|
|
|
|---|---|
|
hej undrar om vad som händer om man kombinerar dubblösa vinterdäck med sommardäck? Påverkas köregenskaperna? Erfarenheter? Dubblösa vinterdäck bak o sommardäck fram (på sommaren). | |
|
Dubbfria vinterdäck på sommaren blir väldigt "degigt" och svajigt. Vinterdäcken är nämligare av mycket mjukare gummi för att ge grepp på vintern. På sommaren blir resultatet att däcken går otroligt varma. Inte nog med att de slits fortare, du får en närmast läskig bil att köra. Jag har provat med Hakka Q på sommaren (precis före bilen skulle bytas in, ville inte köpa nya däck) och det var ingen rolig upplevelse. Bilen ormade sig fram och var mycket oprecis att köra. //Lövet Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es? |
|
| Jag lånar tråden lite med en liknande fråga: Jag har en andra-bil som har 165/13" däck original, men som jag har lagt på 195/55-15 dubbdäck på alu.fälgar. Jag vet att vinterdäck är kass på sommaren men vad tror ni om att jag dubbar ur dessa 195or (kass dubb...) som är T-märkta (190 km/h) gentemot att lägga på 165/13 sommardäck på originalfälgarna? Ser en del ekonomi i att köra slut på 195orna som ändå inte kan användas nästa vinter, jämfört med att köpa nya 165or till de fule 13" fälgarna, men kanske ändå inte riskera väghållning eftersom bilen "ligger som ett strykjärn" med 15" även om det är vinterdäck. Tanken är ju att köpa nya vinterdäck 13" till nästa vinter och nya 15" sommardäck till nästa sommar... | |
|
Att köra med både vinter och sommardäck är rent livsfarligt. Om du nu måste köra så, sätt vinterdäck fram och sommardäck bak! "Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en". |
|
| helt fel om man har lite motor under huven sätt vinterdäcken bak för det är mer natur gummi i dom o dom bettar bättre så vill man räjsa sätt vinterdäck bak!!!!! | |
|
Är det varmgrader kan jag svära på att sommardäcken greppar bättre! Och vad vill man helst ha, kontroll eller okontrollerbar sladd? Med vinterdäck fram känner du hur fort du kan köra innan du ligger i diket eller i fronten på en lastbil. "Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en". |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.