|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Hej alla. Följande gäller inte min bil utan en bekants. En X5 3,0 2003 som är såld och servad av samma BMW (Bilcentralen i Nacka) åf sedan ny. Den har nu gått 10700 mil. Klockrent och perfekt. 100% nöjd ägare. En ny 530dx var sedan tidigare beställd och det var dax för leverans med X5:an som inbyte. Dagarna innan leverans av den nya: Vid färd började den ryka ur avgassystem och den blev orkeslös. Vederbörande stannade vid vägkanten och tog en bärgare till sin BMW verkstad. Man konstaterade att att det frusit i oljeavskiljaren och tryckt upp motorolja. Man bytte avskiljaren och ett tändstift. ca 5000:-. Bilen går igen. Försäljaren vill nu att vederbörande skall skriva på ett avtal om att stå för en ny motor om det är så att motorn tagit skada. En ny motor kostar 86000:- Det ville han givetvis inte. Vid diskussion med mekanikern sade den samme att bilen gick bra och att inga skador kunde påvisas. Skulle det mot förmodan varit något så visade det sig innom två veckor. Situationen är låst! Åf i Nacka vill inte kompromissa. Förslaget om att köra bilen några veckor till för att se, förkastades. Förslaget om att dela på en eventuell kostand förkastades. Dom vill tvinga vederbörande att skriva på något så konstigt som ett avtal på en ny motor om det skulle hända något. Visst, det är bara att hoppa av affären - men kan en aukt BMW handlare verkligen få göra så? Tacksam för tips. Stefan | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Hmm låter väldigt horribelt för att vara en BMW återförsäljare känns mera som bakgårdshästhandlar fasoner men det alla bilhandlare är ?? Vet inte vad dom har för eget regelverk när det gäller inbytesbilar, men skriva på nått sådant som privatperson verkar ingen bra idé. Bara att byta in den nån annanstans då. Vilken motor som helst kan rasa av olika anledningar, ser inte en frusen vevhusventilation/oljeavskiljare som nått problem för att behöva byta motor om inte motorn körts utan olja. Att en privatperson ska lämna varudeklarerad garanti på en inbytesbil jo jo det vore nått för konsumentverket. Dessutom så tjänar bilförsäljaren ändå en massa pengar på ett bilbyte. Ungefär lika illa som när Volvo Strömstad sålde VD fruns Clio-99 3600 mil som aldrig varit servade enligt bok ett oljebyte på 6 år icke byte kamrem, bromsolja,kylarvätska på 6 år till min moster utan att upplysa om detta, vem hade fått stått för ett kamremsras i efter 3 månader ?? Inte Volvo iallafall inte får man dom att skriva på nått extra garantiåtagande bara för att motorn inte är servad som den ska, Varför ska då kunden stå för en sådan garanti gentimot BMW i detta fall ?? ///MVH Hasso Länk |
|
hasso: Helt orelaterat - men alla seriösa bilhandlare lämnar garanti på begagnade bilar. På en bil så ny som -99 som man köper från märkeshandlare borde man få ett år, sex månader allra minst. Om man köper en begagnad bil utan någon som helst garanti och inte själv kollar upp dess skick får man nog skylla sig själv är jag rädd... För att återgå till ämnet, givetvis är återförsäljaren i Nacka helt ute och cyklar. Han bör kontakta VDn, konsumentverket, Motormännnen, osv. Om deras egen personal (mekanikern) säger att bilen inte har några skador så bör det vara klart där. Har han dessutom beställt en NY 530dx kan han ju gott låta dem sitta och meditera över den tills det hela är avklarat. Han har ju en finfin X5 att gasa runt i... Wilhelm Svenselius |
|
|
Ja, varför? Och har dom rätt att göra så? dvs ställa detta som krav. Jag har nu pratat med BMW och kundansvarig säger att varje handlare är sina egna och att dom inte kan/vill lägga sig i då detta skulle bli lite av en "affärsdomare" i sin roll. Han hänvisade till konsumentombudsmannen och motormännen... Konumentombudsmannen säger att -skriv inte på något sådant. Resultatet blir med stor säkerhet att man avbryter affären. Men man tappar även en kund. För alltid. Som köper ny bil minst vart 3:e år för +500000:-. |
|
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
W2K: Denna handlare var inte seriös oavsett märkeshandlare eller ej, han lev bilen med en stor bula på ett av däcken bla.(Han fick åka tillbaka med bilen eftersom jag såg detta direkt) garantin på en 6 år gammal bil var 3 månader vad jag kommer ihåg. Att sälja en bil som inte har servats enligt serviceprogrammet vilket kan medföra allvarliga motorskador för kunden drar man sig inte för ett dugg.Oavsett om det var 3 månder el 1 år har ingen betydelse för går det sönder så har det gått 1 år och 2 dagar. Dvs det finns inga seriösa bilhandlare de är enbart ute efter dina pengar till minsta möjliga besvär och kostnad för sig själv. ///MVH Hasso Länk |
|
Ta kontakt med en advokat omgående är mitt tips. Bör kunna gå på juridiska delen av bilförsäkringen dessutom. Eller byt in bilen ngn annan stans. Är de inte intresserade av affären är det ju deras lost finns många intresserade ÅF kan jag lova. Den beställda bilen är ju en affär och det är nog svårt att ändra. Dock är inbytesbilen kundens egendom alt leasingfirmans så vart man placerar den är ju hans huvudvärk. Låter orimligt i mina ögon men jag kan inte paragraferna dock. Mch Asken |
|
|
Kan inte låta bli att fråga. Har kunden alltid rätt? tycker ni att man som bilägare ska kunna kräva vad som helst. en bil säljs med 2 års garanti. när garantin har gått ut är det kunden som blir ansvarig. I detta fall vill bilcentralen inte förlora 86000 som en ny motor kostar. Om det nu visar sig att motorn har tagit skada av att oljeavskiljaren har frusit. Efter som man inte kan vara helt säker att inte motorn har tagit skada så har man sagt att Bilcentralen inte ansvarar för skador som uppkommit vid frusen vevhusventilation. kund vill inte betala 25000kr för att lyfta av topplocket och veta med 100% att motorn inte är skadad. därför har denna diskution uppkommit. Det har hänt att motorer har blivit skadade av frusen vevhusventilaton. sned vevstake exempelvis. pga olja trycks in i cylindrar. Skadan syns inte men kan uppkomma efter 2 veckor exempelvis. M.v.h Rickard |
|
Jepp Kunden har alltid rätt :) annars har man inga kunder efter ett tag. Kunden ska sättas i Guldstol och säljaren ska lyssna på hans önskemål. Detta kommer från företagsutbilning i företag som gör betydligt större affärer än en liten BMW återförsäljare :) ///MVH Hasso Länk |
|
Jobbar själv som mekaniker och har reparerat flertalet frusna vevhusvent. När oljeavskiljaren fryser så kommer oljan in i cylindrarna via insuget, fyller upp cylindrarna tills motorn stannar! Värför stannar den? Jo för att en motor kan inte komprimera olja i ett förbränningsrum vilket leder till att den kolven STANNAR! sannolikheten är stor att kolv/vevstake eller vevaxel tagit skada! om man med säkerhet ska säkerställa att ingen skada skett måste man lyfta toppen samt mäta upp kolvhöjd osv. Ska verkstaden betala demont topp? Om kunden inte vill betala demont topp, alltså KONSTATERA att de inte finns skador på motorn värför ska då återförsäljaren byta in bilen som kanske går sönder efter 2 veckor eller 3 mån. Garantin står ju återförsäljaren för! Snälla innan folk hakar på för fullt, se de från båda håll! Har ni egna företag? Vad skullle ni göra i samma situation om ni va handlare å visste att de fanns liknande bilar som vevstakar har brustit på. Tack för mig! |
|
| Hur kommer det sig att en oljeavskiljare kan frysa? Har det med något handhavandefel av bilens nyttjare att göra? Eller är den något med motorkonstruktionen.? Har svårt att ta in att en sådan ny bil ska behöva drabbas av sådant allvarligt fel? | |
| Håller med dig the one, men vad menas med att oljan fryser i oljeskiljaren? | |
| Oavsett om det är handhavndefel eller något annat så i detta fall finns det ingen garanti kvar på bilen. Försäkring täcker till 10000mil. Så tyvärr är det kunden som blir ansvarig. Man kan tycka att en så pass ny bil inte ska gå söder men tyvärr gör dom det ibland. BMW är generellt väldigt generösa med förlängda garantier när det rör sig om fabrikationsfel. Men i vissa fall så blir det kunden som blir lidande tyvärr. m.v.h Rickard | |
|
Mekanikerna här på forumet kan säkert svara på detta. Jag vet inte. Men vad säger kontraktet gällande inbytesbil? Det låter helt orimligt att kund skall gå in och ta på sig bmw:s begagnatgaranti, och att detta skall pressiceras med en ny motor. Vad som helst kan ju hända (vilken motor som helst) under tiden. Och skule det hända något, så skall ju den nye ägaren självklart ha en ny motor. Det skulle jag villa ha om jag hade köpt bilen begagnad med detta kontrakt som tillägg. Allt går att lösa, det är bara att sträcka ut en hand så har man kommit en bit på vägen. Har åf i detta läge gjort det? Nej. Varför inte föreslå kund att dela på kostnaden för att öppna topplocket och göra mätningen? Vaför inte köra 2 veckor för att se? |
|
|
När en bil startas många ggr och körs korta sträckor och de e kallt ute så bildas de kondens i vevhus och ventilkåpa, Kan förklaras med den vita sörja som sitter i oljelocket på alla bilar. när de blir kallt så kan de här vita frysa och sätta igen ventilationskanaler och annat i en motor därav orsaka detta "haveri" Symptomen finns hos ALLA bilar som har en ventilerat vevhus, dock är problemen små hos BMW jämförelse med tidigare märken jag jobbat med där motorbyte var givet varje gång! De som menas med oljeavskiljare e där oljan skiljer sig från luften! |
|
|
"Man kan tycka att en så pass ny bil inte ska gå söder men tyvärr gör dom det ibland." Hade jag köp en KIA för 100t hade jag köpt det resonemanget men inte en bil för runt en halv mille! |
|
| Höfläkt. Det har inte handlat att en kund ska ta på sig en beg garanti. Det har bara handlat om skadan som inträffade när kunden var ägare till bilen inte blir några följdskador av. Om det nu skulle bli några följdskador på denna x5a. Så är det självklart att bilcentralen försker hjälpa honom med att det löser sig på ett bra sätt. Genom att prata med BMW om problemet. Men fortfarande kan inte man bortse från att skadan inträffade när kunden var ansvarig för detta. Bilcentalen har försökt hjälpa kunden på bästa möjliga sätt. | |
| Hmmm, har en arbetskamrat vars granne bytt motor två gånger på sin X5 3.0, båda gångerna på vintern, låter som ett typfel på X5 3.0. Han kör Volvo nu. | |
|
ännu en anledning att inte åka stridsvagn =) Z MMM Coupe |
|
Det har varit mycket frusna vevhusventilationer i vinter polaren har haft inne 7 el 8 bilar på sin verkstad av olika märken, och som The_One säger korta körningar med många kallstarter utan att bilen få bli rejält genomvarm, samt de yttre omständigheterna av växlande temperaturer. Ingen av bilarna visade tendens på några motorskador men kan självklart hända, borde var nån typ av säkerhetsventil som öppnar när det blir för högt mottryck isället för att blåsa in oljan i cylindrarna. Har för mig ett M52TU har nån uppgradering, då delarna inte var helt lika de som satt där tidigare ? Tycker att 86000 för en ny motor verkar vara ganska bra pris ??iofs. Den Range Rover med M62TU där vanosen havererat pga dålig kvalitet på oljefiltret som jag skrivit om i bloggen kostade allt som allt 275.000! i repkostnad, skåpny motor skottades i. Borde väl gå att lösa denna affär med lite korrigerningar av mellanpris där bägge tar lika stor risk tycker man eller delar på kostnaden för att lyfta toppen, det är ju ändå en ganska "liten" peng i det stora hela när man köper ny bil. Borde ev finnas verktyg att mäta skillnad på kolvslaget genom tändstiftshålet exempelvis ?? ///MVH Hasso Länk |
|
Jag vill bara göra ett positivt inlägg. Min svärmor och svärfar äger en skoda octavia 1.4 -01. För ungefär 1 månad sedan när min svärmor var på väg till jobbet så blinkade oljelampan till precis när hon paserade okQ8 så hon svängde in och bad killen på ok kolla upp om han såg något fel. Han kollade oljan på stickan, var mittmellan strecken, fyllde på till övre strecket. De startade motorn och allt såg bra ut. Hon fortsatte till jpbbet. Hon kom ungefär 1 mil sedan så stannade bilen och den gick inte att få igång. Enligt verkstan så hade motorn skurit pga oljeavskiljaren hade frusit. Nu till verkstadens reaktion. "men det är inga problem ni får en ny motor av skoda utan kostnad" de fick även gratis hyrbil under den 1,5 v som motorbytet tog. + ny vattenpump + remsträckare och allt detta utan kostnad. Allt detta fick de GRATIS..... Och det ska tilläggas att de hade inga garatier som helst kvar. Hade jag tio tummar skulle jag ge alla tummar upp för skoda försäljaren i Borlänge. men nu utrustade gud mig med enbart två så det får räcka. Detta skulle aldrig inträffa på volvo exempelvis |
|
| BMW, släng er i väggen.............. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.