AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.426

En skvätt etanol i E36 M3?

Lars Jakobsson
Sökte, men hittade inget om tidigare inlägg..

Det är ju många med bensin motorer som tankar delvis med etanol nu, men hur är det med M bilar? Pallar en frisk M motor säg 30% etanol? Eller kanske 50%?

Fördelar/nackdelar?

Nån med erfarenhet av detta?

Lars
al
499
alaska1
118dA-13
Fungerar utmärkt i 328! En del påstår att motorn i längden inte gillar det men att motorn blir helt ren på avlagringar ... så! Jag skulle nog nöja mig med runt 30% men 328 går bra på 50%
alaska1: märker du några skillnader med etanol i tanken? svårare att starta, slöare el. piggare, förbrukning m.m
Frågan är varför man skulle vilja göra så med en M3? Man köper väll en M bil för att den går som den går..
jimmy/bmw
P3r han tänkte nog mest att de skulle bli billigare tror jag...
al
499
alaska1
118dA-13
Tyckte bilen gick bättre, mjukare alltså! Körde nästan enbart landsväg och förbrukningen med 50% etanol var ca 15% högre! Inga startsvårigheter och bara lite orolig i tomgång mm de första 2 milen sedan gick den minst lika bra som på 98 oktan!

Du vet adaptivt tändsystem ....
Lars Jakobsson
Det känns som etanol ska vara ett "renare" bränsle, så jag var främst inne på om motorn mår bättre av det... Sen att det är billigare är ju naturligtvis ingen nackdel.
Tänkte bara nämna följande. Kanske kan det sprida lite ljus i tunneln.....

Här följer en del som är skrivet om etanol:

"Etanol har lägre energi innehåll och ju högre inblandning av etanol desto mer bränslemängd åtgår jämfört med bensin. Motorn är dimensionerad och programmerad för anpassad mängd av bensin.
Motorn måste således optimeras för respektive inblandning annars får motorn för lite bränsle.
För lite bränsle resulterar förr eller senare i allvarliga motorskador samt ogynnsamma utsläpp av vissa emissioner."

"Även om bilen ”startar och går” på en viss inblandning av etanol finns det en stor risk att motorn inte får tillräcklig eller rätt mängd bränsle i alla belastningslägen eller varvtal.
Så länge man kör inom det lamdareglerade området kan skaderisken vara liten med 10-15% inblandning, men med ökad inblandning och körning utanför detta område ökar risken drastiskt för motorskador.
Dessutom förändras även vissa emissioner negativt och förbrukning ökar vid ökad inblandning"

"Etanol är ett utmärkt bränsle bl.a. har det högre oktantal än vanlig bensin. E85 håller ung. 104 oktan vilken innebär att spikningsrisken i motorn blir mindre. (((För att uppnå bra funktion och säkerställa hållbarheten måste motorn optimeras för respektive inblandning av etanol.)))
Genom att nyttja det högre oktantalet kan man genom korrekt optimering erhålla högre effekt och verkningsgrad jämfört med bensin."

"Tyvärr uppmanas bilägare - även via massmedia - till billiga lösningar och ibland enbart att blanda in etanol. Några artiklar uppmanar till att testa tills motorn börjar spika!
Dessa ”experiment” är tekniskt helt förkastligt.

Varje spikning innebär en stor skaderisk för motorn även om styrsystemet.
Det finns också en stor risk är styrsystemet och knacksensorer ej reagerar på vissa typer av spikningar.
Detta innebär att motorn försämras gradvis och ger då upphov till ökade utsläpp och kan till slut haverera.
Tyvärr uppmanas nu folk i massmedia till billiga lösningar och ibland enbart att

Vid ökad inblandning av etanol i bensin och utan att optimera motorn gör man miljön enbart en tjänst med reducering av fossila koldioxid. Andra emissioner ökar liksom bränsleförbrukningen varför den totala miljönyttan med en sådan åtgärd måste ifrågasättas."

Lars Jakobsson
DVS. Man ska inte blanda in nån etanol...:P

Tack för informationen :)
kilroy
Det finns massor av trådar som handlar om etanol som bilbränsle, sök på etanol eller E85.

Min personliga uppfattning...att köra en M-modell på etanol är som att köpa ett hemmabiopaket för 20.000 och sedan använda solglasögon och öronproppar när man tittar...

Mvh kilroy

"En dåre säger vad han vet, en vis vet vad han säger"

Precis så jag menade kilroy..

Mvh Per
Skulle snarare vilja säga att det är som att ta dito surroundsystem, vrida på max volym och se vad som händer när filmen startar. Vem vet, det kanske funkar....
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
En kille som kom och hämtade min BBS kryssekerhjul arbetade på Motorutvecklingen på Saab han hade en Etanol 9-5 och han sa att turbobilarna gick bättre på etanol än Bensin. Men då är ju bilen avpassad för bägge systemen via motorelektroniken.

///MVH Hasso
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.