|
|
|
|---|---|
Grusse |
håller på med en topp som har varit lite skadad på grund av en ventil som gått av. Har svetsat toppen och ska nu sätta i ett nytt ventilsäte. Någon som vet om det är mycket jobb med det? Vad jag hört så måste man värma toppen och kyla ventilsätet när man pressar i det. Någon som gör detta för en billig pening, eller kan man göra det själv? Om jag nu ska göra det själv, hur kyler man enklast ventilsätet samtidigt som jag varmer toppen? |
|
Jag tror inte att du ska ge dig på det själv, för att få det bra så behöver du förmodligen utrustning som kostar betydligt mer än att lämna in den... Kolla t.ex på Länk |
|
Grusse |
Jag har tillgång till det mesta på jobbet, så jag behöver inte köpa någon utrustning. Jag har tillverkat ett eget ventilsäte och ska bara pressa i det, det borde inte vara så svårt. Undrar om det räcker med att kyla sätet kylspray, eller om jag måste ta typ en brandsläckare och kyla med? |
| Om sätet ska sitta ordentligt med alla de påfrestningar det utsätts för så skulle jag gissa att du behöver kyla det ganska så ordentligt... slå en signal till någon av renoveringsfirmorna och fråga hur de gör, du behöver ju inte säga att du har tänkt göra det själv... | |
jens j |
vänd en kolsyre släckare upp o ner och fyll på med kolsyresnön i en kylväska lägg i sätet en halvtimma eller så, har du tillgång till en hetvatten tvätt så kan du värma den med den men ett hemma gjort säte tror jag inte på varför inre köpa ett säte och lämna inn det det kostar ett par hundringar men det sparar du inn på att slippa riva toppen en gång till jens |
Grusse |
Man köper matrial som man tillverkar ventilsäten i, så gör dom på motor-renoveringsfirmor också. Ser inte varför det inte skulle funka? |
jens j |
jo visst kan det funka. men det e lite smådjävligt att pressa i (har iochförsej inte gjort det på bil) du har cirka 5 sek på dej att sätet på plats eter det har rört toppen efter det e det för varmt då e det bara att slå ut der gamla och försöka med ett nytt jens |
|
Det är inte så svårt som det låter. Värm toppen till ca 250´C. Sätt i sätet, som du antingen haft i frysen eller kylt med kylspray. Knacka in sätet med en träplugg. Får du den inte i botten kan du kyla den på plats, då helst med kylspray, och prova att knacka igen. Misslyckas du ändå att få den i botten, är det bara att kyla ned sätet med kylspray eller en isbit och sedan försiktigt knacka ur den. Toppen håller värmen ganska länge. Ynf! |
|
Grusse |
Okej, tack för alla svar. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.