AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.021

Tycker ni att bilarna börjar bli FÖR välbyggda?

All heder åt bmws nya modeller, men jag börjar nog tycka att de börjar bli för välbyggda... Hade en e30 325 touring (170 hk) som gjorde 0-100 km/h på 8.8 och köpte sedan en e39 touring 523 (170 hk) som gör 0-100 km/h på 8.9... Alltså skildnaden borde vara lika med noll... Men 325an kändes ändå snabbare... Antar att det är för att e39an är en helt annan bil (mer isolerad ifrån allt ljud). Vad tycker ni andra om den här utveckligen? Jag tycker att det är skönt med komfortabla bilar osv... Och en gammal e30 är väl inget ajg skulle vilja åka långt i.. Åker jag i e39an kommer jag fram utvilad till skildnad ifrån innan...
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Jag uppskattar bilar där man känner farten och är därför extra glad i äldre och enklare bilar, de är roligare att köra.
Men, efter en långresa (48 mil t o r) med min på inredning halvt rensade E30 igår så var man rejält trött kan jag säga. Såvisst är det skönt med välbyggda bilar ibland också.
Det bästa är ju förstås om man kan ha en av varje, kompromisser kan ibland kännas fel för allting. Eller är E34 kanske en lyckad kompromiss mellan körglad och bullrig E30 och fint gående E39?

------
BMW CS #04839

He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Jag uppskattar verkligen min E39:a nu när jag för tillfället åker en 116i-06 som bullrar mkt(varvar över 4000rpm i 140 km/h+mkt vindbrus) mer+ inte har speciellt sköna stolar och en kupefläkt som susar ngt grymt redan på halvfart.
Det där med en av varje skulle man väl kunna ha... Men det kostar ju en slant att ha en två eller tre bilar:P... Hewi: Är 116an ungefär som e46an i komfort?
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
En bil kan inte vara för välbyggd tycker jag. Det som gör den rolig att köra är precision, grepp, styrbarhet, balans, osv, inte buller eller liknande.
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Tillägg: Äldre bilar har oftast en fördel, lägre vikt. I viss mån beror det kanske på att de är mindre välbyggda, men jag skulle gissa att det främst beror på krocksäkerhetsutvecklingen.
Da
1.734
Daniel.F...
540i 6vxl touring-95 -Såld!
Så tråkigt när man kliver in i nya bilar och man märker den billiga känslan i bla material som så falskt försöks döljas med "modern" design, har en känsla av att besparings ivern mjukstartade när det gäller 5 serien i och med introduktionen av e 39:an.
På nått vis är ex e34:an likadan under ytan som den känns precis som dom inte hade kommit på ide´n att nu måste vi snåla in på saker och ting för att kunna fortsätta bygga bilar.
Däremot så är naturligtvis nya bilar bättre på mycket annat ex krocksäkerhet,renare motorer,ergonomi,osv osv.

Som e34 t ägare vart jag ej impad e61 när man började känna och klämma på den däremot var den underbar att köra.

Mvh Danne
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Vad gäller körglädje så "talar" äldre bilar så mycket tydligare till en, inget är bortisolerat i 300 st mjuka bussningar som i nya bilar. Men det är också som så mycket annat, körglädje är svårt att definiera i ord och har olika innebörd för olika människor.
Personligen föredrar jag en inte allför bekväm och tyst bil, när fartkänslan isoleras för mycket blir det tråkigt och enformigt och man måste köra ännu fortare för att behålla koncentrationen. Det är det som är så fint med de flesta BMW, man hör till exempeln motorn lite lagom från förarplats. BMW är lite mer närvarande när man kör dem, även nya. Har dock inte provat någon ur den allra senaste generationen av samtliga modellserier så dessa kan jag inte uttala mig om.

------
BMW CS #04839

För att få höra motorn i e39an får jag hissa ner alla fönstrena:P.. blir dock lite kallt nu på vår-kanten
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
m_johan84: Har inte kört E46 tyvärr.
Ha
110
Habul
530dA -99
Presis så känner jag, det är roligt på sommaren när jag åker gänom tyskland i hög fart utan att det käns stressigt. 24 timmar i bilen, mest i vänster filen utan problem. Men till vardagen skulle det vara roligare om man fick sladda sig till jobbet i en lätt bil.

Säkerhet i andra hand
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.