|
|
|
|---|---|
|
Hej! Det skrivs ju mycket i forumet och ofta om fel / missöden med bilen. Enligt detta test från den 31/3 verkar ju Z3 klara sig bra. Här är testet från bilproivningen ifrån dagens industri (di.se). 8 år gamla modeller med minst andel anmärkningar p.g.a. modellfel: 1. Toyota Starlet 2,0% 2. Subaru Impreza 2,3% 3. BMW Z3 2,6% Toyota Picnic 2,6% 5. Toyota Corolla 3,3% 6. Toyota Camry (6 cylindrar) 4,00% 7. Toyota RAV4 4,60% 8. Subaru Legacy 5,00% 9. Subary Legacy Kombi 5,50% 10. Mitsubishi Lancer 6,10% Men den verkar ju rätt bra i alla fall... :) Trevlig helg! Hälsningar, FMZ3 (Halland) P.s Här har de traktorborstat gångvägarna, snart gatorna med. | |
|
En bil med bra kvalitet tillsammans med många entusiastbilar som sköts väl av sina ägare samt att många bilar inte rullat så långt är gisningsvis receptet på detta. Hur som helst så är det trevlig läsning.:) /Fredrik "Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen." |
|
|
Det kan ju bero på att våra bilar rullar långt mindre än genomsnittsbilen och oftast ägs av entusiaster. Statistiken bevisar ingenting Mvh Henrik |
|
|
P.s Här i Stockholm har det snöat ordentligt hela dagen och gatorna är på sina håll åter vita igen:( Jag som trodde vintern var över..... /Fredrik "Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen." |
|
|
Frifart: Kommentarer? Detta talar ju fullkomligt emot de du ser varje dag vid väggrenarna? Så väldigt konstigt... Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Ser att det är den enda europeiska modellen som är med på listan... undra hur övriga europeiska märken och modeller ligger nånstans. //Daniel |
|
rsarits |
Statistik från bilprovningen säger ändå ingenting, inte så länge de totalt saknar objektiv bedömning. Jag har besiktat en massa olika bilar genom åren, det är mycket stor skillnad i hur noggranna besiktningsmännen är. Det är också mycket stor skillnad på hur noga bilen kollas, beroende på modell eller märke. Min första BMW var en 518 -75, den var nästan omöjlig att besikta, när man som jag var under 20, de skulle hitta fel på bilen till varje pris, ett år fick jag 2:a på bandspelarens placering! Det protokollet har jag sparat. Ett par år senare hade jag en 142 -71. Den var helt slut, men inga problem att besikta. |
|
Din uppfattning om Bilprovningen bryr jag mig inte om att kommentera, det är ju just din uppfattning. Däremot kan jag berätta att felaktig placering av t.ex. radioutrustning inte är någon ovanlig eller konstig anmärkning, ganska vanlig speciellt på taxibilar och liknande... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Objektiv eller inte. Bilprovningen granskar bara vissa funktioner som att bromsarna tar och vindrutespolningen fungerar. Irriterande småfel som inte påverkar bilens körbarhet men ändå måste åtgärdas bryr dom sig inte om. Då menar jag dörrlister som lossnat, kupefläkt som gnislar, plastdetaljer som bleknat i solen, skinnklädel som snabbt blir ful, elhissar som slutar fungera, centrallås som slutar fungera, farthållare som slutar fungera osv osv.. Nån bra statistik på vad det kostar att hålla sin bil i gott skick fins inte vad jag vet och det måste väl ändå vara totalkostnaden som är intresant, inte hur länge man kan nöta på ett lik med 1000 småfel utan att fastna i bilprovningen. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.