AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
881

Pallar snart inte med M20in mer!

Visa användare
847
Subidius
750 -91

Har haft denna för övrigt underbra motor i 1,5 år och i två olika bilar. Men dessa mototer är väldigt otacksamma enligt mitt tycke. Har bytt vipparmar 5 ggr och toppackning 3 ggr. ( om man räknar med båda bilarna) Sen idag så bara lade motorn på min ena 525a av tvärt på motorvägen, den bara tappade kraft. Efter vi letat en p-ficka i ca en Km och väl stannar på den, så lägger motorn av och startar ej igen. OBS, det har ej varit fel på vattenpump eller något läckage eller liknande men ändå verkar motorn koka :O Aja, hjälp mej. Märkesbyte är ingen jag känner för, men det lutar åt det snart.

Någon som kan hjälpa med förslag?

Effekt är inget utan kontroll!
Kim Karlsson, Kalmar
Visa användare
847
Subidius
750 -91

Motorn är altså ej låst, den snurrar fint på starten men vill ej tända. Inga fel på tändsystemet om ej styrboxen, ska kolla det imorrgon. Andra förslag?

Kim Karlsson, Kalmar
Visa användare
539
idde
320d touring -08
523 Touring -97
Soppapumpen eller soppapumps relät kanske?
Visa användare
847
Subidius
750 -91

Jag har gått i samma tankar, vart sitter detta på E34 M20. Det kanske borde kunna va soppa filtret med. Det är ju iaf inte en vippa som gått, de skulle jag kännt igen direkt.

Kim Karlsson, Kalmar
Visa användare
94
alias_112
520i -88 2,5l
soppapumps relät sitter precis framför styrboxen..har haft skit mycket problem med min 520 också, men nu går den bra igen..
M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

Verkar vara väldigt vanligt med knäckta vippor på M20:n förövrigt har jag märkt.
För tight justerade eller slitna kammar?
Tror även jag på strejkande pump, skulle de va filtret borde det inte bli helt igensatt på en gång,dvs starta efter en stund och sen dö igen!
Kollat gnistan för övrigt?

MVH Patrik
sa
189
sadanber
520i Touring -95
Jag fick motorstopp för ett par år sen på sämsta tänkbara ställe. Stod vid rött ljus i filen för vänstersväng i mellan Solna centrum och Råsunda en söndagkväll med 2 barn i bilen - inget kul! Kollade gnista - ok, men ingen soppa kom fram till motorn tog för givet att soppapumpen var slut så jag beställde bärgning - var ju tvungen att få bort bilen. Medans jag väntar på bärgaren ruckar jag lite på säkringen till pumpen och provstartar mest för skojs skull - voila! Helt enkelt dålig kontakt vid säkringen! Gjorde rent och bytte säkring sen har bilen gått problemfritt sen dess.

Tror iofs inte att du är lika klantig som jag och inte kollat pumpsäkringen, men ibland missar man dessa "skitfel" för att man är inställd/rädd för nåt värre.

Lycka till!

Mvh Daniel

Visa användare
847
Subidius
750 -91

har ej vidatagit några åtgärder mer än att jag felsökt den motorn lite. Fann följande fel. 1. knapt ingen olja kvar (kollad 2 dagar innan) 2. Ventil förmodligen bränd då den är låst i öppet läge. 3. Vattenläckage någonstans runt vattenpump. Har istället börjat på allvar med den andra 525. Tack för alla tips. Kolla gärna Länk denna kommer att updateras med jämna mellanrum tills bilen är klar.

Kim Karlsson, Kalmar
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.