AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.047

M5an slog ifrån, varvstopp?

Visa användare
182
Delonge
M5 -90
M5 -02
Hände en jäkligt obehaglig sak inatt när jag var ute & rastade M5an.

Ligger på 4e växlen & ger fullt, kommer så långt som till 6000rpm då motorn slår ifrån, alltså på 6000rpm tog det stopp, som om den gick in på varstopp samtidigt som en röd lampa brevid varvräknaren blinka till? aldrig sett.

Sjukt läskigt iaf, aldrig vart med om något sånt här, vad kan detta bero på?
Går hur fint som helst annars, inga problem, kollade oljan innan jag åkte ut.

Efter det var det inga problem att köra vidare, men jag vågade inte varva den något mer efter detta hände.

Hjälp eller tips på vad detta kan vara uppskattas.

Mvh / Patric

pe
176
peter_ooi
BMW M135 X-Drive
Audi A6 Allroad
intressant och få svar på den frågan... :)
Fungerar din hastighetsmätare?

Var nånstans i instrumentklusteret var det röda lampan?
Tråkigt att höra.. Liknande problem, dock utan riktigt svar på frågan: Länk

Hoppas det löser sig!

/Manray/
Visa användare
182
Delonge
M5 -90
M5 -02
bayerischemotor,

Hastighetsmätaren har faktiskt spökat lite på sistone, fungerat till & från alltså, ibland helt död, för att sedan börja fungera igen.
Kan det vara nåt?

Dock fungerade den hela tiden som den skulle igår kväll.

Svårt att säga, blinka så fort & jag vart ganska chockad, men nånstans precis till höger om varvräknaren, mellan 6- 7500rpm vid sidan om det satt den.

Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Delonge:

Har du fräscha tändstift? Annars kan vara databoxen som har blivit knäpp. En bekant hade det problemet.

//Schnitzer

M5 -95: Länk
Visa användare
182
Delonge
M5 -90
M5 -02
Ja, dom ska vara fräscha iaf, dom har väl gott 400 mil dom som sitter i, men värt att kolla ändå kanske.

Så du menar att min datorbox kan kollapsa av att jag kör med dåliga stift?

Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Nej, det menar jag inte, men har den på något sätt blivit dålig (som för min kompis) så är det troligtvis inte mycket att göra. Du kan ju för sakens skull prova och ta loss minuspolen till batteriet någon timme. Sedan åka ut och prova igen för att vara säker på att problemet forfarande är kvar eller inte. Om det fortfarande är kvar så tycker jag att du ska låna en databox från en likadan M5 E34 som borde ha samma nummer som din och från en som har en fungerande box. Blir det ingen skillnad så har jag inte en aning om vad det kan vara.

//Schnitzer

M5 -95: Länk
Om hastighetsmätaren inte fungerar bryter motorn vid 6000rpm, eftersom du inte ska kunna köra fortare än 250km/h. En säkerhetsåtgärd. Men lampan som blinkade till, det är ju nåt annat.
Visa användare
182
Delonge
M5 -90
M5 -02
bayerischemotor,
jaså, där ser man. Känns som man kan andas ut lite då.

Vad är det som gör att den slutar fungera då?
Sitter väl en givare i bakaxeln eller hur är det?

Hastighetsmätaren tar från framaxeln.
Ja, säkert en dålig givare, glömde det:) Hade så när jag hade 3,6l också en gång.
Sitter inte givaren på bakaxeln på dom gamla? Är väl bara E39 som den inte gör de?
Det var den röa säljlampan som är kopplad tilldin plånbok som utlöstes.;)

Aliquando et insanire iucundum est.
Mina E34 M5'or (om jag inte kommer helt fel ihåg) måste mätt på framaxeln, eftersom t.ex vid hjulspinn reagerade inte hastighetsmätaren.
Visa användare
182
Delonge
M5 -90
M5 -02
Det visar sig nog vart givaren sitter :)

Åker & kollar upp saken imorn..

Tack för hjälpen!

Mvh / Patric

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.