AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.247

Dämpare till 51 mm fjäderben e30

Xi
78
Ximon
325 tic under ombyggnad
Jag har införskaffat en sänkningssats med dämpare och fjädrar, men när jag skulle i med dämparen i fjäderbenet tycker jag det verkar vara onödigt mycke spel mellan dämparen och "fjäderbensväggen".
Fjäderbenet mäter 51 mm utvändigt.

Därför skulle jag vilja be någon vänlig själ som har lite lösa delar att mäta diametern på en stötdämpare, och den invändiga diametern på fjäderbenet. (Som man är säker på att det är 51mm)

Tanken slog mig nämligen att det kanske finns flera "51 mm fjäderben". Med olika mycket gods i väggarna, dvs mindre invändig diameter.

Jag har pratat med säljaren, som för övrigt verkar kunna sin sak, och han sa att han hade haft dem i ett par 51 mm ben.

Tacksam för hjälp!

Simon
Xi
78
Ximon
325 tic under ombyggnad
Någon som kan mäta dämpare?
Visa användare
131
Tekniknissen
320i -90
328Ci -96
51mm fjäderben har ca 46mm innerdiameter. Stötdämparna till dessa ska passa med minimalt glapp (typ 0,5mm kanske). Stötdämparna till de smalare fjäderbenen har 38mm ytterdiameter (fjäderbenen håller väl 46mm ytterdiameter?). Det går ju att köra med de smalare dämparna i de grova fjäderbenen men detta kommer att resultera i en allt för tidigt utsliten topmutter samt eventuellt utsliten stötdämparaxel. Längden är dock densamma på grova och smala fjäderben.
Har för mig att endast 325an och alla varianter av touringar (oavsett motor)har de grova fjäderbenen samt vissa övriga modeller som då är utrustade med "sport-chassie" enligt en gammal Micro-katalog.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.