|
|
|
|---|---|
|
Varför har visso E32or en frontläpp som ser ut såhär Länk medan andra ser ut såhär: Länk och varför är det på den senare bara ett lufthål? Om det är till bromsarna borde det väl vara en på varje sida? | |
|
Det är alla 740 och 750 som har den läppen. Dom har även större gälar i fronten. Det är luftintag till bromsarna. Samma med 5 seriens 540 har också den läppen. Det är väl tänkt så att det är mera power i dom bilarna så dom behöver välkylda bromsar. Men förstår inte heller varför det bara sitter ett hål på den lilla läppen. |
|
| Fast bilen med läppen som bara har ett lufthål är en 750.. och det är inget unikt för just den 750in. | |
| Jag har den första på min 750. | |
|
Dom gamla 750 88-90 har front nr.2 med bara 1 lufthål From 6/90 och frammåt den nyare modellen med 2 st lufthål. Snygg bil förresten på den första bilden =) BMW CS #5139 |
|
|
J.L; Har du ägt den med....? ;) |
|
| då förstår jag. går det att byta frontläppen till en nyare eller blir det problem med fästen etc? | |
|
Själva läppen går inte att byta, de är komplett stötfångare som gäller. Däremot går de att köpa dom två luftintagen lösa, men hurvida de är möjligt att modifera för att montera dom på den gamla läppen vet jag inte. BMW CS #5139 |
|
| usch vad trist. | |
|
Min vagn(735iA-88) har f.d. ägaren bytt till den med grill/huv(750 look :)) + "dubbla luftintagen",vet däremot inte hur "jobbigt" det är men det går naturligtvis.. Finns ju skrotar att "plocka ifrån" för att göra det hela mindre dyrt.. Mvh Janne. |
|
|
Den andra bilden med det lilla intaget är väl kopplat till kylning för generator om jag inte minns fel. Bromsarna fram på 750 E32 91- (90-6?) är fyrkolvsok med 324x30 mm skivor, och samband med denna uppgradering kom den nya underdelen på fronten. Går att relativt enkelt bygga om mer eller mindre seriöst på de äldre som saknar, då BMW säljer luftintagen lösa. För mig tog det ca 4h med fronten på plats att bygga om den komplett, dvs. med kylkanaler som kopplas till baksidorna på intagen. Tot. kostnad ca 1500-1600:- (2003). Mvh. Patric, BMWCS #4598 Min E38 Länk |
|
|
pj, vad innebar det för dig att bygga om? såga, skära m.m i plast? sagts tidigare i tråden att den nedre svarta plastläppen inkl luftintagen inte går att byta, men på bild ser det ju verkligen ut som det skulle kunna gå. hittar det inte på realoem.com så jag vet dock inte hur det ser ut bakom. för övrigt, är bromsprestandan märkbart bättre på 750 91- ? |
|
|
När det gällde luftintagen så blev det lite såga. Använde mig av en hemma tillverkad mall som jag snabbt fixade med hjälp av de nya luftintagen som jag köpte på BMW + sticksåg. Mkt. enkelt faktiskt. Org. luftkanalerna som ansluts till intagen var mkt. lätta att montera. Nedre delen går inte att byta ut, som komplett enhet, men luftintagen finns att köpa lösa för ca 500:-/st. Svaret på din fråga ang. uppgradering av bromsartill 4-kolvsok+skivor, är ja. Det märks! Finns fler som gjort samma typ av "uppgradering", sök på tidigare inlägg! Mvh. Patric, BMWCS #4598 Min E38 Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.