|
Sida 3 av 3
|
|
|---|---|
|
"Det har hänt att motorer har blivit skadade av frusen vevhusventilaton. sned vevstake exempelvis. pga olja trycks in i cylindrar" Skröna eller ej, Kan ni förklara vilken väg oljan tar från tråget och in i cylindrarna med sådant högt flöde att cylindern hinner fyllas med så mycket olja att det inte går att komprimera när vevhusventilationen är frusen?????? Om motorn är igång så måste man ju skicka in flera liter/sekund för att få det att inträffa..... |
|
Njuren |
Herr Gaspedal:historien om Mercan var cool! BMW - i nöd och lust? |
|
Hej Har hört historian om "mercan" tidigare dock var det en Rolls då, och mekken kom med helikopter....Dock fullt möjligt om förhandlaren verkligen vill ha nöjda kunder... Höfläkt: Borde vara enkelt att konstatera om motorn tagit skada, då skadan inträder pga olja i insuget/cylindrarna- och efterföljande komprimering av vätska. Om insuget är rent från olja så kan det inte ha blivit några skador på motor eller hur?????? man behöver inte lyfta toppen..... Dessutom ska man nog vara ganska envis och köra länge efter att bilen har börjat gå dåligt då frusen vevhusventiltion ofta leder till rejält dålig motorgång.... Sakke |
|
| Säg det till någon som inte vill lyssna....får du se | |
|
Intressant tråd och tråkig historia (med en del bra exempel på motsatsen, dvs Skoda, Mercedes). Jag blir lika förvånad varje gång etablerade verksamheter med långsiktiga planer på en marknad gör misstaget att enbart räkna på de direkta (faktiska eller kalkylerade) kostnaderna som man gjort här. De flesta företag tror tyvärr att deras huvudmål är att tjäna pengar, eller skaffa kunder. Fel, fel. Detta kan vilken skojare som helst lyckas med, och gör det också. Huvudmålet med affärsdrivande verksamhet är istället att göra kunden nöjd. En nöjd kund kommer alltid tillbaka, vilket lönar sig i längden. Kostnaden för att ta tillbaka en förlorad kund är dessutom betydligt större än att skaffa en kund första gången. Det borde vara tillbaka till skolbänken för BMW Nacka. |
|
|
Är det någon som tror att vi på Bilcentralen inte vill göra våra kunder nöjda? |
|
| Om ni vill göra kunder nöjda så kan ni väl lyfta toppen utan några 25000 i debitering. För materialåtgången kan knappast överstiga tusenlappen för er, materialkostnaden kanske kunde borde kunna stå för? Problemet löst. ;) Men vad vet jag... | |
|
Tycker ni på riktigt att verkstan ska lyfta av toppen på en motor gratis för att konstatera att motorn gått sönder? Kunden i fråga som jag fattat de tycker de e fel att detta har hänt. Om motorskador konstaterats, skulle kunden tycka de va mindre ok att betala då? Ne för då skulle han tycka att BMW borde stå för en ny motor, Ska Bilcentralen då ge han en ny ny motor oxo då eller? För han måste ju va nöjd.... Ni som säger att de bara betala kan ju förklara hur ni själva skulle finansiera de om de va ni som drev ett företag! om du ska göra alla kunder nöjda så kan jag garantera att de inte finns nån ekonomisk vinst i de företaget. |
|
|
Hmmm... vad menar du med ditt sista inlägg The_one? |
|
|
The_one: om man har köpt en bil av firman för 400-600.000 kronor ser jag inte det som att verkstaden gör något "gratis" om man vill att de ska kolla varför motorn i bilen för 400.000+ kronor har slutat fungera. Hur tror du ett företag utan kunder klarar sig? |
|
|
The_one: Jag tycker du, tillsammans med din chef, (som verkar avlöna dig för att skriva och hålla med honom) är ute och cyklar. "Tycker ni på riktigt att verkstan ska lyfta av toppen på en motor gratis för att konstatera att motorn gått sönder?" Ja. Ni skall säkerställa detta. Inte kunden. Det är ni som skall lämna garatier gentemot nästa köpare - inte kunden. "för att konstatera att motorn gått sönder?" Men motorn rullar ju ännu! Klockrent. Bara att hålla sig till avtal, om ni ansåg så - öppna toppen för att kolla, och ni hade behållit en kund OCH en affärskontakt med gott renomé. Bla eran snöjröjning tex. Kan inte göra annat än att hålla med örviga skribenter. |
|
|
Höfläkt: Som du skrev tidigare "mekanikern sade den samme att bilen gick bra och att inga skador kunde påvisas." Litar men inte på den bedömning som den egna personalen gör? Eller är det så att försäljaren vill ha både hängslen och livrem för att inte förlora sin provision. Det här är ju värre än att ha med fastighetsmäklare att göra. |
|
|
"om du ska göra alla kunder nöjda så kan jag garantera att de inte finns nån ekonomisk vinst i de företaget." Normaluppfattningen är tvärtom! En nöjd kund kommer tillbaka eller ger rekommendationer - kanske båda. Hur skall företaget gå med långsiktig vinst utan kunder? |
|
| Varför sitta på detta forum som alltid gillar att skita ner dom större Bmw återförsäljarna. Det är inte ägaren till bilen som skriver. Sluta skriv när ni inte vet alla fakta. De är alltid likadant på detta forum. Självklart kan man ge kritik men när inte all fakta kommer fram så tycker jag att man inte skriver alls. Det blir bara fel. | |
|
Det är inte svårt att tycka illa om återförsäljarna när de/ni gör så här, vad är det för fakta som inte kommit fram? "Never argue with an idiot. They bring you down to their level and beat you with experience." |
|
|
mr_e30: jag antar att du känner till alla fakta eftersom du så ivrigt försvarar återförsäljaren? i så fall kan du väl fylla på med det som saknas istället för att försöka tysta vad jag och uppenbarligen många andra här anser vara berättigad kritik. om du har någon slags lojalitetskris kan du ju fundera på vem det är som betalar din lön. chefen är fel svar. eller för att parafrasera ditt inlägg: "varför sitta på detta forum och skita ner dom mindre BMW kunderna? sluta skriv när du inte vet alla fakta. det är alltid likadant på detta forum. säljare som blint försvarar sina kollegor eller sin bransch, utan att alla fakta kommer fram." annars är det intressant med all denna uppdämda aggression man så ofta möter hos säljare som gör inlägg på forum. är det för att ni tvingas vara trevliga på jobbbet som behovet av att 'släppa ut lite ånga' någon annanstans uppstår? försök vara lite trevlig här också vetja. |
|
|
Hm, det här verkar skumt. Om man nu inte vill lyfta toppen gratis, varför inte göra det till självkostnad för man är väl mån om sin goodwill... Vad kan arbetet ta att utföra? En dag? 7h x 250 spänn + 1000 kr packningar = Inte mer väl, då är det ju billigare att lämna in bilen till någon motorslip som renoverar motorer varje dag och be dem mäta. Summa drygt 3000 kronor. Är jag helt uppe i det blå eller? Den bästa kommentaren är helt klart att deras mekaniker inspekterat maskinen och konstaterat att den gick okej (dock utan att lyfta toppen) och ändå litar man inte på det beskedet. Detta är ännu ett skäl till varför min BMW aldrig kommer innanför portarna på en BMW verkstad. =) /// Viktor Kärran Länk Mer mos till folket! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.