AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.480

ebay-säljare som bara säljer inom Tyskland?

Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Surfade runt lite på ebay och hittade ett par prylar som kunde vara intressanta men just på dessa så stod det att de bara såldes inom Tyskland. Kändes ju lite trist och man undrar ju varför en säljare begränsar sin kundkrets...

Kan det vara lönt att kontakta säljaren och få honom att vidga vyerna? Kanske svårt att svara på men är det någon som gjort detta?

ebay-rookie ;)

___
//Ulf
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Du kan alltid försöka, och ibland gör säljarna undantag. Jag har stött på både säljare som kan tänka sig sälja utomlands, och säljare som inte velat göra det. Ett mail kostar trots allt inget :)
ol
649
olja
Merca med skruvad sexa.
Jag har hitills aldrig fått nej från säljare på Ebay.de. Vissa tycks tyvärr ha knäppa fraktpriser, från 15 Euro kostar ett paket till Sverige.

Se till att säljaren lämnar ut IBAN/BIC (eller vad nu heter) kontonr. Då kan du göra banköverföringen för 10-15 kr.

/Johan

Riktiga män kör sedan, fjollorna åker kombi.
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
olja:

Berätta mer om banköverföringen för 10-15 kr! Jag har hittills undvikit att handla med ebyare från Tyskland (som inte tar Paypal) just därför det är så förbaskat dyrt att föra över pengar dit. Detta alternativ visste jag inte om!

Per L
Visa användare
450
Stocktrader
Z3 3,0 Roadster -01
MB GLC Coupe AMG -17
VW Golf tdi -13
Hej Ulf
Sorry,hör egentligen inte till den här strängen.Tänkte bara höra en grej! har läst i någon annan sträng att du var tvungen att byta bakluckan på grund av rost. Har hittat en pytteliten prick på min när man enbart öppnar bakrutan, och nere i hörnet. Nu till frågan. Hur mycket hade du? och hur mycket krävs för garanti byte?

Mvh/Steffan
Visa användare
1.716
635 CSi
325i T -89
525i Executive -96
635 CSi -86
B7 Turbo Coupé -86
BMWCS#5430
AlpinaCS#033
Jag har varit allvarligt sugen på att handla av en tysk på e-bay en gång. Han sålde en reparationsmanual till den typ av Pierburg -insprutning som sitter på gamla Alpina B7:or. Perfekt iom att jag vill ha en sådan bil.

Han ville inte skicka till Sverige, men så fick träskallen nöja sig med 80 spänn för den också, hade lätt bjudit över det.

/Fredrik
Paap Reeder
... angående detta med banköverföringar mellan Sv-Ty.
Det finns två principer: en dyr och en billig (... lät ju roligt så jag låter det stå kvar).
IBAN/BIC ... det är viktigt att båda bankerna kan hantera detta. Skulle själv överföra ca 100Euro till Ty och "min nota" slutade på drygt 12Euro varvid jag gick i taket och frågade min bank om dom cyklade ner med pengarna?

Fick då hanteringsreglerna beskrivna men hittar nu inte dom ... men fråga din bank.
Normalpris är 1-2 Euro.

MVH /// Paap R
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Stocktrader: jag hade små bubblor som man såg när man öppnade glasrutan. Längst till vänster och längst till höger samt någon liten prick i mitten. Killen på Förenade Bil tittade ungefär 10 sek och tog sedan några foto.

Kör in till närmsta BMW-verkstad och be dom kolla på den. Kan dom inte se något så får du väl vänta ett år till tills pricken blivit större ;)

___
//Ulf
Visa användare
450
Stocktrader
Z3 3,0 Roadster -01
MB GLC Coupe AMG -17
VW Golf tdi -13
Okej,Tack!
se
661
seb_540
328i M F30
Hej, det brukar sällan vara något problem att få tyskar på ebay att skicka till Sverige, tror att vi anses som pålitligare än genomsnittet. Köpt massor av grejer där, har gått så långt att jag oftast inte ens bryr mig om att fråga om de kan skicka till Sverige innan jag bjuder. Fraktkostnaden brukar också vara rimlig, eller vad sägs om 22 euro frakt för ett sportavgas till min 540?
Gemini__
Har vid ett tillfälle försökt få en säljare att skicka till Sverige, även fast det stod att det enbart var inom Tyskland. Just han var inte så sugen på det, men det kostar inget att fråga som sagt.

Har även lagt ett bud på en pryl där jag slutligen blev högstbjudande, haken var bara att säljaren inte ville skicka prylen till Sverige. Trodde inte det skulle vara några problem dock, men tji fick jag =) Han blev lite besvärad, slutade med att jag betalade hans annons så var den saken ut världen. Tyvärr fick jag ett lite sämre betyg (varken bu el. bär, men en kommentar om att det blev lite smärre problem oss emellan) än vanligt av denna herre.

Använder mig antingen av Paypal eller överföring via min internetbank (IBAN/BIC), kostar knappt något och det har fungerat perfekt hittills.

Mvh:
Thomas

Visa användare
164
Leif Svensson
X3 2,5 -04
Hyundai Santa Fe -17
Eftersom ebay är uppbyggt på att köparen betalar för varan innan den skickas så är i alla fall min erfarenhet att de flesta är beredd att skicka utanför Tyskland när de väl fått cash i handen..
Kan någon förklara hur Pay Pal fungerar?

/Leif

Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Ja, då har man registrerat sig både på ebay och för paypal. Skickade mail till några säljare som hade intressanta produkter så får vi se om dom vill skicka till Sverige. La också bud på två andra saker. Känns som detta lätt blir beroendeframkallande för det finns mycket roligt. Sen är det ju många saker som säljs till ett fast pris och med frakt så är det ibland dyrare än att köpa motsvarande hos en BMW-Åf i Sverige.

Leif: angående paypal så anmäler man sig och sedan kan man välja om man vill koppla sitt bankkonto eller som jag gjorde mitt kreditkort till tjänsten. När man sedan handlar så går transaktionen genom dom och du behöver aldrig skicka ditt kreditkortsnummer igen och säljaren får inte heller dessa uppgifter utan enbart utbetalningen från paypal. Vi får väl se hur det funkar om mina bud står sig...

___
//Ulf
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Fick svar från en av säljarna att det inte är några problem att skicka till Sverige. Vann budgivningen även om varan stack upp i pris lite sista dagen. Den här säljaren körde med banköverföring och jag fixade detta via min banks (SEB) Internetkontor. Valde Utlandsbetalning och sedan EU-betalning. Kostar 10kr och högsta belopp för denna typ av betalning är 15.000€.

___
//Ulf
Visa användare
1.236
Jemej
645 cab 12V
Morrn,

Vad blev det för kul ? Själv är jag lite sugen på att köpa ett ITX-kort och bygga in i bilen. Man kan ju hitta dom för hyffsade priser på Ebay.

Mvh Jimmy
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Jemej: Blev en M-sportratt som förmodligen hamnar i 320'n och en modul som "öppnar" TV'n även under färd.

___
//Ulf
An
291
Antiloop
E38 728iA
Min bank tar 0 kr för överföring inom EU om man använder IBAN/BIC. Maxbelopp SEK 500.000 eller € 50.000. Gäller internetbanken.
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Och Handelsbanken har ännu inte denna möjlighet att betala till utlandet via deras internetbank!

Per L
Lo
79
Lockheed
525i Touring -94
Alla finländska banker har den här möjligheten. Handelsbanken (som ju är svensk!) är tydligen så underutvecklad att möjligheten inte finns. Själv använder jag Ålandsbanken och där kostar en EU-betalning 0 eur.

Angående postkostnader. Tyskarna vill skicka försäkrade försändelser och dessa kostar från ca 17 eur (paket)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.