|
|
|
|---|---|
|
Hej, har länge tyckt att min e39 känns lite vek och mjuk i chassit. Idag körde jag en e61 för första gången och herregud vilken underbar bil. Efter ett tag insåg jag att den hade m-chassi. Bilen kändes tight och skön trots sina 16" dubbfria däck. Nu undrar jag, hur kommer en bil med standardchassi men 17" 245/45 sommardäck att kännas? Svajig? Eller ungefär likadant? Svår fråga eftersom den är "bakvänd" men kanske någon kan komma med tips. /M Min bil: Länk | |
|
Hej! Jag ägde en 528i touring tidigare utan sportpaket. Visst blev det skillnad med sommardäcken på. Jag körde med 235/45 på 17" men det var fortfarande verkligen inte en bil som uppmuntrade till aggresiv körning. Vikten på bilen gjorde sig verkligen påmind när det svängde och det krängde ganska kraftigt. Nu har jag en E39 med msportpaket dock en sedan så man kan inte jämföra rakt av med en touring. Men visst är skillnaden stor. Vägkontakten som förmedlas till föraren är helt annan. Bilen känns mycket tightare och mer potent. Jag har inte kört en E61 med sportchassi men jag tror tyvärr inte att du kommer komma i närheten av känslan av en bil med sportpaket genom att lägga på sommardäcken. |
|
|
Ni som har kört både e39 och e60/61 med standardchassi, tycker ni att de skiljer sig åt i "tyngd", understyrning etc? Känns e60/61 lika "stor" och "tung"? /M Min bil: Länk |
|
|
Har standardchassie med Dynamic Drive (aktiva krängningshämmare) och aktiv styrning på min E60. Grym skillnad mot E39 standardchassie. |
|
|
Körde en manuell e61 525iT med advantage + comfortpaket. Som jag befarade var den för mjuk och tråkigt nog kändes den faktiskt rätt påver jämfört med min e39. Lite förvånande. Värst var ratten (tunn och hal) och den supertråkiga titanfärgade plasten som dominerar brädan. Annars kändes bilen ungefär som min bil, förutom att däcksbullret var värre och motorbullret bättre dämpat. Igår körde jag en automatväxlad e60 523i med m-chassi och fick tillfälle att ompröva två fördomar. Dels var automatlådan kalasskön och motorn räckte gott och väl. Så det får bli till att beställa et sportchassi den dagen det blir aktuellt. För er andra, skyndar ni er till BMW i Göteborg kan ni köpa en flong ny e61 med advantage + comfort, komfortstolar, automat, rattvärme, sportratt, alulister och lite annat krims för 370,000! Bilen är helt "ny" men tillverkad april 2005. /M Min bil: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.