|
|
|
|---|---|
|
Tjenare gott folk! Då var det väl hög tid att bli medlem här bland alla BMW fanatiker :) har nämligen införskaffat mig en imp. M5 -99a. Då detta är min första BMW önskas lite skötselråd, tips eller bara allmänt vad man bör tänka på. Känns för övrigt som jag har varigt ganska noggrann inför köpet, följande har jag hunnit med än så länge: *Testad hos BMW-danderyd. *Testad hos Motormännen. *Besiktigad. *Pratat med tidigare ägare både i Sverige/Tyskland. BMW själva hade inget annat än lovord om bilen, bordset frå ett glapp i främre styrstag vilket ägare gick med på att byta innan försäljning. Motormännen bekräftade bara BMWs uppgifter! Ej omlakerad, inga krockskador, fullt fungerande elektronisk utrustning, mm. Ärligt talat tror jag killen själv ville köpa bilen =) Bilbesikningen u.a. All telefonkontakt med bilens tyska resp. svenska ägare bekräftade miltalen och skicket. Bilen har ägds av två pedanter som så synes. Sen har ju några maffiga kvitton på däck/fälg och ny växellåda/koppling (ej pga. ras utan missljud) hjälpt till att stärka den teorin. Med bilen följer bla. 12 däck&fälg (17" 18" 19"), kelleners sport avgas (samt orginal) och en fullsmetad utrustningslista. Nu till min fråga och försök inte avråda mig till att köpa bilen bara för just du vill köpa den, heh. Finns det något mer som jag bör tänka på alt. göra innan jag köper drömmen? Har en två veckor på mig innan köpet skall fullbordas.. Stort tack på förhand! //Maets Andrabilen blev en M5a! | |
|
Det verkar väl bra allting men jag tycker Du skall fråga om hur mycket olja den drar och om vanosarna är bytta (hur låter de vid tomgång?) Från en nöjd M5-99-ägare! M v h Ricke |
|
|
Som tidigare nämnt kolla med oljeförbrukningen. Men detta kan variera mycket på bla körstil, och bara för att nån säger 1l/3000km så är det ju bara ord. Du kan inte få det bekräftat innan du första gången måste fylla på olja. Min drar ca 0,7l/2500km. Vanosen är ett överdrivet fel. Du ska absolut inte avstå från köp bara för att dom inte skulle vara bytta. Mina är inte bytta (vad jag vet om iallafall). Om bilen verkar bra, köp! Man kan inte få en liknande bil för samma peng. |
|
|
Kan tilläggas att vanosen rasslar. Låter lite som en diesel på tomgång. Helt normalt skönhetsfel. Detta blev uppdaterat sent -00 om jag minns rätt. Sedan kan du kolla hur mycket bensin går genom motorn vid maxvarv, ska ligga nånstans mellan 130-140l/h. Här är anvisningar för det: Länk Post nr 11 i länken. |
|
|
Läs även begagnatguiden för E39 om du redan inte gjort det. Är bilen M-testad så har man redan gått igenom alla punkter, men jag menade mest att du skulle läsa igenom det för egen del, så att du vet lite mer om modellen. Där finns bl.a. svar på varför vissa VANOS enheter börjar låta med mera. ___ Bilbloggen: Länk |
|
|
Har du kollat vad försäkringspremien skulle gå på? Att M5 e39 är en läcker och bra bil är vi nog alla överrens om även fast vissa haft en hel del skumma problem och att kvalitén i vissa fall har ifrågasatts. En tanke bara, du är 20 år och "knegandes" så i ditt fall (om du inte har ett jävla bra avlönat kneg) gör en kalkyl över kostnader och en årsbudget. Försäkringen kan bli väldigt dyr, om du inte skenförsäkrar (vilket är minst sagt omdiskuterat), kolla upp årsskatten, service kostnader och reservdelspriser. Läs på så mycket du kan om M5 e39 så du bildar dig en egen uppfattning och inte blir helt blind av bilens härliga egenskaper eller vackra utseende! |
|
|
Köp :) Vad har den för utrustning? Hoppas du har extra pengar över för annat småfix, bara ett råd. Bilder finns på nätet eller? Lycka till! |
|
|
Tack för all respons och kloka ord. Bilder: Länk Vad gäller försäkring, driftkostnader, service, reservdelar & allmänt slitage tycker jag mig ha bildat en hyfsad uppfattning om (mkt. tack vare forumet). Ni lyckans ostar som äger en E39 M5a om Ni skulle summera alla gångna årets utgifter och dela upp det månadsvis, vad hamnar man på i runda slängar? Självfallet förstår jag att alla har olika, men allt är av välkommet!Har räknat med att ägna ca 8-12000/mån i bilen. MD: visst är den vacker! Tack för omtanken, har försökt lägga upp en budget :) DejaVu: bilderna jag har är tyvärr från firman, dvs. ej högupplösta .. Mugge: tack för tipset det var också det första jag gjorde. bayerischemotor: enligt förra ägaren drar den ingen olja, så förhoppningsvis är oljeförbrukningen minimal och vad gäller motorn finns det inga diseltendenser den startar direkt på begäran utan missljud. VANOS var enligt BMW i fint skick. Skall kolla upp det där med bensin vid max-varvtal! //Maets Andrabilen blev en M5a! |
|
|
Den har varit till salu jätte länge, var försiktig så du inte åker på en mina, ifall tidigare spekulanter hittat något skumt... Tittade på den oxå ett tag innan jag bestämde mig för Sv-såld, har inte sett den live dock. |
|
| Såg ju superfin ut! GRATTIS! | |
|
Hej, Har åkt med min i 2 år nu och den kostar marginellt mer än min tidigare 525 -01. Det som är dyrare är försäkring och däck. Sedan kanske den drar lite mer soppa när man gasar. Men jämför det med att ha en Porsche i garaget och en vardagsbil - här får du två i en och kan njuta varje dag! Jag var extremt noggrann när jag köpte min och såg säkert 20-25 bilar innan jag slog till. Att ringa gamla ägare är bra och M-testare har en förmåga att hitta en hel del. Men lita mest på dig själv sök runt på forumet och ta till dig tipsen. Men skit i olyckskorparna som bara kraxar om problem!! Allt kan givetvis hända, men du lever bara en gång och det finns inga M5:or i himlen! |
|
|
Bara att slå till om allt ser och känns rätt, såg mycket fin ut. Min M3 Länk BMW CS Nord #6028 |
|
|
Den såg riktigt läcker ut, gillade färgkombinationerna. Men kolla upp den extra noga då den har varit till salu länge, när var det sist 21,5 grader varmt ute ? Om du har räknat med 8-12 tusen i månader för bilens alla utgifter lär det ju täcka bra om du nu inte har riktigt mycket otur. Lägg undan t.ex. 2-3 tusen i månader för reparationer, den kanske rullar fin fint i 5 månader sen kanske LMM eller liknande ska bytas men då har du ju 5x3 tusen = 15 lappar att lägga på rep. Ska du skriva bilen på farsan/morsan så se till att det är ok från bolagets sida att du kör bilen, kan sluta illa annars. |
|
|
Supertack, vad göra utan Er! Som sagt har bilen stått väldigt länge, först försökte ägaren själv sälja ut den till ett pris av 275 detta var i april -05, då ingen valde att köpa bilen lämnade han den som ett försälningsuppdrag åt nuvarande firma där den också har övervintrat .. var och kikade på den redan förra året. Det känns för visso lite udda att en så pass fin bil i det skicket den visat sig vara i ha fått vara kvar, men inte länge till för jag fick ett VÄLDIGT förmånligt slutpris - med de få fel man hittat åtgärdade. Så skall hämta ut den i slutet av april med 19"arna på :D hoppas bara att vägarna torkat upp tills dess, heh. MD: jag har bett far ringa runt till i princip alla bolagen, de är verkligen ett måste ... han har tydligt påpekat att en familjemedlem är under 25år och kommer köra bilen regelbundet, det dyraste från 50000/år till 16000/år! På så vis måste jag säga att det känns tryggt, vi har tom. pratat med högt uppsatta personer inom bolaget och fått papper med underskrifter! Carlén: verkligen fin M3a du har. Peter U: skönt att höra, det värmer extra mkt. inför köpet! Återigen tack, och en fortsatt trevlig "sommardag".. //Maets Andrabilen blev en M5a! |
|
|
Har du tänkt lägga ut 8-12 papp i månaden på bilen??? Vad räknar du med då??? Försäkring, skatt, bränsle, reparationer??? |
|
kilroy |
Jag tycker också 8-12 k i månaden låter mycket...Iofs ingår det kanske både amortering och försäkring i den summan men det låter mycket ändå... När jag sålde min förra E39 M5 i höstas så gjorde jag en ordentlig genomgång av kostnaderna under den tiden jag ägde bilen. I snitt per år blev det ca 10.000. I den summan ingick service/underhåll, några reparationer bl a några sensorer/givare som jag var tvungen att byta 2 gånger (dyrt), byte av ruta höger fram, 4 nya däck (dyrt), skatt. Finansiering (jag köpte bilen kontant) och försäkring ingick inte i beräkningen. Service/underhåll skötte vi inom familjen, byte av sensorer/givare gjordes hos BMW. Sen är det ju inte fel att starta med ett hyfsat kapital som grundplåt, vad som helst kan ju hända och händer det så kan det bli dyrt. Det finns medlemmar här på forumet som kan berätta mardrömshistorier när det gäller skenande underhålls/reparationskostnader.... Min nuvarande M5 har jag inte spenderat EN krona på ännu när det gäller service/underhåll/reparationer. Den var ganska nyservad av BMW i Hamburg när jag köpte den. Du har säkert klart för dig M5´s "svaga" punkter. Dit hör bl a kopplingen, den är inte alls dålig men kunde vara bättre. Vanligaste orsaken till att kopplingen är slut är att bilen är "käringkörd" dvs att föregående ägare slirat på kopplingen vilket den inte tål. Hoppas du lyckas bra med ditt bilköp! Mvh kilroy "En dåre säger vad han vet, en vis vet vad han säger" |
|
Bilen ser mycket fin ut:) Inredningen och fälgarna gör den till en drömbil:=) Hoppas du dyker upp vid BMW CS träffarna vid brostugan med den under våren/sommaren med start 15 Maj. /Fredrik "Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen." |
|
|
De där 8-12000 har jag som en buffert varje månad, räknar med en fast månadskostnad på 6-8 med amortering, försäkring, bensin. Resten är som sagt en buffert. Kilroy: koppling & växellåda är båda bytta för knappa 300 mil sedan. Den är även nyservad hos borgsbil för 15 mil sedan. Andersson_CSI: har ännu inte något som helst hum om träffar, mkt. pga. att jag tidigare inte haft något att komma i/med :) men nu skall det väll bli andra takter, säg bara tid och plats ... jag är där! Visst ser den lite småfin ut de håller jag med om! //Maets Andrabilen blev en M5a! |
|
|
Maets: Jag påminner dig när det drar ihop sig till första träffen:) /Fredrik "Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen." |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.