AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.362

Återförsäljare eller Mirakelmetod till Ventilkåpa

Ma
33
Machmud
540iA -93
Jag har sökt, men jag hittar inget om detta.

Det är nämnligen så att min vänstra ventilkåpa på min 540 är skev. Jag tänker därför införskaffa en ny.
Är det någon som vet om det finns någon annan återförsäljare än BMW till dessa? Av någon konstig anledning så skänker inte BMW bort dessa till produktionskostnadspris...

Eller finns det någon mirakelmetod att använda på den gamla? det är ca 1 mm som skevar i underkanten av kåpan.

Mvh, Martin.
Ma
33
Machmud
540iA -93
Jag kom just på att man inte får annonsera ut namn på företag här på Autopower, om ni har något namn på någon firma förutom BMW som säljer kåpor kan ni väl PM:a mig : )
Visa användare
1.665
Dandelue
540iA Touring -94
Hur har du lyckats med att få en skev ventilkåpa?
Tror bara att du får tag på dessa genom BMW.
Lycka till.

DANNE
Min bil:
Länk
Ma
33
Machmud
540iA -93
Dandelue - Ingen aning faktiskt,när jag köpte bilen så läckte den olja från ventilkåpan. Nu har jag bytt ventilkåpspackning ett antal ggr, bytt den bakre gaveln vid insuget och gjort rent vevhusventilationen. Det enda som kunde fela nu var ventilkåpan, som jag lätt kunde skjuta in ett papper på undersidan, medans översidan var helt plan.

Jag har en ny kylare i min bil, så jag antar att gamla gett upp och bilen någon gång har överhettats, jag tror att det är då som den gamla kåpan skevat till sig. Allt annat på bilen är i superkondition!

/ Martin.
To
964
Tozzy
M5 -00
BMWSC NR 490
Kan det inte funka med dubbla packningar?
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Du fyller ut mellan rummet med Hermetite silikonpackning så får du tätt.
Men dra bara åt lite grann och låt det torka till lite grann innan du drar kåpan för gott.
Hermetite (orange silikon) packning på tub kan man använda istället för packning, jag brukar köra med både "hängslen o livrem" när jag plockar ihop en motor eller byter nått. är allergisk mot läckage :)
se exemple.
Länk
Länk

///MVH Hasso
Länk
Ma
33
Machmud
540iA -93
Tozzy - Nej, det fungerar inte.

hasso - Tack för tipset! Jag ska prova. Jag försökte med packning på tub en gång tidigare, detta gjorde dessvärre ingen förbättring... iofs så hade jag inte rengjort vevhusventen och bytt bakre gavel av insug. Jag ska prova igen.
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Kan du inte plana ventilkåpan? Måste ju bli billigare än att köpa ny.

___
Bilbloggen: Länk
TP
1.047
TP_
M550D F11 LCI 2014
M3 E93 LCI 2011
Audi S8 D2 2001, 6vxl 360hk
Ja varför itne plana kåpan?

Beemer, a way of life.
Ma
33
Machmud
540iA -93
TP_, Mugge - Jag tänkte också på det, men eftersom att det är spår i kåpan som packningen ska ligga i så tror jag att det kan få en sämre effekt.

Vad kostar det att plana en ventilkåpa tro? och var vänder man sig?

/ Martin.
be
114
beatnik
BMW 520iT -92
en mekanisk verkstad borde kunna ordna det, har en tvärs över vägen till jobbet bla. dom har hjälpt mig med både toppar och grenrör osv. så sök upp din lokala mek. verkstad
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.