|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Jag är inne på samma linje som jimcar-9. En motor som totalhavererar pga kondens är felkonstruerad, alternativt slarvigt servad. I bäggen fallen är ansvaret BMW:s resp verkstadens (som vad jag förstår är samma firma som kräver kunden på 'motorgaranti'...). För övrigt borde bilen ha gällande maskinskadeförsäkring, så vad är problemet? Rasar motorn borde det handla om ett försäkringsärende (om nu BMW vägrar ta sitt ansvar), och då är det självrisken X5-ägaren möjligen kan behöva stå för. Dåligt hanterat av BMW-handlaren hur som helst, så får man inga nöjda kunder! /// Gunnar E. |
|
|
mr_e30: Får ni in många bilar med igenfryst vevhusventilation? När jag satt och väntade hos er häromveckan så var det åtminstone en bil. Och är det som ni sa då att det är ovanligt att det blir några större reparationer när det händer? ///Jesper "Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad." |
|
|
Kunden har alltid rätt. Det är något som BMW säljare måste börja lära sig. Aven om man misstycker så har kunden rätt och man skall försöka göra kunden nöjd. En nöjd kund kommer tillbaka. Vilken är prio 1 för att kunna göra fortsatta affärer. Sen kan inte denna skada påvisas efter kortare körsträckor då bilen till största delen går lite längre sträckor. The one, "motorbyte varje gång". Det låter orimligt. Inte byter alla biltillverkare motor rätt av bara för att det blivit blockering i vevhusventilationen... Mr-e30, "Bilcentalen har försökt hjälpa kunden på bästa möjliga sätt." -Hur då? Gunnare, tror inte motorförs gäller eftersom bilen gått 10700 mil. |
|
|
Höfläkt kunderna upptäckte felet när motorn stannat! Oljetillförseln till kamaxlarna försvunnit därvid kammarna skurit, kamrem gått av ventiler slagit i kolvar! den motorfamiljen böt vi motor på VARJE gång! Å de va många "nya" bilar Å de va inte alla biltillverkare, de va en specifik tillverkare som jag arbetade med då. Detta var årsmodeller 01-02 |
|
| Då är det kanske inte överförbart till detta ärende. | |
|
Hej! Då kan det vara en nackdel att det nya BMW:a inte har oljesticka.... Det som ofta sker först är att motorn trykkutjämnar genom den- altså stickan åker upp och övertryck släps ut. Hjälper iaf en stund. Kan tänkas att haveri sker fortare med de här nya motorerna??? (på E60, E90 etc) MVH:Sakke |
|
|
Felet med frysen vevhusventilation på BMW bilar är ett ganska vanligt fel. Man brukar kalla det för Stockholmsyndromet norrut i landet. Bilar som körs korta sträckor, i fuktiga områden och inte kommer upp i rätta temperaturerna för att torka ur fukten ur systemet. Oftast tar man sedan bilen till en kall skidort och där så fryser sedan fukten/geggan till is och oljan trycks in i motorn. Det slutar i värsta fall med en havererad vevstake som hittar en egen utgång. Det finns uppdaterade prylar att köpa på BMW till berörda motorer. Det är grövre slangar som är isolerade och då är även ventilen är isolerad. Prylarna kostar under 2 tusen kronor och är på vissa bilar ett rent hel.... att byta. Egen erfarethet från min bil. Man ska trä in grövre isololerade slangar genom utrymmen där det tidigare har passerat en tunnare slang. BMW har delgivit verkstäderna att titta på bilar/kunder/motorer som kan bli berörda och sedan rekomendera kunden att utföra ett byte av utrustningen om bilen körs mycket på korta sträckor. |
|
|
Bilen i fråga har ju gått ca: 3000 mil per år, låter ju inte direkt som om det handlar om en bil som bara gått korta sträckor, svårt att komma upp i dom milen då. Tycker för övrigt att ett sådant skitfel inte borde existerar på bilar i denna prisklass, inte på billigare bilar heller för den delen. Då biltillverkarna är fullt medvetna om problemet, så är det bara ren snålhet att det inte är konstruerat riktigt från början. |
|
|
Hasso: När kom denna uppdaterin på M52TU, var det samtidigt som första versionen av M52TU kom? Det jobbiga är att det är så jobbigt att ta loss vevhusventen på dessa motorer, annars hade man med jämna mellanrum kunnat rensa ur den. ___ Bilbloggen: Länk |
|
|
Tack B10. Tur att någon kan räkna. Bilen i fråga har gått 3000 mil om året. Inte korta sträckor. Just nu ligger ärendet på högre nivå för ställningstagande. Återkommer givetvis med resultat. |
|
|
Resonerade på samma sätt som B10 tobbe när jag fick reda på att man skulle byta vevhusventilationen på bilen. Det ska inte få förekomma sådana fel på en motor som är så nytillverkad. Behöver ju inte vara korta körsträckor som gör att vevhusventilationen geggar igen. Min bil har ju gått 16 000 mil på 6 år och när jag bytte utrustningen på den så skar vi isär klockan för att titta lite på funktionen Man kunde bara konstatera att det var dags för rengörning/utbyte av grejerna. Nu betyder ju inte det att jag skulle ha drabbats av felet eftersom jag aldrig har sett utrustningen från en bil där vevhusventilationen har frysit. Har bara sett ett par vevstakar som krökt sig efter haveri pga felet, så det kändes liksom okey att byta grejerna. Det som jag tycker är lite märkligt är ju att till 2,8:an finns det ingen uppgradering att köpa, men till min 3,0:a så finns det helt annorlunda grejer att montera. Är det inte samma typ av vevhusventilation på motorerna? Det man kan göra på 2,8 enligt en mek på BMW är att man själv isolerar rören till ventilationen, men samtidigt så kommer ju självaste klockan att fortfarande vara helt original. Och till sist så kan man ju fundera på om man forfarande har avhjälp felet på min bil genom att byta grejerna. Det kanske fungerar bättre, men det kanske blir samma fel igen fast man har uppgraderat delarna. Så man ska nog titta till delarna igen om några tusen mil. Hoppas i alla fall att det löser sig med bilaffären till slut. BMW borde ju faktiskt kunna ta åt sig problemet. Det är ju dom som har skapat det från första början. |
|
|
The_one med flera skriver ungefär "När oljeavskiljaren fryser så kommer oljan in i cylindrarna via insuget, fyller upp cylindrarna tills motorn stannar! Motorn kan inte komprimera olja i ett förbränningsrum vilket leder till att den kolven STANNAR! Sannolikheten är stor att kolv/vevstake eller vevaxel tagit skada!" HALLÅ, HALLÅ. Hur i hela friden skulle detta kunna gå till i verkligheten. Detta kan inte vara sant. Vilken väg skulle oljan ta från tråget och in i cylindrarna i sådan hastighet att att det skulle fylla cylindern så att du får "hydraulising" i cylinderrn. Det finns ingen passage med den kapaciteten. Det måste vara en skröna. Enda gången jag vet hydraulising hänt är när folk kört in i djuptvatten med öppna filter och fått in stora mänger vatten i cylindern via insuget. Att motorn pajjar beror väl på att övertrycket långsamt trycker ut oljan så att man till slut kör torrt!!!!! |
|
| Mycket intressant! | |
|
Ägaren bör inte stå för en sådan reperation, då den är servad av BMW i Nacka sedan ny! Det är väl just därför man anlitar en BMW verkstad, så man vet att bilen servas rätt. 10.600 mil på en 3 liters diesel motor! Dålig kvalitet och dålig hantering av BMW Nacka. Har själv blandad erfarenhet av BMW Nacka, och du får nog ta den via huvudkontoret innan de ger sig! Synd att personen ifråga lämnade in bilen til BMW nacka för felsökning när bilen gick dåligt.. Hade någon icke aut. BMW meck fixat bilen, hade detta problemet aldrig uppståt, då BMW Nacka aldrig fått veta. Men personen litade väl på återförsäljaren, som han tidligare hade gjort. Har precis lackat om bakre stötfångaren (som är av plast!), då den hade fått ett skrapmärke, och lämnade inte bilen til BMW utan en lokal (mkt duktig) lakfirma som ordnade problemet. Så slipper vi lyssna på en BMW försäljares ord senare vid evt. inbyte när han ser på sin skärm att stötfångaren är omlackat, och drar ner på det.... BMW - Freude Am Fahren //Simon |
|
|
Förstår faktiskt inte hur en BMW-handlare kan sköta det så dåligt. Har man en trogen kund som byter in bilar var 3:e år för att köpa en helt ny bil för stora pengar så tycker iaf jag att man bör vara mycket mer tillmötesgående. Varför inte låta kunden köra i två veckor? Genom att göra som de gjort, trots att kunden kanske får rätt i slutändan, så har de antagligen redan tappat denna kund för all framtid. Nej, tacka vet jag Mercedes Tyskland som är något mer seriösa. En vän till min far hade en S-klass 500 från 1997 (detta var 2001) och var på tjänsteresa i Polen. På vägen hem så började växellådan bete sig konstigt, men han beslöt sig för att köra tills det rasar. Efter ett tag så rasade lådan och han blev ståendes vid vägkanten i Polen. Han ringde mercedes och frågade om de hade en lösning, de bad honom att vänta i ett litet tag tills bärjare dök upp och sedan ta taxi till valfri restaurang eller hotell för att där invänta folk från MB. Sagt och gjort, efter 2 timmar så dök det upp två nya E-klass från Tyskland varav en överlämnades som hyrbil fram till dess att de hade lagat växellådan i S-klassen. När han hämtade ut bilen så bad handlaren om ursäkt och sa att Mercedes växellådor inte går sönder och bad om diskretion från min fars vän. Givetvis betalades inte en krona för något och min fars kompis har sedan dess köpt 1st CLS, 1st SL 500 och 2st ny S500 hos samma handlare. D.v.s det kan ibland vara lönt att ta på sig vissa åtgärder som man inte är tvingad att göra för att på så sätt långsiktigt fortsätta tjäna pengar på en kund. Hade jag varit i denna BMW-handlarens kläder så hade jag själv tagit in bilen i verkstaden, bett en mekaniker öppna motorn för att kontrollera. Byter man in en bil för att tjäna pengar på så får man acceptera en viss risk. Hade handlaren dock bytt in bilen utan att tjäna en krona vid försäljning av den beggade bilen så hade jag kunnat förstå denne. Schnelle fahrt, Härliche fahrt. Länk |
|
|
Tyvärr så stämmer det nog att oljan sugs eller trycks in i cylindern via insuget och insugsluften. Har inte riktigt koll på vad som händer i huset för vevhusventilationen men oljan trycks/sugs via anslutningen till oljestickan ialla fall. Det måste ju ha något med att det är ett slutet system för att man inte ska släppa ut övertrycket i motorn direkt i luften utan tanken är att man ska återförbränna den i motorn, fryser det på fel ställe så kanske det bildas övertryck i sumpen och oljan trycks ut via anslutningen på oljestickan och upp i insuget. Har varit med och skruvat isär en motor där fenomenet med frysen ventilation hade inträffat och det kom säkert ur 2 liter olja ur insuget på den motorn.dessutom så var en vevstake rejält böjd Naturligtvis så är det en hel del olyckliga omständigheter som gör att fenomenet inträffar och att man ska drabbas är ganska liten men... Så någon skröna är det inte. Dessutom så säljer BMW Vevhusventilation för bilar i kallt klimat så skröna..... |
|
|
Vad är det för megaidiot konstruktion som BMWs tekniker har lyckats skapa. Förklara det för mig????? Visst bilar har ju haft sluten vevhusvetilation i 40 år av miljöhänsyn, det är ju inget nytt. Vevhuset får ju alltid lite downleak och ventilstyrnings gas som måste ta vägen någonstans och det ventilerar man tillbaka till insuget. Det är ju det som brukar frysa så det blir tryck i motorn. "fryser det på fel ställe så kanske det bildas övertryck i sumpen och oljan trycks ut via anslutningen på oljestickan och upp i insuget." Men hu bakvänt har BMW byggt för att lyckas tycka upp olja i insuget???? Det är väl den här kanalen som är igenfrusen? |
|
|
Hur kan man påstå att de e en skröna när man inte har tagit isär en sån motor som de fryst på? Jag har gjort de ... så jag vet att de inte e en skröna! Som sagt, de e inte bara BMWs tekniker som e "idioter" Problemet finns hos andra märken oxo! |
|
|
När firman lämnar ifrån sig bilen efter en reperation, så ska bilen vara "färdigreparerad". Om man som nu vet att motorn kan ha tagit skada så ska lyft av topp samt kontroll alltid utföras. Naturligtvis blir reparationen betydligt dyrare, men så måste det gå till för att mecken ska kunna garantera att arbetet är rätt utfört. Sen kan man resonera som så att om det nu finns en sats med bättre grejer som byts ut för att slippa problemet, så tycker jag att BMW borde åtgärda detta kostnadsfritt (på nyare bilar) samt att vi i fortsättningen slipper detta problem på kommande modeller. |
|
|
Precis - bmw borde ta ansvar istörre grad. Kan oxå tycka att bmw i Nacka borde själva försäkra sig om att motorn inte tagit skada, och lyfta toppen och se. Särskillt när kunden erbrudit att hjälpa till med den kostnaden. Så enkelt hade problemet kunnat vara löst! Av bmw:s olika ovdelninger så tycker två att detta är alvarligt och beklagligt. Men den som handhar kontakten med återförsäljarna har aviserat vd:a att "-lösa problemet med kunden". Vilket på svenska innebar att vd:n trädit in, i stället för försäljningschefen som var okompetent, och erbjudit att upprätta en ny affär. Med den följd att nybilspriset har gått upp - och inbytet skall verderas ner. (skall vi gissa på 86000.-?) Bmw i Nacka är inte värda våra affärer vänner. Och jag kan bara rekomendera er att söka er till seriösare firmor där man inte ärver sitt jobb, och där kunder behandlar med respekt och rätryggat. Har själv beställt min nya M3 på andra sidan Sverige - i Göteborg. Soliga hälsningar till er alla! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.