|
|
|
|---|---|
|
Jag har gjort en felsökning på BMW och de har för 650 :- talat om för mig att det är vatten ventilen som heter B 64 11 8 375 792 kostar 740 :- som är kass. Felet var full värme hela tiden. Men min fråga är var sitter denna vatten ventil och svårighetsgraden att byta den själv? För de ville inte tala om var den satt för 650:- Försöker hålla nere mina kostnader men det går inte så bra just nu :-) Kiddymojen | |
|
Ville dom inte tala om på BMW var den satt fastän du betalat 650kr i felsökning?! skamlöst! Hursomhelst så sitter den vid torpedväggen mot kupén(dit det gå kylarslangar), om du har sep. temp.inställning för förare/passagerare så har du 2st värmeventiler. Jag har inte själv bytt ngn men det ser lite trångt ut och man behöver nog tömma ut en del kylvätska innan bytet. Många gånger har dessa bara "kleggat" ihop och då kan det gå att öppna dom och rengöra så kan man få dom att funka igen. |
|
|
Färstår inte hur du kan få full värme. Är det ventilen under instrumentpanelen som skall vara stängd när man har värmen helt avslagen eller är det motorn som pumpar runt vattnet i värmepaketet när värmen är på? Antar att det är ventilen eftersom den heter just ventil. Men det är väl inte den som styr hur mycket värme det skall komma? Den har väl bara två lägen: öppen eller stängd? Sedan regleras väl värmen genom att man styr om luftströmen? Så funkar det på min i alla fall, och jag tycker att det ser ut så på föräldrarnas e36 med. Min ventil fastnade i stängt läge förra vintern = ingen värme alls. Jag fick riva isär och öppna den igen. Sedan dess har jag alldrig satt i sladden till den = alltid öppen. För det så får jag ingen värme om jag inte vill. Möjligtvis så är ju elementet lite jummet hela tiden på grund av "självkonvektion". Heter det inte så när något varmt stiger? |
|
| Värmen i kupén kan regleras i dom mellersta utblåsen genom att vrida på hjulet och då "spä" ut den varma luften med kall luft. Det är riktigt som du säger Gunneriusson att ventilen bara har 2st distinkta lägen, öppen eller stängd men styrelektroniken öppnar och stänger denna ventil flera gånger ber. på vad man har ställt in värmen på(man kan hålla ett finger på den och känna hur den tickar, dvs öppnar/stänger). Mina ventiler på 328:an hade låst sig i öppet läge vilket resulterade i att det inte gick att på kall luft på fötterna eller mot rutan på 328:an (BMW bytte bägge ventilerna kostnadsfritt på Europlusgarantin:)). | |
|
Micke t: måste bara fråga om det är de ventilerna som sitter uppe vid torpedväggen? Min kompis har en 325 -94 som just har fått detta bekymmer med värme på fötter och ruta hela tiden. Diesel-räsern |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.