|
|
|
|---|---|
|
hade tankt åka och titta på denna: Länk har någon lite tips vad jag ska kolla? | |
|
hade även tänk titta på denna: Länk någon som varit och tittat på denna? |
|
|
540in är importerad år 2000 och har 10 ägare sedan dess och endast 19000mil,varningklockorna borde nog ringa där. Sen skulle jag nog tipsa dig om att söka efter en fin 525 24v ist för den där 530in.Är endast dyrare att äga och köra den där 530in jämfört med en 525 24v.Prestandamässigt likadana skulle jag tippa på och allt annat. |
|
|
V8 låter hetare men när det gäller ekonomi så 525 24v är snålare o skiljer lite i prestandan. Kolla olje pump - knackande ljud o vibrationer Hörde/läste att 540 har sämre låda Framvagnen- på min var lite glapp i spindellederna Svårt val - den som har mest utrustning... ? Grabber |
|
| vad har touring-klubben för adress? | |
|
Snyggt med bakvända sidoblinkers på 530'n....Antagligen en pedant som ägt den (något ironisk) M V H Stephan Dagbok:Länk |
|
|
Länk Och bry dig inte så mycket om antal ägare. Det kan vara allt från bilhandlare, företag, försäljning inom familjen. Kolla hellre på ROST, och följ detta Länk och detta Länk Aliquando et insanire iucundum est. |
|
|
vid köp av beg bil så har det oftast varit mer än en ägare så det är ju upp till dig att välja 10 ägare på 5 år är ju lite mycket men bilen kan va bra ändå klart du ska ha V8 lyssna efyer missljud och kolla så att den inte ryker ur avgasrören jag fick byta kamkedjor (3st) på min 530 det tog lite tid några svordomar och lite pilsner men det var det värt lycka till mvh fredrik |
|
|
jag har tittat på en 530 o en 540 idag. vilka vrak!!!! om någon ska titta på dessa så råder jag er att stanna hemma: Länk Länk VRAK!!!! är set någon som vet om någon fin så skriv gärna på power post.. |
|
|
jolar. Vad var det som gjorde dessa bilar till vrak? |
|
|
De skiljer en del mellan en 530 och 525 motormässigt. 250nm för 525 och 290nm för 530. Tycker V8:an har en skönare gång än 6:an helt enkelt! På försäkringen skiljer de inte många kronor då 525:an är en vanligare ungdomsbil än 530 och de höjer försäkringspremien. Förbrukningen vet ja inte riktigt skillnaden eftersom ena min är automat och den andra manuell... |
|
Juhas 530i |
Vad ska du kolla? Kolla avgassystemet! Hittar du rost får du byta snart...dyrt, mycket dyrt. Ville snåla å köpte Ferritas sportavgas (samma som deras standard fast utan mittre dämpare..standard 7500 sport 8500 kr). Förövrigt låter det förjävligt, ser förjävligt ut med snedsvetsade utblås. 11000 kr ville BMW ha för original. Kolla Framvagnen! Bytte precis alla stagar å bussningar plus stötdämpare (sachs) ...kostnad 10400 kronor. Brukar va glapp i framvagnen...ett vanligt bmw problem. Kolla vindrutetorkarna. Köpte min bil i Tyskland och kollade endast att torkarna gick(det var augusti månad och 40 grader varmt). På vägen hem började det regna, jävlarna hoppade å studsade å när jag väl var hemma så hade jag en lackskada på motorhuven. Bytte till en ny mekanism kostnad 5400 norska kronor (förövrigt den enda reparationen jag gjort i norge i Sverige hade jag klarat mig med 3000 sek). Kolla bromsskivorna! Är dom tunna eller repiga blir det byte snart. Rasslar det i motorrummet? På min var generatorn sliten, en utbytes gick på 4500 kr. Även kamkedjorna sägs rassla men det har jag inga egna erfarenheter. Kolla rosten! Är det en touring kolla bakluckan! Är det en sedan kolla samma baklucka. Kolla även nedre dörrkanterna. Sen kan du kolla insugsmebranet som ofta läcker (är av papper) det sägs orsaka ojämn tomgång, på min bil byttes det men tomgången pendlar som vanligt, det finns dock en här på forumet med änvändernamn Amethyst som hade nån quick fix på problemet funkade dock inte på min). Kolla ventilkåpspackningar bägge sidor! Läcker oftast olja. Annars kan du alltid köpa en Lexus å sluta kolla!!!! Mvh Juha |
Juhas 530i |
Men den Lexusen är kanske inte så rolig att köra... Mvh Juha |
|
på 530´n fattades det färg lite var stans väldigt repig, rost . väldigt sliten inredning, alla träpaneler var det en spricka i. 540´n vill jag knappt tala om, blir mest irriterad. att man kan rasera en bil på det sättet.tyckte synd om den stackarn bilen.uppspacklad för säkert 5år sedan, spacklet börjar nu att spricka.... rinningar i lacken, kraftiga repor,fattades plast detaljer överallt, förbannat dryg säljare som av någon outgrundlig anledning trodde att bilen var häftig....hade jag bjudit 10´ för den hade jag kännt mej lurad. jonek: hoppas det räcker som svar.... |
|
|
jolar: Är de endast touring som är intressant för dig? |
|
|
Jag var oxå och kollade på den där 540:in.. Enligt säljaren var den i fint skick och utan rost.. Han måste verkligen blivit lurad när han bytte in den, eller så spelade han bara dum.. Ett under att den bilen precis gått igenom besiktningen. Förutom deffekterna du skrev, ingen 540 front, säkert varit smälld i fronten, inredningen riktigt skabbig, fattades delar lite varstans, mätaren utbytt, har säkert gått en bra bit över 30 000... |
|
rsarits |
Om valet står mellan 530/540 och 525: Om du kör mest stadstrafik välj 525:an Om du, som jag kör mest landsväg, välj 530/540 med automat. |
|
DET ÄR ENBART TOURING JAG LETAR EFTER. VEGA;HOPPAS DU INTE FICK ÅKA SÅ LÅNGT FÖR DEN BILEN. |
|
|
är det någon som har kollat på den här 530´n?Länk blå skinninr. är hela inredingen blå då? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.