AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
2.754

Köpguide Z3

Jag står i begrepp att skaffa mig en Z3a och har med anledning av detta surfat runt lite på nätet för att hitta en köpguide som kan hjälpa mig att kolla på rätt grejor när jag väl står därute hos handlaren.
jag köpte en Buyers Guide av ett London företag på nätet:
Länk
Glad i hågen över att ha köpt en värdefull handledning i konsten att köpa Z3a öppnade jag guiden. 1 sida om Z3 fanns det, resten var bara en massa bullshit om grejor man skall titta på, typ, glöm inte att kolla om säljaren rent faktiskt äger bilen mm.

Jag vill med detta inlägg varna andra för detta bedrägeri. Visserligen rör det sig inte om mycket pengar 80 kr, men principen är nog så viktig.

Finns det någon här på forumet som vet ett bra ställe at köpa/ladda ner en bra guide med tipps på vanliga fel och sånt?
Jag är ytterst tacksam för all hjälp.
Jag är främst på jakt efter en 2,8 Z3 från 99 eller senare.
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Någon begagnatguide för Z3 finns inte, men en Z3 är en E36:a och jag skulle säga att man får en relativt bra bild om vad man bör se upp med genom att läsa igenom begagnatguiden för E36 och kanske även E39.

___
Bilbloggen: Länk
här på forumet hittar du nog tillräckligt, om inte mer, med information inför ett ev köp! dessutom gratis ;)
Och skall man hårddra det hela så är en Z3 en E36 Compact...

Aliquando et insanire iucundum est.
Gu
23
Gunman
318is-90
Z3 Roadster 2.8 -98
macaholic, Bilsport har gammla nummer med köpguide till dom flesta bimärken.

Bestälde själv ett gammalt nummer med guide til BMW Z3 förra sommaren
när jag skulle köpa Z3.

Mvh Gunman.
Jag har också funderat på Bilsportsguiden, men när jag gick till deras hemsida så var den så himla rörig så jag lyckades inte hitta rätt nummer.
Jag skall försöka leta upp några gamla nummer, för det brukar finnas en förteckning över gamla "köpguider"

Nu har jag emellertid sök i detta forum på alla håll o kanter, vilket har gett mycket bra resultat.
Det verkar helt sonika som om att det inte finns speciellt mycket "standardfel" på dessa bilar?

Jag funderar på att köpa en bil med automatlåda, skall man passa sig för det med tanke på andrahandsvärdet eller spelar det ingen roll?

Tusan, vilken tur.
Letade bland mina gamla Bilsport och hittade en köpguide där :)
Viktiga ting som bilsport, MCM och Uti vår hage, slänger man inte, vilken tur!

/Carsten
zi
16
zige
BMW 330 ci
Läste här på forumet, om de tips o råd som fanns i tidningen Automobil nr1
2006 skulle vara mycket sakfel i den artikel de hade om köplust BMW Z3 någon som kan precisera vad som var fel i artikeln. Som sagt var man får mycket tips i detta forum.
det var mest faktafel i olika data om bilen vill jag minnas... =)
Visa användare
18
patricmalm
Z3 Roadster -99
Jaha Carsten, blir det någon Z3 då eller ska du bara sitta och dräggla över köpguiderna?
ka
204
kaell
330xi -01
Min är ju till salu, om du vill ha något lite extra ;-)

__
Joakim, Karlstad
Z3 2,8 Coupe -99
Hm, jo det har inte blivit någon bil ännu, jag tycker inte riktigt att ja gkan hitta någon som verkar vettig.

Vad tycker ni om Z3 med automat? Skall man passa sig för det? Är det mycket högre bränsleförbrukning tro?

Visa användare
18
patricmalm
Z3 Roadster -99
Idag har jag spenderat 6 timmar rullandes i första nercabbade resan för sommaren. Mer eller mindre ett varv runt skåne blev det. Underbart!! Nu bränner det i ansiktet och det känns! Så här i efterhand så kan man tycka det är knäppt att man i manlighetens namn struntade att smörja in sig innan man drog.
Pudde lilla!
Det msåte vara tufft!
Själv har jag precis såld Porschen, så nu börjar det närma sig.

Vill nok helst ha en 1999a eller senare och helst med hard-top till. Tidigare än 99 har tydligen ett enkeltlags duk i takbeklädningen vilket inte 99orna har verkar det som om.
Det är en himla skillnad i ljudnivå, enligt mitt tycke. Jag har kört en fyra fem stycken nu.

Shit, man börja bli gammal, tänk att man skulle bli så pass mogen att man tänker sig för innan man handlar!!!
Visa användare
18
patricmalm
Z3 Roadster -99
Ja, det där är lite skrämmande beteende, men både du och jag vet ju att du inte direkt är en ungdom, i alla fall inte fysiskt. :-D

Hardtop, enkelt eller dubbelt tyg.. vem bryr sig? Det ska vara nere och inte uppe!
Nu är vi ju vissa som inte bara söndagskör, vi fattigrövar som måste ha bilen till vardags också!
I den delen av landet där jag bor skiner inte solen konstant som den gör i Helsingboerg :)

Får kanske dra mig neråt tyskland till om jag skall hitta en vettig bil

/acrsten
Ma
650
Mats Landh
e61-06
Rover Mini Cooper-92
Macaholic: Häng inte upp dig på innertaket i bilarna. Hittar du rätt exemplar så kan du eftermontera innertaket, finns att köpa på BMW. Dom har vett att ta betalt för grejorna, men hittar du rätt bil så är 5000kr för ett innertak minimalt i totala prisbudgeten.
Jag har tillverkat eget tak med BMWs originaltak som förlaga. Håller med dig att ljudnivån blir avsevärt bättre, och så ser det ju så mycket bättre ut också.
Men min inställning är att om rätt bil finns, utan innertak, så finns det lösningar på det. Lycka till i din biljakt!
Mats
Jaså, det går att byta för en rimlig peng, jag trodde sånt var svindyrt. Det öppnar ju genast m
nya möjligheter.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.