|
|
|
|---|---|
|
Provåkte E32:an i helgen och efter några mil på motorvägen så kunde jag inte låta bli att trycka på lite grann. Men efter 170-180km/h så kändes det riktigt segt. Å jag tänkte att bensinen kanske var gammal eller att stillaståendet gjort sitt under vintern. Men när jag kom hem så kom jag på att jag hade Ekonomiläget i på automaten. För att få optimala prestanda i de farterna kanske man ska ha Sportläget i på automaten? Ja hur är det? mvh | |
| vid läge S växlar bilen inte för än maxvarvet uppkommit. | |
|
Läge S använder bara 1-2-3 och är således inte att rekomendera i högre hastigheter pga. högt motorvarv och därmed hög förbrukning. I S-läge är lådan snabbare på att växla ner även vid lättare gaspådrag samt växlar upp senare, men vid kick-down är de ingen skillnad på E eller S. BMW CS #5139 |
|
|
Ok tack då vet jag! Antar att det krävs en del kraft för att få fart på närmare två ton. Är väl därför bilen upplevdes som lite seg. Eller oxå den sköna komforten... |
|
|
S-läge för "lite busigare" körning och bättre prestanda..E-läget för normal "ekonomikörning/landsvägskörning".. När du har S-läget i så växlar den snabbare(+lite hårdare) och använder som sagt inte sista växeln öht. En 735 med automat helst, är ju inte såå pigg hur man än vrider o vänder på det hela :) Min väger också snudd på två ton pga "lite extra utrustning" :) Tycker mig faktiskt kunna köra billigare i sta'n med sportläget inkopplat(bara en känsla jag har,EJ kollat exakt..) Mvh Janne. |
|
Paap Reeder |
... när jag pulade med EH- låda till min M30 för några år sedan vet jag att jag i några tabeller såg de olika växlingstidpunkterna (eg växlingsvarvtelen) för resp läge. Tror nu att vid S så växlar den mht momentkurvan medan vid E så gäller "billigast möjliga" körning. Minns inte hur det var med 4:an. MVH /// Paap R |
Paap Reeder |
... litet halv OT när det gäller automatlådor ... men måste berätta om en ytterligt pinsam händelse förrförra veckan på E18 utanför Enköping. Kom ut på motorvägen och noterade redan i stigfilen att en 325/328? E46 i vä ytterfilen skulle "té å stämple" så jag tänkte att nu skall dom få åka ... varvid plattan åkte i mattan och lådan växlade ner på 3:an. Tappade kanske 200 m i o m att dom hade farten uppe. Vid 160 märkte jag klart att jag tog in fint på dom och insåg att jag faktisk lätt skulle vinna ... när jag hade kört in så jag hade 3 billängder kvar stod mätaren på 190 med 3:an i och .... varvstoppet gick i. Släppte upp till KD för jag tänkte att den kanske inte lägger i 4:an i KD men icke sá nicke! Vafalls! ... den jäveln vägrade lägga i 4:an och E46 drog ifrån igen. Ytterligt bedrövad så gjorde jag litet experiment sedan och fann att lådan växlade ner FÖRE KD- läget. Väl hemma i vedboden så mätte jag upp wiren till lådan och mycket riktigt ... ca 10 grader före KD- stoppet (mätt på spjällaxeln) gick lådans KD- läge i. Nu är det justerat ... så om det var ngn på AP som var ute den dagen ... kom igen för ett nytt test. MVH /// Paap R .... kolla era wireinställningar så inte ni behöver drabbas av nått dylikt ... ha det bra grabbar. Den syntes gå väldigt rakt och stabilt i 200 blås. |
|
Hur som helst blev jag lite förvånad. För jag trodde det skulle vara ganska mycket trycka efter 180 km/h. Men jag tyckte hon rörde sig rätt tungt efter det. T o m 325:an känns rappare i de farterna. Detta KAN ju ha att göra med att hon stått i garaget i 4 månader hade gammal 95-bensin i tanken samt att två kompisar var med. Så det var ju en mogen bit över 2 ton som skulle röra på sig. Möjligen ger hon med sig lite med tiden... Hur är det med 735:orna egentligen? Upplevs de som lite sega i de farterna? Hur som helst så är ju komforten helt makalös! Å allt är förlåtet. mvh |
|
|
735 är ju långt i från nån raket, men över 200 km/h borde man ju komma innan de börjar blir riktigt segt. BMW CS #5139 |
|
|
Angående växellägena, jag har iofs inte prövat på ett bra tag, men jag har ett starkt minne av att vid ca 220-230 så "växlar" bilen, eller iaf så sjunker varvtalet och hastigheten ökar igen, och detta då med "S" läget i. Men vilken växel den lägger i då det har jag inte funderat på. mvh: mr_majzoo icq: 29815001 |
|
|
Min fd 735a gjorde lätt 230km/h mätarfart nu var det iofrs en manuell,men din borde utan större protest göra 220.Kan kanske vara dags för en översyn av ventiler,kam,luftfilter,bränslefilter,avgas (täppt katt). Annars har jag ett liknande minne från en 528a-83 den gick skapligt till 180km/h men där va det riktigt trögt botemedel var att tagga ner till 4an då stannade nålen på 228km/h. Mvh/Micke Min 02sida Länk |
|
| Min gamla 735iA var ganska pigg upp till 210, sen blev det riktigt segt. Den gjorde till slut 236 mätarfart på hemmaplan. | |
|
Är det bara jag, eller känns inte bilen rappare med S-läget ikopplat? Jag syftar inte på att den mer gärna växlar ner vid lätt gaspådrag, eller att den varvar hela vägen till varstoppet - utan att den vid stillastående start känns piggare. Eller vid tillfällen då man gasar från 80 - 120 utan att växla ner så varvar den mycket "lättare" upp till höga varv. Kan det vara så att insprutning och annat justeras elektroniskt i sportläget? Precis som Mr Majzoo så har jag också något minne av att sista växeln läggs i vid 230 km/h med S-läget. Det kan väl inte vara så att den 4-växlade automatlådan gör 250+ på tredje växeln? // David |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.