AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
608

Spindelleder har blivit bättre

No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Enligt:

Länk

har tydligen felfrekvensen på 3-seriens spindelleder sjunkit påtagligt i bilprovningens statistik. Det är glädjande att problemet verkar ha åtgärdats och då kanske de som nyligen fått leder bytta kan hoppas på längre livslängd på de nya lederna.
Synd bara att det tagit så lång tid, för spindelleder var ju en frekvent felkälla på E36 också.
TobbeBMW
Spindellederna har E36ans akilleshäl, har fått på mina dom sista två besiktningarna, annat än det så har bilen inte haft en anmärkning i min ägo (4 år)

Vore jättebra om dom har blivit bättre.
No
5.161
Nockenwelle
Det resultaten visar är väl i och för sig att spindellederna på E46 förbättrats. Om det rör sig om en ändring som också gjorts på de leder till E36 som produceras som reservdelar är oklart.
Ko
257
Kolvsallad
325iA Touring -09
Z4 M Coupé -06
Eller så har andra bilmodeller blivit sämre, bilprovningens statistik brukar utgå ifrån "Medelbilen" med betyget bättre eller sämre :)))

Kalla mig perssimist om ni vill .... varje mynt har minst två sidor...
No
5.161
Nockenwelle
Nja, någon medelbil är inte inblandad i denna slutsats, det står:

"I rapporten 2003 konstaterades att hela 21 procent av tre år gamla bilar i BMW:s 3-serie underkändes på grund av glapp i spindellederna. I den nya rapporten är motsvarande siffra nere i 3 procent."

Jämförelsen sker i detta fall inte mot någon medelbil. Det framgår att andelen underkända BMW sjunkit kraftigt, från 21% av de som bilprovningen undersöker till 3% av de undersökta.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.