AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.325

Inget utslag på gasspjällsgivaren, x2 frågor!

le
234
leszek
BMW 535 -88
Letar fel pga av min sporadiskt oroliga tomgång. Ibland går den ner till 800 men oftast hamnar den på 1100 rpm +/-100.

Fråga 1:
Har kollat efter läckor som forumet föreskriver utan resultat. Kollar därför givarna. Tomgångsmotorn ligger på 40 ohm som den skall. Luftmätaren ligger fint och reagerar korrekt vid påverkan av klaffen! Nu har jag kommit till gasspjällets givare (trottelgivaren). Där får jag inget utslag hur jag än mäter. Är den totalkass??

Rep. boken skriver, att om givaren inte fungerar ger spridarna bränsle lite sporadiskt! Vad tror ni??
------------------------------------

Fråga 2:
När jag frikopplar vid 90 km/h tar det lång tid motorn att varva ner. Det kan dröja mellan 3-5 sekunder innan den lägger sig på 900 rpm. Körde polaren 3,5:a och den var blixtsnabb med att lägga sig på 800 rpm. Har detta med gasspjällsgivaren att göra??
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Börja med att byt den då den uppenbarligen är trasig.
le
234
leszek
BMW 535 -88
Tack för svaret - men jag skulle behöva lite mer specifierat.
Är det någon som vet några värden osv. ???

Paap Reeder
Är inte 100:a men tror att denna gasspjällgivare har bara en funktion och den är att tala om för boxen när spjället är stängt.

I vilket fall ökar rpm om man inte har den justerad så att den vid tomgång "knäpper" ner till stängt.
När du vrider gasspjällsaxeln "ngn mm" eller bara det minsta lilla skall microswitchen knäppa till.

MVH /// Paap R
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Okey trodde värdena stod i din bok som du använt eftersom du skrev att du mätt upp trottelgivaren , sorry. Ohm mäter du den bör du få fram några värden åtminnstonde tycker jag , tror inte den bara har en av/på funktion iallafall.
Paap Reeder
Hinner jag skall jag mäta upp den påM30:ian ikväll.

MVH /// Paap R
le
234
leszek
BMW 535 -88
Hewi:
Det är det som är så himla skumt. Det enda de skrivit är att värdet skall vara jämnt när jag rör på spjället. Alltså får det inte skjuta i höjden. Men det finns inget att utgå från.

Anledningen till att jag är så överraskad är för att jag alltid varit övertygad att trottelgivaren spelade en avgörande roll i bilens system. Men, men - man lär sig allt något nytt!

Paap Reeder:
Det vore riktigt sjysst!!! Kolla värdet från stängt till öppet!

Tackar på förhand!!
DA
45
DAB
525i 1994
Hej,
Hade samma problem. och det visade sig vara gasspjällspot.

Jag mätte upp detta på min 525,E34, 1994

se länken:

Länk

Vidare så kan man testa att koppla ur den helt.

Min teori är att databoxen tror att spjället är stängt och sprutar inte in mer bränsle än vad som behövs för tomgång.

Duttar man på gasen så varvar den upp och tillbaka precis som den ska.
Vet dock inte om det är skadligt för bilen men jag ser inte varför det skulle vare
det för ett kortare test.

Jag testade och jag tog även en provtur utan gasspjälspotentiometern inkopplad och tomgången va som den skulle.

Jag tror inte man skall köra på det sättet för det borde ge fel bränsleblandning men för felsökning så talar vi ju bara om ett par min.

Lycka till
*/Danne
Paap Reeder
leszek!
Räcker DAB´s länk eller vill du att jag mäter på min?

MVH /// Paap R
le
234
leszek
BMW 535 -88
DAB.s länk räcker. Tack för att ni ansträngt er!!! Jag uppskattar verkligen det!!!

Efter att jag läst länken inser jag att jag kommer bli 650 kr fattigare denna vecka! Måste nog byta ut givaren.

Jag använde sök funktionen innan jag skrev denna tråd. Men jag sökte på trottelgivare resp. gasspjällsgivare. Om jag hade sökt på gasspjällpotentiometer hade jag antagligen hittat DAB´s länk!
Detta borde verkligen styras upp på något sätt. Mycket värdefull information går förlorad när den är osorterad.

På turboperformance forumet sorteras nyttiga trådar upp och läggs överst på respektive forum. Oavsett sida hamnar de alltid överst!

Vad tror ni - behövs det!
DA
45
DAB
525i 1994
Halloj,
löste det sig?

le
234
leszek
BMW 535 -88
Nej - pga strulande BMW i JKPG får jag inte beställa något utan att kvittera beställning på plats. Jag måste också visa på skärmen vad jag ska ha - numret på produkten räckte inte!!!

Jag bor 30 min utanför Jönköping - så jag måste låna en bil för att ta mig in först för att kunna beställa!

Läs mitt inlägg under - Samtliga BMW-modeller / Otrevligt bemötande från BMW i Jönköping
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.