|
|
|
|---|---|
|
Snopet! Efter en rask 4 mils morgontrip i snöglopp med snötyngda torkare på full fart, gick jag över på intervall sista sträckan. Nix torkarna ligger i sitt viloläge utan vilja röra på sig mer. Har kollat säkringarna men de ser visuellt hela ut. Kollade TIS och i de flesta felfall fram till årsmodell 98, är rådet att byta torkarrelä K36. Någon som har en bild på vilket relä det är? Andra råd och tips mottages tacksamt. | |
Scheckheft |
Hej Länk Markerat i rött. Vet inte om du har någon glädje av detta? Mvh Scheckheft |
|
Går torkarna fortfarande på fullfartsläget? På min E32 fungerar inte intervallet om torkarna har gått för tungt. Om jag då slår av torkarna en stund så återställs relät. MVH David Öfverdahl-Forslöf BmwCS #4984 |
|
|
Tack Sheckheft, Återstår dock att lista ut var relät sitter. Elboxen i motorrummet har tre relän med samma art.nummer. (tror inte det sitter där). David,Nej, oavsett vad jag gör med torkarspaken händer intet med torkarna. spolningen fungerar slumpvis ofta en eller ett par gånger efter att tändningen brutits. |
|
|
Hittade Länk Det är regnsensor reläet som byts i länken, men det känns som ett möjligt "gömställe" för ett torkarrelä. Ska utforskas imorgon. |
|
|
Jaha.. Ett rosa tre lila och två gröna, men vilket är rätt relä? Reläplacering/identifiering ska finnas i DIS. Någon som har har tillgång? Det tar emot men det lutar åt att "lämna bort och betala" |
|
|
Rev ut konsolen för torkarmotorn. Troligen är det ändläges-switchen som gjort sitt. Hjälper jag den bara en mm över ändläget så går den lydigt på kontinuerligt läge. kör jag 5-6 cykler på en-tork läget så vill den inte starta igen. |
|
|
Nu med facit i hand! Efter en grundlig felsökning på motorn var det bara att konstatera att den var defekt. Helt klart ett ovanligt fel.Min teori i efterhand är att jag kan ha råkat gå från högsta fart till avstängt läge på torkarspaken vilket borde kunna generera en väl häftig induktion i motorn då den kortsluts för att bromsa i sitt ändläge. Ny motor kostade 2315:- Bytte även höger torkararm (780:-) då den började vara glapp i sina leder. Passade på att plocka isär och fetta om alla torkarspindlar när hela konsolen ändå var ur. De var efter 18000mil (inte helt oväntat) ganska smörjtorra. Avslutade med att byta torkarblad. Resultatet blev strålande. Nu går torkarna tyst lätt och exakt. E38:an är föredömligt konstruerad och det är faktiskt ganska enkelt att demontera /montera torkarpaketet. Ett tips för er E38 ägare är att kolla höger torkararm. Kör torkaren till den står lodrätt på rutan och slå av tändningen. Lyft torkarbladet från rutan och se om den understa leden vill flexa. Gör den det så är en ny arm att rekommendera. |
|
|
Hej på er. Efter 5000 problemfria mil så var det dags för generatorbyte, inga problem och köpte den på Folkkungagatan renoverad och fin för 2800. Glad och problemfri så la nu torkarna helt av, det har varit som att dom varit lite "trögstartade" senaste tiden men nu så vekar dom ha lagt av helt. Efter att ha sökt runt så ser jag att det finns ett grönt litet fyrpoligt relä i boxen som man öppnar med fyra skruvar i motorrummet. Det som är skumt är att spolningen verkar lira ibland men torkarna är helt döda. K37 säger man att detta relä heter men jag har inte sett någon bild på att detta som jag hittat ÄR rätt, har ni tips? // |
|
|
Tipsen jag tänker på främt är vilka kablar som jag skulle kunna testa motorn eller relä med, om det nu är rätt som jag hittat under lådan. Den har 4 poler och utan tändning är dom helt strömfria, med tändning och spaken påslagen på är 3 av fyra ström på men inget händer. |
|
|
Ingen som har bytt ut torkarmotor som kan skriva hur? E38 |
|
|
Har inte någon koll på vart som reläet sitter på en E38 96? Sitter det i kupé eller i burken fram under huven? |
|
|
Har nu löst felet och mailat en gör det själv till Autopower. Felet var att det kommit in vatten i reläboxens botten och gjort att oxidering ätit av 4 kablar. Så kan det gå, lödkolv och krympslang samt uttorkning av lådan gjorde susen. // Per |
|
|
Jag fick byta min torkarmotor samt reläbox efter att ha tvättat min 750 i SHELL högtryckstvätt utan borstar. Det började med att torkarna gick sporadiskt efter att kört igenom tvätten. Efter ett dygn började de fungera igen. Det här hände några gånger och sedan slutade torkarna fungera helt och hållet. Det var alltså inte bara efter en gång, utan efter upprepade tvättar som det hände. Det verkar som det kommer in så stora mängder vatten i dessa tvättstationer och att dräneringen då inte hinner med. Vid byte av torkarmotor och reläbox syntes det att de var korroderade. Problemet har inte uppstått på någon annan modell jag haft, utan enbart på E38. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.