|
|
|
|---|---|
|
Hej jag måste byta min ena bakfjäder på min e36a. jag vore mycket tacksam om någon kunde skriva lite snabbt om vad som måste göras för att få lös den. | |
|
Välkommen till forumet. 1. Hissa upp bilen och skruva av hjulet. 2. Sätt en domkraft under nedre stötdämparfästet och lossa bulten som håller den. 3. Hissa ner domkraften som satt på stötdämparfästet och tryck hela paketet neråt så får du ut fjädern. Glöm inte att kolla hur fjädern är vriden så att spiralerna hamnar rätt på den nya fjädern. 4. Tryck ner paketet och tryck in den nya fjädern, kolla så att den inte hamnar upp och ner. Vrid den så att spiralerna hamnar som den gamla fjädern satt annars så kommer det höras missljud när du kör. 5. Sätt domkraften under sötdämparfästet och hissa upp paketet så du kan få dit bulten som håller stötdämparen. 6. Sätt dit hjulet och hissa ner bilen. 7. Kolla så att det inte hörs några missljud för då sitter fjädrarna fel och du måste vrida dem rätt. 8. Tuta och kör. Så gjorde jag och det har fungerat felfritt i 3års tid. Om man går efter en del instruktioner så ska man koppla loss massa andra grejer också som ex krämmningshämmare osv men det behövs inte verkar det som. MVH |
|
| Ska tillägga att du bör byta bägge fjädrarna inte bra att kör med en ny och en gammal. | |
|
Jag gjorde precis som Dubilidu beskriver fast för en vecka sedan, det var första gången för mig och det tog ca 30 minuter inkl demontering av hjulet. Jag bytte bara på ena sidan dock, den ena fjärde hade gått av och den andra såg fin ut. Bilen fungerar perfekt. Jämnhög om man säger så. |
|
| Tack för hjälpen, ska gå ut och göra ett försök nu :) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.