AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
2.625

Vilken svensk stad har det sämsta skicket på vägnätet?

Sida 1 av 3
Jag röstar direkt på Göteborg men ni kanske har fler tips på städer där fyrhjulsdrift och ballongdäck skulle passa bra?

Västerås är svårslaget och det tar evigheter innan dom fyller i potthålen och tjällossningen har knappt börjat. Ledningen har sparat in på underhållet i ett par års tid och nu kommer notan. Dom har tom erkännt att dom snålat för mycket. När dom sen lägger på ny asfalt så är det på sträckor som inte behöver det, gissar att det bor kommunpampar där. Vallbyleden mot korsningen med Ringvägen är ett exempel.

Keep Your Distance!
Instämmer med "fantomen". Det är i den rostiga Volvo 240 och 740:s fölovande stad, götlaborg som man hittar flest caviteter per capita. Njurbälte och en allmän förmåga att väja runt potthålen likt ett hysteriskt älgtest i någon svensk bil blaska anbefalles. ;)
Dessutom så är det nog flest vägbulor i landet.
Ex
940
ExHonda
325i Coupé -94
528i Touring -97
Jag håller med om att Västerås har dåliga vägar. (Lite partisk då jag bor här,, och reser inte så ofta utanför stan).
Men bara se på E-18 vid Vallbybron= Där är det riktigt spårigt, och dem har "lagat" det ett antal gånger. Och så Vallgraven vid påfarten vid Hälla (OK/Preem) är inte leka med. Och hela sträcka på Kungsängsgatan (Odals silo bort mot Östra hamnen). Många exempel,, men det tragiska är väl att det är en allmän syn på hela svenska vägnätet. Konstigt att det inte finns pengar att laga det, då soppan blir dyrare och dyrare, vilket ger Göran mer och mer skattepengar att kanske eventuellt lägga på vägnätet.
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Jo, jag håller med om att Göteborg ligger bra till för 'titeln', men det är illa ställt lite överallt, inte minst i Stockholm.
Ännu värre är det med landsvägarna! Europa- och riksvägnätet hålls väl i hygglig kondition, men många hårt trafikerade länsvägar är rena katastrofen! Särskilt en sån här vårvinter, när tjälskadorna ställer till det. Det har blivit några 'flygturer' på sistone kan jag säga....

/// Gunnar E.
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Hur Uppsala ligger till i jämföresle med andra städer vet jag inte, men det som stör mig mest är när pengar läggs på meningslösa vägändringar samtidigt som vägbeläggningen bara blir sämre.
Ett exempel: Norbyvägen i Uppsala är en ganska trafikerad gata. Förra året breddades trottoarerna samtidigt som en hel del VA-arbeten gjordes på en viss sträcka av denna väg, som stängdes av i samband med arbetet. Troligen är syftet med trottoarbreddningen att förbättra för cyklisterna, men det var ingen trängsel där innan breddningen och mängden cyklister har varit minst sagt skral så här långt (kan bero på vädret naturligtvis). När arbetet på den berörda sträckan närmade sig sitt slut lappades asfalten på alla de olika ställen där det grävts. Resultatet har blivit en enormt bucklig sträcka, som är jobbig att åka bil på. För några dagar sedan åkte jag buss på sträckan och det var hemskt. Jag led med de stackars bussförarna som måste passara vägavsnittet många gånger per dag. Bussförarna har ju protesterat mot vägbulor, vilka ger ryggproblem. Undrar om det inte är samma sak här, den knaggliga asfalten kan ge upphov till ryggproblem.
Det som gör detta exempel extra irriterande är att vägavsnittet var avstängt för trafik, man hade maskiner på plats, asfalt körde man dit, men nöjde sig med att skapa ett lapptäcke i stället för att passa på och göra ny beläggning över hela vägavsnittet när man ändå var igång. Tydligen räckte pengarna till meningslösheter som att flytta trottoarkanten ett par decimeter, designa om busshållplatserna och annat som löste ett icke existerande problem, men att skapa en jämn beläggnigng stod tydligen inte på agendan.
Smedjebacken (egen kommun faktiskt så det är mer än två hus) har brutalt dåliga vägar. Var ett tag sedan jag var i göteborg så jag kan inte jämföra dock.
Ge
639
George.K
330ci - 02
Skövde ligger nog inte dåligt till, verkligen usla vägar här, och man är ju nästan rädd för att sänka bilen, då den kan stöta på all möjlig skit.
Sundbyberg..
Visa användare
1.397
Erik G
X3 2.0d 16 Brunmetallic
Uppsala, finns inte en gata utan hål eller taskiga lagningar. Men ett nybyggt musikens hus för 500 mille står där snart...
Visa användare
566
Oljekyld
335it-07
Av orterna runt 08-området så röstar jag på Södertälje, där tror man att hela styrelsen på Gatukontoret åker luftfjädrad SUV, man kan inte missa alla enorma hål, långa sträckor av skrovliga partier, sand, grus och annan skit. Tur att man inte bor där :)

Min bil: Länk
Gatukontoren verkar inte fatta att vägar trafikeras hårdare också måste underhållas oftare. Några exempel i stockholm: trafikplatsen vid järva krog, svängen ut på E4 norrut från bergshamraleden, leden som går förbi bromma flygplats mm. mm. Sen är ju mittenfilen på E4 från norrtull till Sollentuna helt nerspårad eftersom alla kör där. Ska det vara så? Vissa kanske tycker det är bra djupa spår i vägbanan, då slipper man ju hålla i ratten :D

Mvh Johan
Ra
34
Radial
550iA -06
Utan dubbdäck skulle vi ha bättre vägar. De sliter så enormt, speciellt i Sthlm.
Röstar på Göteborg, ingen större skillnad mot storstäder i öst.
Möjligtvist lite lite bättre skyltat.
Visa användare
1.504
Sigdarve
X3 3.0i -04.
Uppsala har bra skruttiga vägar, vilket kanske märks extra tydligt i X3:an pga den något hårda fjädringen.
Varje gång jag åker till Gotland så slår det mig direkt vilken skillnad det är mellan kommunerna. Kanske det har med klimatet att göra, eller kan även saltning spela roll?
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Jag vet inte vilken del av Uppsala du bor i Sigdarve, men du kanske minns förra årets vägarbeten vid brandstationen i närheten av Rosendal? Där var asfalten väldigt knagglig redan innan arbetena påbörjades, speciellt på vägens östra körfält (det norrgående). I samband med vägarbetena grävdes västra körfältet av vägen upp och asfalterades därefter om, men den usla asfalten på östra körfältet lämnades kvar. Jag begriper inte varör inte hela vägbanan asfalterades om när man ändå var på plats. Sådana saker får mig att undra hur det är ställt med planeringen.
Vill man vara konspiratorisk kan man undra om det usla underhållet på vägbeläggningen är ett sätt att förse större delen av landets vägar med farthinder.
Sigdarve: Sen har ju Gotland klart mindre trafik bortsett kanske från juli månad och timmerbilar är ju rätt sällsynt det med. Den gotländska geologin med nära total avsaknad på lera och annat skitunderlag hjälper också till :-)

Visa användare
ProPro-medlem
3.537
Abbe
BMW M2 Competition-19
BMW 323 cab-00
BMW CS 2802
Gävle! Kör man inte slalom mellan pott hålen så sabbar man fälgar och bilen rätt snabbt!

Mvh Abbe

M3 E30, dagboken: Länk
Ry
50
Ryckert
BMW 535D Touring "M" -06
Mjölby, hur mycket brunnslock som helst och bara börjar på mer och mer ombyggnader av trotoarer mm utan att slutföra ett enda...
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Vi har 14!!! rondeller och 1 !! Trafikljus :) i Hassoland

///MVH Hasso
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.