AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.176

Söker inspiration för mitt stereo bygge

Bm
73
Bmw525tdsa
525i Touring -05
Hej!

Försökt söka efter någon som byggt nå seriöst ljudbygge i en E34 men jag kan inte hitta nå vettiga byggen..

Jag ska ha 3-vägs system fram och bak.

6,5" i kick panelen fram
behålla 2,5" org. och sätta diskanten i dörren..

I hatthyllan bak tänkte jag stoppa 6,5" bas och 4" mellan register
och diskanten på något smidigt ställe.

3st MTX 10 or i bagaget.

2st DLS steg ett monoblock och ett 4 kanaligt i bagaget.

Tänkte om någon har försökt sig på något liknande.

maila gärna bilder eller länkar.

He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Nöj dig med ett par hyfsade koaxialer bak i original uttagen som rearfill och satsa på ett helt nytt 3-vägs framsystem t.ex Dls UP36 , UR36 eller Iridium 6.3 el likn , sätt diskanterna i a-stolparna riktade mot varann ca 5-10 cm ovan instrumentbrädans högsta punkt om möjligt.
Som bassteg CAD15 eller A6 samt A4 på framsystem med 2 kanaler på 6.5":arna aktivt delade och dom andra 2 på mid+disk passivt delade , bakhögt kan du driva med HU:n ev odelade nedåt eller med bassblockers.
Det är mitt tips iallefall.
Bm
73
Bmw525tdsa
525i Touring -05
Tja!

jag har redan alla grejer bara nyfiken om det finns någon som byggt ljud i E34 och kan skicka bilder.

He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Lägg upp din e-mail adress då , går inte med powerpost
Bm
73
Bmw525tdsa
525i Touring -05
josef.nilsson@privat.utfors.se

He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Du har mail , hittade dock inte alla foton men lite fanns iallefall.
Bm
73
Bmw525tdsa
525i Touring -05
Det såg ju stilrent och vackert ut.. ska bara få byggt i min så ska jag dokumentera å lägga upp på min profil.

pe
110
peeak
525i -93
Hewi, skicka till mig med :) peeek@spray.se
pe
110
peeak
525i -93
Eller eventuellt du Bmw525tdsa! Om du har bilderna kvar.

Mvh Tobias
Bm
73
Bmw525tdsa
525i Touring -05
Nu har jag fått in mina 2x 3vägs system.

bara stegen och basarna kvar. får fixa under påsk helgen..

peek har du fått nå bilder av Hewi?? jag skickar de jag fått.

bilderna när jag bygger är fotat med K750i så ni får ursäkta kvaliten..

Bm
73
Bmw525tdsa
525i Touring -05
man måste ju betala en massa för att lägga upp sin bil. får dröja med bilderna.

pe
110
peeak
525i -93
Hej, Tack så mycket för bilderna? Har du haft möjlighet att provlyssna på högtalarna nåt? Hur låter det isf? Och vilka blev det? Funderar på att beställa jag med.

Mvh Tobias
pe
110
peeak
525i -93
Edit: Naturligtvis skulle det vara ett utropstecken och inte ett frågetecken efter "bilderna". :)
Bm
73
Bmw525tdsa
525i Touring -05
Jo jag har lyssnat på grejerna, det blir en bra Bas återgivning fram när kickpanelen fungerar som baslåda, jag hade viljat att 4":arna hade gått dit för det lät mycket bättre med dem, började tjorva å plocka bort nå luftkanaler men de fick inte plats helt enkelt så orginal sitter kvar. jag har DLS R36 systemet ifall du undrar. både fram å bak.

har skickat dig bilder...

dålig bas bak eftersom det inte är nå lådor men jag ska ju sätta in 3x 10or så de blir nog bra med den saken jag driver alla högtalare på stereon nu låter troligvis högre med steget som ska dit. jag hade inte hunnit att få min leverans från biltema med kablar. ja ja nu e det käk.

pe
110
peeak
525i -93
Hej!

Tack så mycket för bilderna! Roligt med lite inspiration :) Har du gjort den där hatthyllan själv eller är det original? Såg ju bra ut alltihop iaf.

Kommer slänga upp lite bilder jag med när allt är klart. Och det ska bli under påsken. Jag har beställt tre-vägssystemet DLS UP36 nu.

Mvh Tobias
Bm
73
Bmw525tdsa
525i Touring -05
jo jag har byggt hatthyllan från grunden. med spån skiva, en sticksåg å biltema högtalar tyg.

jag funderade också på UP36 men jag hittade ett företag i Sundsvall som rea ut R36 system fick 2 st för 2691kr så jag slog till.

kanske köper till Dome 2,5" senare

mvh/ Josef

pwilhelm
Bmw525tdsa: Såg nu att du har ju R36 framsystem så då borde du kunna köra mina 2.5":s domar på dina filter som medföljde , hur delar du idag om du inte anv 4":arna? Jag har tagit kort idag på domarna men jag jobbar Em skift så du får dom senare eller imorrn.
Bm
73
Bmw525tdsa
525i Touring -05
Pwilhelm jag har orginal 2,5" tums mellan register. men det låter skit dåligt.

jag använder delningsfiltret som följde med R36 ifall de e de du menar. vad ska du ha för dem??

Hejsan. Hade en 535-E34 själv förut som jag nu har sålt. Jag kan bara rekommendera att göra en eventuell baslåda på enklast (?) och bästa sätt. Jag gjorde som så att jag byggde en sluten låda efter vinkeln på ryggstödet bak, sluten för att behålla en snabbare respons och snyggare frekvensgång samt mycket mer musikalisk än de flesta andra portade lådor jag hört.
Jag byggde med dubbla 8" basar stackade på höjden i en relativt liten låda, riktade in genom "skidluckan" som ibland sitter bakom en plåt som man kan montera bort lätt. Dessa drev jag genom att brygga steget och på så vis få fina arbetsbetingelser i samband med seriekoppling och en del fördelar rent tekniskt.
Jag "tätade" mellan ryggstöd/skidlucka/baffel genom att försänka basarna och montera en tjock biltema-självhäftande-skummgummi-matta. Det blev mycket (!) musikaliskt och helt fritt från kvantitetsbas, dessbättre med kvalitetsbas i perfekt dos.
Det lät faktist rejält mycket bättre än några flåsande demo-subbar jag råkade lyssna på när jag svängde förbi AVD här i Sundsvall. Jag skrattade gott när jag for därifrån =)

Bonusen var även att man har massvis med utrymme kvar i skuffen. Jag fick in en barnvagn därbak (med hjulen bortmonterade) tillsammans med baslådan och steget monterat på lådan. Klädd med grå filt från biltema såg det ut som om lådan var perfekt intergrerad med resten av skuffen...

Tanken vidare var 6.5" basar i kickpanelen och ett 3" mellan monterat högt upp på dörren i samklang med en diskant, eller liknande variant.
Tyvärr hann jag sälja iväg pärlan innan jag kom dit. Det jag däremot gjorde med orginaldiskanterna var att jag skruvade lös dessa och kapade bort själva diskanten men behöll "sargen" med en urkapad cirkel där orginaldiskanten satt centrerad. I hålet som blev gick det helt perfekt ner en annan, riktbar, diskant.
Blev snyggt och propert utan synbar åverkan på inredningen. Såg ut som orginal...

Ett alternativ är att skaffa paneler från BMW utrustade med stora ljudpaketet där man kan montera en diskant vid backspeglarna. Det och mellanregister i dörr eller vid luftutblåsen på panelen borde väl duga under kriget...

Lycka till - lite tips är ju alltid fint!

Bm
73
Bmw525tdsa
525i Touring -05
Hej!

Jag har nästan hunnit montera in alla grejer redan. Bara mid Domarna kvar men de blir inte nån större utmaning.

Jo diskanterna jag hade i A-stolpen skar jag ur med Multi-dremel å satte dit den nya. Precis som du gjort megalomaniac.

Jag ska väl kanske prova bygga en sluten låda för mtx 10:orna å se om det spelar lika bra som nu. jag har som dåligt med bagage. :/

Eller sälja den å köpa 2x12":or DLS så man har allt av samma märke kan ju vara roligt. :D

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.