|
|
|
|---|---|
|
Ni som har bytt motor från en 530 till 540 V8 E34 Hur gjorde ni med kopplingen, använde ni orginal kopplingen från 530 eller hur löste ni det? | |
| Har iofs inte bytt själv men skulle tveklöst mont 540 koppling antingen till 530 lådan om det passar eller också byta till 6-växlade 540 lådan. | |
|
Ja självklart så skulle jag oxå monterat en koppling från en 540. Men det är ett annat svänghjul på 540 jämfört mot en 530 och sedan skiljer sig växelådan och sedan är det en annan kopplingsylinder. Sen att försöka att få tag i en 6-växlad låda är inte de lättaste, och om man får tag på en så kostar den mer än en hela motorn. |
|
| Finns ju en tidigare tråd med en gjort bytet men behålligt den 5 växlade lådan... | |
|
En fråga bara..varför är 530 manuella V8 lådan så förb.lågväxlad? Någon Bmwlådeguru som vet? ¤¤¤¤¤¤¤¤¤IRON MAIDEN¤¤¤¤¤¤¤¤¤ 17/9,18/9,25/9-06 Globen. |
|
|
"Mustang" Jo jag har sökt och hittade bara en liten tråd om det. De som jag tvivlar på är att den inte kommer att hålla i längden då man har lite för tung gas fot =) Det skiljer ju en hel del i hk och vrid och original kopplingen är ju bara ca 20-30% överdimensionerad. |
|
| Den tråden jag minns var rätt lång men minns inte vem som startat den eller så. Men sen är det så som halgute säger, den 5-växlade har 1:1 på femman och sen har de ca 3.07:1 i bakaxeln så de passerar väl 3000 varv vid 120 km/h eller så? Och det kan man tycka är onödigt tom för en 525... | |
|
Jag antar att den låga utväxlingen beror på det "dåliga" bottendraget i både 530i och 525i. Det hade varit skönt med en sjätte överväxel, men man ansåg väl att folk inte skulle orka växla ned vid behov eller nåt... ------ BMW CS #04839 |
|
| Min förra 530 V8 varvade ur på 5:an när hastighets spärren var borta men det var inte alls irriterande högt varv vid 130-140 km/h. | |
| Ja det där med varv kan man uppfatta olika. Jag har haft en 525 24v och jag tyckte den hade irriterande varv redan vid 80 km/h på högstaa växeln... och orken tyckte jag hade räckt till en till vxl utan problem, använde femman från under 40 och uppåt om jag inte hade brottom.... den bilen hade 115 km/h vid 3000 varv. | |
|
Med att den varvar lite mycket vid motorvägskörning kan man ju då kanske fixa med en annan utväxling i bakaxeln. De känns som ett billigare alternativ än att fixa en 6-växlad låda. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.