AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
766

Trubbel med parkeringsradarn

Visa användare
6
Hans-Otto Nilsson
528iA Touring -98
Efter en biltvätt med högtrycksspruta så började parkeringsradarn krångla på min 528:a Touring. När jag lade i backen så tjöt signalen konstant. När bilen sedan torkade så fungerade det igen, men så snart det regnat eller blivit blött på annat sätt så krånglar den igen. Någon som känner igen problemet? Kan jag ha tryckt sönder någon känslig detalj med högtrycket eller har det blivit något slags läckage in som stör ut elektroniken? Vad göra?
le
224
leifeugen
540IA -02
Har du radarn fram och bak? om du har så klart tjuter den för fram,men så är de också väldigt känsliga mot is och dyligt hoppas den funkar när det blir bättre väder och de är rena, jävligt känsliga.De första är nog inte tänkta för vintern här i norden,men när allt är rent så är de ok.så klart kan din ha fått något fel av högtrycktvätt så då är det bara att byta censorn.
Visa användare
6
Hans-Otto Nilsson
528iA Touring -98
Har du någon uppfattning om vad det kan kosta att byta sensorn i rena materialkostnader dvs?

le
224
leifeugen
540IA -02
Tyvärr har jag ingen aning men kan tänka mig att det inte är billigt,men om de är för dyra så år det bara att stänga av systemet.Men om du har vänjt dig vid den kan det vara svåt och dyrt blir det också att ramma din eller någon annans bil.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Har för mig att en sensor ligger på 800-1000kr.

Har haft PDC på fyra av mina bilar och det är mycket sällan att även regn stör dessa. Förmodligen är det något som hänt med sensorn i samband med tvätten som gör att den är extra känslig.

___
//Ulf
sw
570
swunge
BMW 320i Touring -03/2
BMW 525i Sedan -88/7
BMW 327 Turbo -88
BMW 323i -86
Hände samma sak med min pdc.. tjöt hela tiden.. tror att en givare har gett upp.. så just nu har jag ryckt säkringen.. orkar inte med tjutet.
Visa användare
166
touringthomas
528ia Touring-98
Hade samma på min dem bytte en pdc givare i samband med service kostade ca1500 extra(ej aktoriserad v-stad)
Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
Hej hopp. Jag har bytt några Pdc-givare på min bil också. 1st fram samt 3st bak. Dessa givare har en väldigt tight kapsling varav att spola på dem när man tvättar bilen, inte skulle vara ngt problem. Nu brukar ju inte jag stå och spola direkt på dem utan en bit ifrån när man spolar akter partiet:)

En Pdc-givare kostar 580 sek + moms = 725 sek På auktoriserad Bmw-verkstad.

Om det är ngn av de främre, så är det enkelt att byta själv (tar max 2 min). Lossa helt enkelt listen som den sitter i. De yttre pdc-givarna bak, sitter på samma sätt men de inre, i mitten, kräver att du monterar bort kofångaren. Då är det lite bökigare. Det är en stor fördel om man är två personer när man lossar kofångaren. Efter ingreppet bör man dock "nolla" felminnet, så det inte ligger kvar att givaren är trasig.

Vh/Kermit.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.