AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.414

Castrol EDGE 10W-60 istället för Castrol TWS Motorsport 10W-60 ?

AC
97
ACS
M3 -01 AC Schnitzer
M3 Cab -96
M5 -90
Tjena!

Vilken olja är bäst av Castrol EDGE 10W-60 och Castrol TWS Motorsport 10W-60 ?? Kör just nu på TWS oljan, men den verkar vara slut överallt, så undrar om Castrol EDGE 10W-60 går lika bra?
Vi pratar om M3 E46. TWS är väl fortfarande den enda godkända oljan av BMW för M3 E46 ? Hur kan det komma sig att TWS är nästan 200kr dyrare per/4 liter än Edge ? Kan man känna sig lungn och byta från TWS till Edge ? Eller ska jag vänta tills TWS åter kommer i lager ?

Tack på förhand !!
Kolla på Blocket tex där brukar det säljas TWS för 105-120kr /litern.
St
84
Sten Engman
Alpina B12 5,7 COUPÉ
Enligt Castrol så är EDGE 10W-60 framtagen för lite äldre motorer som ersättning för RX3 10W-60, t.ex. min Aplina B12 -93.

Castrol EDGE 10W-60
För hårt pressade tävlingsmotorer inom motorsport och modifierade/trimmade äldre fordon

Castrol TWS Motorsport 10W-60
Castrol TWS Motorsport 10W-60 är en avancerad helsyntetisk olja med additiv som är speciellt utvecklad för motorer som pressas hårt som för tävlingsbruk.

Vänta på TWS det är mitt råd.

Sten

Om du kör bana kanske man kan försvara tvs oljan ,annars kan den nog va overlill.
overkill
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Håller med Ivar om att den är onödigt tjock för de flesta motorer som inte uttryckligen skall ha sådan olja.

Av de två nämnda skulle jag nog hålla TWS som strået vassare och av jämnare kvalitet, med den information jag fått från olika håll.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
...fast i detta fallet skall/bör du givetvis använda TWS eftersom BMW endast godkänner den oljan i din bil (M3E46)! (misstolka inte mitt tidigare inlägg om att den är onödig i de flesta fallen)

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.