exakt samma problem innan du böt tomgångsmotorn.Kan du inte låna en tomgångsmotor av någon och prova??? MVH Hasso |
|
Ja, jag ska prova med en annan tomgångsmotor och se vad det kan ge. Problemen var snarlika de jag hade med den förra tomgångsmotorn....upplever den som jävligare nu att starta dock. Har faktiskt varit inne på ditt spår med bränsletrycket, dock har jag bytt bränsletrycksregulatorn utan framgång. vart sitter backventilen? Tjena Wallace |
|
| Ursäkta, men vad är en tomgångsmotor?? | |
|
Tomgågngsmotorn är en liten cylinderformad tingest som släpper in lite tjyvluft, detta då vid kall motor för att blandningen ska bli lite fetare. När motorn är varm regleras insläppet av tjyvluft så att tomgågnen ligger på normala nivåer. Du finner denna på insugningsgummit, det går även in en sladd i ena änden på denna. Hela härligheten regleras av den elektroniska styrenheten Mvh Wallace |
|
|
Problemet du har låter inte som det kan relateras till tomgångsmotorn utan snarare tändning eller bränslesystem. Är dock nästan 100 på att det inte är tomgångsmotorn! Mitt tips är att du kontrollerar bränslepumpsrelät. När du beskriver symptomen enligt 1 ovan ska du samtidigt försöka lyssna om bränslepumpen är igång, låter precis som en elmotor. Kan vara svårt att höra själv men är ni två kan den ena lyssna och den andra försöka starta. Lyssna under bilen bak vid höger bakhjul! Låter den alltid oavsett "on" eller off" symptom då funkar den och bränslepumpsrelät. Jag hade exakt samma on/off problem med min 518 och då var det en spricka i en lödning i bränslepumpsrelät. Ibland kontakt (on) och ibland inte (off). Kolla även över säkringsboxen så att du inte har en ärgad, oxiderad gammal säkring som strular. Tändningen kan du enkelt kolla om du lossar en tändstiftkabel under startförsöket och helt enkelt kontrollerar om det kommer någon gnista (du både ser och hör detta på "tickandet") vid resp. "on" eller "off" symptomen! OBS! se till att du har grova torra handskar och är försiktig, risk för stötar! Har du problem med gnistan, kan det vara styrboxen som strular! Kan även här vara problem med dåliga lödningar. Generellt kan nämnas att BMW hade problem med lödningarna kring sent 80 tal beroende på att annat lod användes som inte var lika högkvalitativt som annars. Min 525.as dimljus agerade på ett lustigt sätt, felet var dåliga lödningar, en hade en redig spricka, i dimljusrelät! |
|
| hade samma fenomen som du, fast det var inte på en BMW....bytte tändmodulen och sen var allt ok..... | |
MGL |
Om det ej är bränslepumpen/relä så finns det ett startrelä som kan krångla.Symptomen är liknande som du beskriver,kostar några hundralappar att byta,kan vara värt att prova. MGL |
|
Det här var många bra tips, jag ska kolla bränslepumsreläet. Tändmodul och startrelä låter oxå intressant...vart sitter dessa? Någon som vet? Tack för er hjälp/Wallace |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.