AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
731

Livlös originaltelefon i E39 -99

Visa användare
496
luften
e91 320dA Touring -11
Hejsan.

Har för ca 1.5 månader sedan köpt en 540 touring. I den finns originalmonterat en gsmtelefon i mittkonsolen, extrautrustningskod 0629 Telefon BMW orginal GSM med handsfree.

Enda livstecknet som jag får ifrån telefonen är att när jag sätter tändningen till läge 1, så blir det ett svart streck över mittersta pixelraden för ett par sekunder.

Jag har läst på forumet att det är vanligt att folk plockar bort säkringar om telefonen inte används, men alla säkringar finns på plats. Vad jag såg var alla även hela, men jag ska kontrollmäta imorgon.

Jag har testa placera simkortet på alla möjliga sätt, både i hållaren under telefonen, och i hållaren i bakluckan, men det ändrar inte på någonting.

Om någon har nåt tips var jag kan börja min felsökning (ifall säkringarna faktist är hela), så tages sådana tips gärna emot :)

///air
MSN: air(a)multi.fi
Visa användare
496
luften
e91 320dA Touring -11
Lite framsteg..

Kontrollerade alla säkringar, inga problem där.
Skruvade sen loss armstödet och plockade isär hållaren för luren för å putsa lite. Skruvade oxo isär luren, så jag kunde mäta att kabeln fungerade, och mätte från kretskortet under simkortshållaren direkt till luren.

Hittade inget fel, men när jag satte tillbaka allting med putsade kontaktytor, så startade telefonen och fungerade! ..en stund.

Om man använder den direkt man startat bilen fungerar den som den skall, efter en stunds körning (nån minut), så verkar den dock dö bort. Om man slår av tändningen, så är den med igen, men samma sak upprepar sig.

Ska testa öppna å putsa lite mera imorgon, eventuellt sätta simkortet i hållaren i bakluckan.

Tips? Funderingar?

///air
MSN: air(a)multi.fi
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Det verkar ju nästan som om telefonen går in i sleepmode och tror att du stängt av och lämnat bilen.Kanske någon signal som skall hålla igång telefonen saknas?
Kan vara en inställning. Det är en rätt omfattande manual till telefonen, rekommenderas starkt att hämta ut en svensk sådan hos BMW, kostar inte så mycket.

FP
Visa användare
496
luften
e91 320dA Touring -11
Efter att ha kört ett par dagar med bilen har jag noterat att det verkar ske slumpvis. Jag började med att ställa om nån tid i telefonen (minns inte vad det hette), men nån standbytid iallfall. Den var satt på 5 minuter, ändrade till 100.

Vissa gånger fungerar telefonen alltså hela tiden jag kör (har inte gjort några längre resor, så troligtvis inte kommit över 100 minuter).

Andra gånger så stänger den av sej redan efter ett par minuter, något som i mina ögon tyder på en löskontakt eller dylikt.

Jag betvivlar alltså att det är en inställning, eftersom det sker på ett slumpvis sätt. Däremot kan det nog vara som Hewi gissar att någon signal för att hålla igång telefonen saknas, eftersom det påverkade tiden telefonen är påslagen när jag ändrade på inställningen, som om jag förstod rätt var tid hur länge telefonen är aktiv efter att man stannat bilen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.