|
|
|
|---|---|
|
Halloj ! Nån som har nån förklaring till mitt problem tro (det är egentligen 2 frågor) ? Har nyligen köpt en 540 -96:a, efter några dar rasade lådan (steptronic) den byttes ut direkt mot en begagnad som har gått 6000 mil mindre (min bil har gått 19"). 1. Provade polarens (exakt likadan 540) och den växlade helt annorlunda - svarade bättre & var klart "piggare" p.g.a att den växlade helt annorlunda, den svarade direkt på "kickdown" vilket inte min gör ! Vad kan vara fel på min - kan man "ställa in" lådan på nåt vis ? Bör tilläggas att det var inte en auktoriserad BMW verkstad som monterade den "nya" lådan på bilen, kan dom ha missat nåt kanske ! 2. Har åxå råkat ut för, vilket inte alls är kul - rentav livsfarligt t.o.m att bilen "dör" ibland, skulle b.l.a köra om en långtradare vid ett tillfälle och trampar gasen i botten å den "kickar" ner men efter ca 2 sek så bara tvärdör bilen och "hostar (tänder & dör)" 2-3 ggr å efter det så sticker den iväg så som jag förväntade mig från början, har även råkat ut för att bilen tvärdog 100 meter efter det att jag kört iväg (bilen va varm) - stog still mitt på vägen å vred om tändningen ca: 7 ggr och den startade men dog ganska omgående men sen startade den å gick klockrent (membranet är precis bytt), nån som har nån ide om vad felet kan vara ? Inte så roligt å ha en bil man inte kan lite på - framförallt vid omkörningar ! | |
|
Kam/vevaxelgivare? Sök här:Länk Skriv exempelvis "kamaxelgivare" eller "vevaxelgivare" |
|
| I automatlådorna sitter det något typ av minne som kommer ihåg förarens körsätt. Din polare kanske har kört väldigt aktivt med sin och lådan har säkert lärt sig hans sätt att köra. Fortsätt köra din ett tag till eller åk in till bmw så kan de nollställa minnet. Det är vad jag kan tänka mig är felet i alla fall. | |
|
Latex: Varför bilen "dör" helt plötsligt har jag ingen bra gissning på men det Bmw-Lelle skriver kan vara en orsak. Det bästa är att läsa av felminnet och se vad som kommer upp, det kan var en eller flera faktorer som ger symtomen att bilen "dör". När det gäller växlingar så kan du prova att "reseta" minnet i lådan. Ta av plus och minus pol och lägg samman dem i c.a 15-30 sec (ungefär). Låt bilen stå c:a 30 min innan du ansluter polerna på batteriet igen. Om detta inte ger önskat resultat så kan man uppdatera motor & växellådsprogram i bilen. Kostar c:a 2000 sek. Borde gå att göra det på en 96:a. Lycka till:) Vh/Kermit. |
|
|
Inte alls samma bil, eller ens något gemensamt alls, men min 518iS -88 dog också plötsligt emellanåt precis som din. Glapp i kontakten till luftmassemätaren vilket avhjälptes med lite kontaktspray (5-56). Ibland är det så enkla fel men f-sen så svåra att hitta. Det tog två veckor för mig att hitta felet den gången. Du kan ju i alla fall testa detta! ------ BMW CS #04839 |
|
| Mange tack ! Nu har jag fått lite uppslag som jag kan gå vidare med ! Som sagt - tack för hjälpen ! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.