AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.677

ABS-sensor ur funktion? [e46]

so
73
sonny
328 -00 Touring
Hastighetsmätaren, bensinförbrukningasmätaren, abs-bromsarna och antispinnfunktionen har lagt av på min 328 Touring.
Det började med att de slutade fungara lite sporadiskt för att sedan fungera igen. Men nu har de lagt av helt. Stendöd!

Jag har faktiskt använt sökfunktionen här på forumet. :) Då fann jag att det troligtvis är en abs-sensor vid ett av hjulen som har lagt av.

Frågorna:
1. Hur mycket kostar det att byta sensorn (arbete + reservdel)?

2. Kan man göra jobbet själv?

3. Isf hur tar man reda på vilken sensor är ur funktion?

4. Behöver man ha tillgång till DIS för att eventuellt släcka felkoder och liknande?

Tacksam för svar...

/S
Detta är faktiskt det första fallet med strulande abs-givare på E46 som jag har stött på (om det nu är detta problem dvs). Hur långt har bilen rullat?

Har bytt 2ggr på mina tidigare E36or och där kostade det drygt 1500kr inklusive arbete och felsökning. Detta var på BMW i Malmö som ju inte hör till de billigare verkstäderna. Bara givaren kostade knappt 700kr och man måste ändå släcka felkoderna via DIS så jag tycker inte det är någon större ekonomisk vinst med att göra det själv.
so
73
sonny
328 -00 Touring
Tack Kristoffer.
Jag tror iaf att det är en ABS-sensor som har lagt av. De som hade samma felbeskrivningar skrev att det var just abs-sensorn som behövdes byttas ut.

Min 328 Touring har rullat 12 000 mil.

Just det... glömde en viktig sak i mitt första inlägg. I samband med ovanstående fel (hastighetsmätare, ABS och ASC) så har även kilometerräknaren och trippmätaren slutat att öka. Båda står kvar på samma värde!

/S
Visa användare
848
pgr69
Z3 M Roadster -98
Audi A3 e-tron -15
Ford Focus 1.6 TDI -12
VW ID3 Max 1st
Kubota K008-3 0.7D -03
Kubota K7100 0.7D -88
Om man vill göra det själv är ju steg ett att ohmmäta respektive ABS sensor för att utröna om det är någon som har pajat.
Samma värden +- några % är ju helt ok.
Oftast är det nog avbrott i dom.
Jag bytte ABS på en A4 och jag behövde inte resetta OBD systemet för att det skulle fungera igen, men det var ju en tidig A4 också ...

Nu vet jag inte hur BMW räknar km men på dom bilar jag har haft sitter det en sensor för det i växellådan.

Mvh
PG
Visa användare
848
pgr69
Z3 M Roadster -98
Audi A3 e-tron -15
Ford Focus 1.6 TDI -12
VW ID3 Max 1st
Kubota K008-3 0.7D -03
Kubota K7100 0.7D -88
Ja just det, ohmvärdet, jag vet inte vad BMW har men på A4'an var det runt 150 ohm om jag inte missminner mig.

/PG
so
73
sonny
328 -00 Touring
Tack pgr69.

Jag gjorde en ny bredare sökning och det verkar vara mest e39'or som råkar ut för det här problemet.

/S
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.