|
|
|
|---|---|
|
Är de samma batterin i alla e34 oavsett motor och årsmodel? Eller är de olika? Ska ha ett till min 535 -90 | |
| Det är inte samma men din butik har listor på vad som skall sitta i din bil. | |
![]() 13.415 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Som Hewi säger så skiljer det sig och som han vidare säger så butiken har alltid listor om vad som passar. För informations skull gäller följande 520i,525i 50Ah 530i,535i 75Ah 524td 85Ah Köpte själv nytt batteri för några år sedan till min 535i -89 och valde då ett Tudor/Exide Ultra STS på 75Ah och 760 CCA (Cold Crank Ampere) och är helnöjd. Vid köp tycker jag man bör slänga ett öga även på CCA måttet, inte bara att storleken i Ah passar bra. |
| Varför jag frågade va för att jag kikade lite på köp och sälj sidan och där såldes de nästan nya batterin, en bra slant billigare mot nypris. Därför ville jag veta vad de skulle va eftersom jag inte har nått batteri i min bil idag som jag kunde kolla på. Vet också att de finns listor på vad man ska ha till sin bil på dom ställena man köper batterin men tyckte de va lättare att fråga här än att åka iväg till en mack och kolla. Men de dröjde ett tag innan nån svara så jag åkte iväg ändå och kolla upp de. Men nu blir jag lite fundersam, du säger att den ska ha 75ah men i den listan så stod de 64ah (OkQ8). Är du 100 på att de ska va 75ah? | |
|
Det ska vara 75ah enligt instruktionsboken har det själv i min 535a glidarn e30 BMWfever4ever |
|
|
LÄgger mig i det här o hävdar att det ska vara 85ah batteri för en 535´a. se tex: Länk En 535´a har oftast mer elektronik i sig än tex en 520. |
|
| Nu vart de många bud. Kanske är bäst att man vänder sig till BMW och frågar dom va de ska vara. Kanske är fler med 535 or som kan kolla upp vad dom har? | |
|
Till 525 92:a skall det vara minst 72 ah. Hade ej valt ett 50 ah pag många strömförbrukare. Köp ett batteri på micro, statoil , ok eller mekeonomen så får du ett av bra kvalite. Kan tillägga att jag hade problem med att nolla bränsleförbrukningen dörrar låstes upp m.m. Bytte batteri den gick att nolla direkt + att färddatorn räknade hur fint som helst. |
|
| Köp INTE ett begagnat om du inte vet exakt hur och av vem det har använts det är bara dumsnålt. | |
![]() 13.415 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Uppgifterna från mig tidigare kommer direkt från instruktionsmanualen. Men håller med om att 50Ah låter lite väl klent. BMW originalbatteri verkar finnas i både 50, 65 samt 75 Ah till 520i och 525i modellerna. Till 535i verkar originalbatteriet vara på 85 Ah numera som SvanteE korrekt påpekar. Skulle man försöka sig på att summera verkar det som att det är rekommenderat att köpa runt 70-75Ah till 520i & 525i och 75-85Ah till 535i. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.