|
|
|
|---|---|
|
Jag beklagar att jag behöver besvära er med denna frågan när det finns en fin-fin sökfunktion .... Men hur som helst så har jag inte riktigt fått fram det jag vill veta! Jag tänkte byta skivor och belägg fram på min 3,8 touring -93 Det snackas mycket om ring-paketet på dessa bilarna och i ärlighetens namn så vet jag inte om jag har det, har addaptivt chassi men jag har läst mig till att det inte betyder att man har paketet. Så hur kollar man? Var köper man dom bästa grejerna till dom bästa priserna? Jag har bestämt mig för att "uppgradera", alltså är inte bmw orginal, mekonomen osv intressant. Dock inte heller Brembo "grand turismo" för 40 tusen, utan nåt eller några snäpp över orginal! MVH Alex | |
|
Tror det finns väldigt lite som är några snäpp över original och inte kostar 40tusen, tyvärr. Nürburgring paketet är en knapp för låsning av det adaptiva chassiet i sport eller komfort-läget samt grövre krängningshämmare. |
|
|
bayerischemotor: Och om jag inte kommer ihåg fel en "kortare" styrväxel samt bredare fälgar bak! Per L |
|
| Du ser ju om du har fyrkolvsoken eller inte. Dessutom är det ju lätt att mäta bromsskivans diameter. Har du färre än fyra kolvar och mindre diameter än 340 mm så bör du leta efter 750:s bromsok (efter 91 tror jag, samma som M5 -95). De stora skivorna kostar runt 2400:-/st på BMW. Dessa ok och skivor passar bolt on. | |
|
Per L: Ja det stämmer säkert med fälgen, men endast på 3,6l versionen? 3,8l har ju alltid 9" bak och 8" fram eller hur? Styrväxel stämmer säkert. |
|
|
tack för svaren! Ja det med bredden bak, synd att det inte går att kolla så för i besiktningspapperna står det att jag ska ha 255or bak ... Kör just nu på 235or och det är totalt värdelöst, iförsig varit kallt nu men även när det har kommit en bit över plus så släpper bakvagnen som en vante =) Jag kan låsa min i S läge ... Men säger verkligen detta om det är ring paketet? Synd det där med bromsarna, Men det är klart att det är ganska rejäla doningar. Varför jag ställde frågan istället för att ta loss och mäta skivan är inte att jag är lat utan att bilen befinner sig hos handlaren jag köpte den av pga vissa saker som dom hade "glömt" att tala om för mig =) Inga större saker det handlar om men det är ändå saker som jag ansåg mig ha rätt att klaga på ... plöjde ner en del pengar själv för att lösa felet men när det inte lyckades hos den lokale verkstaden så tog jag kontakt med dom. Ska titta runt lite på olika alternativ till bromsar, det lutar åt brembo med lite vassare belägg och en bra olja, ska även gå över alla senorerna som kollar beläggen. MVH Alexander |
|
|
750 4-kolvsok och M5 '95 är inte samma ok, i alla fall inte exakt samma. Står ju M på M5:ans. M5 3,6 har 8x17 runt om som standard, sedan på extrautrustning 9x17 bak. M5 3,8 har också 8x17 runt om som standard, extrautrustning 9x17 bak för den som ville. Bilar med Nürburgringpaket har 9x17 bak. M5 '95 har NBR-paket som standard och har då 9x18 bak. //Schnitzer M5 -95: Länk |
|
|
Tomorrow: Ja du har paketet! Alla 3,8 har adaptivt chassi men bara dom me Nbgr paketet har knappen på insidan/bredare fälgar bak/grövre kränghämmare bak. Det är ju redan rätt så rejäla doningar till bromsskivor från början. Köp original skivor ett hårdare belägg annan olja och kanske stålspunna slangar. Mvh Jojje |
|
|
Tomorrow: Om du vill ha vassare bromsar så det enklaste är att köpa årsmådell -95:s "flytande" skivor och bromsok, mkt bättre, men iom. att du måste byta oken så kostar det en del (mkt större bromsskiva), Om du vill behålla oken och bara byta skivor så är enda alternativet egentligen att byta till bättre belägg(racing/sport) dock kan man tänka på att om du inte kör på bana/som en idiot på vanlig väg, så kommer beläggen aldrig i arbetstemperatur (iaf racing) och du kan faktiskt få bromsar som fungerarr sämre i vardagskörning. Std är ganska optimalt för "vanlig" körning. EBC tror jag tillverkar slitsade/perforerade skivor som passar med orig. ok. Detta kan vara ett alternativ inkl bra sportbelägg... annars är tillbudet ganska dåligt faktiskt. MVH: Sakke |
|
|
Nej nån bankörning blir det inte för min bil =) Ingen stripp heller för den delen. Det blir lite rödljuskörningar bara men det rättfärdigar kanske inte sportbelägg då =D haha Har blivit av med körkortet en gång redan så det blir på motorvägen det går fort om det ska göra det. Men sen är det ju det där med prylar och uppgraderingar, har jewligt svårt att hålla mig på mattan =) Jag ska kolla EBC... och tack fär alla svar! En fråga till har jag, Hur mycket skillnad ska man känna mellan sport och vanligt läge med addaptivt chassi? En annan har kört på koni och sänkfjädrar på min andra bilar så begreppet "känna av hårdheten" finns inte i min sittdyna.... MVH Alex |
|
|
Ska du ha bättre bromsar så försök hitta doningar från en M5 -95:a. Dom är klockrena till M5:an. Sen är de oxå orginal grejor. ///Micke M5:an Länk |
|
|
Jag lånar denna tråden lite och frågar följande: går det att köra med 750:ins 4 kolvsok på M5:ans 315mm skivor? Vad jag vet så har 750:n 302mm skivor vilket gör att det skiljer 6,5mm i diameter. Tacksam för svar! MVH///Christopher BMW 523 -85 Länk |
|
|
finns en kille i värmland som säljer brembo borrade o slitsade för orginalpengar...bra o bedrövligt snygga! köpte av han förra året till M5:an o e ruggigt nöjd! Han annonserar på blocket.... Finns till en massa bilmodeller...han har även bra belägg som inte dammar så förbannat:) Gummi gör sig bäst på asfalt!! |
|
Smiley© |
six power Är det Bromsmannen du menar? Länk Vad köpte du av honom, storlek och pris? Står inget om bromsok på hans site. /Thomas |
| Touringen har väl alltid dom bredare bakfälgarna om jag inte minns fel. | |
|
Jag hämtade M5 skivor igår som jag beställt av bromsmannen och jag betalade 2465 för ett par inkl frakt.. Bromsok säljer han inte men däremot belägg och stålomspunna slangar. MVH///Christopher BMW 523 -85 Länk |
|
Smiley© |
Jag funderar på att byta till M5 -95 bromsarna fram på min M5 -92. Är skillnaden värd alla pengar? Originalskivorna är väl flytande på 95orna? Någon här som har gjort samma byte som jag funderar på? /Thomas |
|
Smiley: Jag har -95:ans bromsar på min. Tyvärr kommer va ett bra tag sedan jag körde en M5:a med orginalbromsarna. Men mina -95 bromsar biter riktigt bra för att vara orginal grejor. Jag tycker de e värt de om man ska uppgradera bromsarna. ///Micke |
|
|
Jag har åkt i bil med originalbromsar och bil med -95ans. Ingen direkt skillnad, tycker jag. Stora skillnaden är att -95ans har större yta, och därmed leder bort värmen snabbare. |
|
|
Smiley: Jag minns inte priset men det var ju orginalsize på skivorna fram o bak o de kostade som orginal på bmw... Bromsok, det har jag ingen aning om, kör med mina org. ok. Jag e nöjd! Gummi gör sig bäst på asfalt!! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.